Atzinums

Projekta ID
23-TA-1129
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
22.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plānots izstrādāt sistēmu, kas ietvers personu datus, lūdzu noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek paredzēti sadarbības partneri (t.sk. minēts, ka atbalstu saņēmušās iestādes - 6), kuriem tiks nodots (iespējams) arī finansējums, līdz ar to neveicot PIL procedūras, lūdzam izvērstāk anotācijā skaidrot, kā tiks izvēlēti minētie sadarbības partneri (nosacījumi vai kritēriji), kā arī detalizētāk skaidrot, kāda veida uzdevumi tiks uzticēti sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam TA anotācijā identificēt potenciālos lietotājus (īpaši kontekstā ar sniegto informāciju, ka izvērtējumā piedalās arī bērnu vecāki).
Tāpat lūdzam izvērtēt citu iesaistīto institūciju lomu izvērtēšanā un datu pieejamībā. Gadījumos, kad būs nepieciešamībs agrīns intervences vai preventīvs pakalpojums, var tikti iesaistīti arī sociālie dienesti, kas ir būtiski starpdisciplināras sadarbības veidošanā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts paredz jaunas IS izstrādi, no apraksta nav skaidrs, kādas esošās saskarnes tiks pārveidotas. Nepieciešams izvērtēt, vai vārdu savienojums "esošu saskarņu pārveidošana" nav izkļaujams no dokumenta.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Risinājuma apraksta rindkopu par sistēmas izveidi kā ilgtermiņā izmantojamu informācijas sistēmu, kas aptver visus bērnus, nepieciešams papildināt ar precizējumu, ka tiek aptverti visi bērni vecumā no 0 līdz 6 gadiem. 
 
Piedāvātā redakcija
Sistēma tiks veidota kā ilgtermiņā izmantojama informācijas sistēma, kas:
- aptver visus bērnus vecumā no 0 līdz 6 gadiem
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Risinājuma apraksta rindkopā, ka Sistēma tiks veidota kā ilgtermiņā izmantojama informācijas sistēma, kas: - nodrošina sadarbspēju un integrāciju ar citās publiskā sektora informācijas sistēmām [...], ir kļūdaini norādīts, ka BARIS ir viena no Labklājības resora informācijas sistēmām. BARIS ir SIA "ZZ Dats" izstrādāts risinājums, kuru lieto bāriņtiesas.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Risinājuma apraksta rindkopa, ka izstrādājot Sistēmu, tiks izvērtētas un izmantotas publiskā sektora rīcībā jau esošās informācijas sistēmas un risinājumi, piemēram, portāls Latvija.lv [...]
Ņemot vērā, ka projekta pases aprakstā nekur netika identificēta nepieciešamība pēc jauniem e-pakalpojumiem, lūdzam precizēt, kādu darbību veikšanai ir plānots izmantot portālu Latvija.lv.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Risinājuma apraksta rindkopā, ka izstrādājot Sistēmu, tiks izvērtētas un izmantotas publiskā sektora rīcībā jau esošās informācijas sistēmas un risinājumi, piemēram, portāls Latvija.lv [...] ir norāde [..] tādējādi pārizmantojot jau esošu funkcionalitāti un ļaujot Sistēmas lietotājiem izmantot jau esošās lietotāju saskarnes Sistēmas darbību veikšanai.
Projekta ietvaros ir plānots izstrādāt jaunu informācijas sistēmu. Lūdzu aprakstīt, kādas esošās lietotāju saskarnes jaunās sistēmas lietotāji varēs turpināt izmantot Sistēmas darbību veikšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties, ka sadaļā "Alternatīvie risinājumi" ir norādīts uz NPAIS kā alternatīva risinājuma izmantošanas izvērtējumu, būtu nepieciešams nodot projektu saskaņošanai arī Iekšlietu ministrijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļu "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" būtu nepieciešams papildināt ar aprakstu, kas notiks ar izstrādāto jauno informācijas sistēmu pēc projekta beigām - kura institūcija būs par to atbildīga (būs pārzinis/ datu turētājs), kur informācijas sistēma tiks izvietota, kad ir plānots informācijas sistēmas darbību regulējošais normatīvais tvērums u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu anotācijā sniegt skaidrojumu par to, kā plānots veidot bērna failu - vai to varēs izdarīt jebkurš speciālists, proti, kurš pirmais ar bērnu sāk strādāt, tas arī failu izveido?
Kurš veiks monitoringu pār konkrētā bērna situācijas dinamiku? Vai plānots, ka pilnīgi visa informācija būs pieejama visiem iesaistītajiem speciālistiem?
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu anotācijā ietvert informāciju par to, kurš pēc projekta beigām būs sistēmas uzturētājs, galvenais atbildīgais.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu papildināt anotāciju ar informāciju par normatīvo regulējumu (jauna radīšanu vai esošā normatīvā regulējumapielāgošana) jaunās sistēmas darbībai - vai un kad plānots to izstrādāt. Ja tas nav plānots, tad uz kāda pamata šī sistēma darbosies?
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā minēts "Vienotajā risku analīzes un vadības informācijas sistēmā plānots iestrādāt arī moduļus", ņemot vērā, ka pasākuma mērķis ir izveidot informācijas sistēmu, lūdzam sniegt informāciju par to, kādā veidā tiks nodrošināta pasākuma ilgstspēja, proti, kā tiks iegūts un atjaunots saturs (informācija), kā arī lietotājiem (un institūcijām), kas varēs piekļūt šiem datiem. Attiecībā uz moduli "bērnu un ģimeņu uzskaitei, kuri saņēmuši agrīnās intervences pakalpojumus", lūdzu precizēt vai tie būs gan valsts, gan pašvaldību, arī citu juridisko personu sniegtie pakalpojumi. Bet attiecībā uz "agrīna preventīva atbalsta pakalpojumu sistēmu veidojošo agrīna atbalsta pakalpojumu, ieviešanai Latvijā adaptēto un standartizēto diagnosticējošo rīku (skrīningu un novērtēšanas instrumentu), intervences programmu un terapiju uzskaitei'" lūdzam skatīt pasākuma sinerģiju ar pasākumu 4.3.6.5. "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības un atkarību problēmām un to ģimenēm", kura ietvaros plānots izstrādāt bērniem un jauniešiem ar uzvedības un atkarību problēmām un viņu ģimenēm pieejamo atbalsta pakalpojumu katalogu (Tiesību akta lietas ID 22-TA-2701)
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vai mērķa grupa ir atbilstoša, jo pēc anotācijā iekļautās informācijas, mērķa grupa tiek raksturota daudz plašāk (sadaļā 8. Horizontālās ietekmes). Kā arī izvērtēt vai "iestāžu skaits, kuras sniedz datus un izmanto risku analīzes un vadības informācijas sistēmu agrīnā preventīvā atbalsta vajadzību noteikšanai -363" var tiktas identificētas kā mērķa grupas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projektā tiek paredzēta jaunas IS izstrāde, lūgums skaidrot, kādu datu kvalitāti ir plānots uzlabot.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No projekta apraksta nav viennozīmīgi saprotams, kādas darbības veiks pasniedzēji. Rosinām no apraksta izkļaut vārdu "pasniedzēju".
 
Piedāvātā redakcija
18.2.8. konsultantu, ekspertu un citu speciālistu atlīdzība;
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju papildināt punkta redakciju, paredzot attiecināmās izmaksas  ekspertu konsultāciju nodrošināšanai, kas ir nepieciešami specifisko horizontālā principa darbību īstenošanai (skatīt anotācijas 8.1.10. sadaļā minēto darbību:  tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) informatīvu un izglītojoši pasākumu satura izstrādei un izvērtēšanai no dzimumu līdztiesības viedokļa un 8.1.9. sadaļā minēto darbību: tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses (piemēram, informatīvo materiālu izstrādes procesā, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, mērķa grupu uzrunāšanai un sasniegšanai u.c. (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem. konsultāciju protokolus u.c.).
 
Piedāvātā redakcija
18.2.15. izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, t.sk. pandusu nomas, indukcijas cilpu nomas, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai un ekspertu konsultāciju izmaksas.
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā, ka Sistēma tiks veidota kā ilgtermiņā izmantojama informācijas sistēma, kas: - nodrošina sadarbspēju un integrāciju ar citās publiskā sektora informācijas sistēmām [...], minēts, ka Integrācijas realizācijai tiks izmantotas Latvijas publiskā sektora centralizētās informācijas sistēmas: Valsts informācijas sistēmu savietotājs (VISS), datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR). Kā arī nākamajā rindkopā norādīts uz plāniem izmantot publiskā sektora rīcībā jau esošās informācijas sistēmas un risinājumus, piemēram, portāls Latvija.lv, Oficiālā elektroniskā adrese, Vienotās pieteikšanās modulis [...]. 
Rosinām rindkopas apvienot un aprakstīt atsauci uz dažādiem Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - Aģentūras) Koplietošanas pakalpojumu katalogā iekļautajiem Aģentūras Valsts informācijas sistēmu savietotāja (VISS) infrastruktūras pakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt informāciju par IKT integrāciju ar citām publiskā sektora informācijas sistēmām. Vēršam uzmanību uz to, ka nav tādas Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas informācijas sistēmas. Atbilstoši Invaliditātes likumam dati par personām ar invaliditāti tiek uzkrāta Invaliditātes informatīvajā sistēmā (IIS), kuras pārzinis ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija.
Piedāvātā redakcija
-