Atzinums

Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Vides konsultatīvā padome
Atzinums iesniegts
10.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
4) gaisa kvalitātes monitoringa stacija - vieta, kurā ar tehnisko iekārtu palīdzību tiek veikti sistemātiski, ilgtermiņa gaisu piesārņojošo vielu emisiju mērījumi, lai noteiktu gaisa piesārņojuma līmeni noteiktā teritorijā.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka gaisa kvalitātes monitorings nenodrošina emisiju mērījumus, lūdzam precizēt termina redakciju:
gaisa kvalitātes monitoringa stacija - vieta, kurā ar tehnisko iekārtu palīdzību tiek veikti sistemātiski, ilgtermiņa gaisa piesārņojuma līmeņa mērījumi, lai noteiktu gaisa piesārņojuma līmeni noteiktā teritorijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) Gaisa kvalitātes atbilstību cilvēka veselības aizsardzībai noteiktajiem gaisa kvalitātes normatīviem pārbauda teritorijās, kuras sabiedrības locekļiem ir pieejamas un kuru tuvumā atrodas arī pastāvīgas dzīvesvietas vai publiskās ēkas. Gaisa piesārņojuma līmeni nevērtē rūpnīcu teritorijās vai rūpnieciskajos objektos, uz kuriem attiecas normatīvie akti darba aizsardzības jomā, kā arī uz ceļu brauktuvēm un ceļu sadalošajām joslām, kur nav paredzēta gājēju vai velosipēdistu piekļuve.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu novērtēšanas pieejas atbilstību Direktīvas 2008/50/EK prasībām, nepieciešami vairāki precizējumi:
1)      Direktīva 2008/50/EK nosaka atbilstību cilvēku veselības aizsardzībai paredzētiem robežlielumiem nepārbauda jebkurā vietā, kas ir zonā, kura sabiedrības pārstāvjiem nav pieejama un kur nav pastāvīgu dzīvesvietu. Piedāvātā likumprojekta redakcija nonāk pretrunā ar šo nosacījumu, jo nosaka, ka pārbaude jāveic tikai vietās, kuras sabiedrības locekļiem ir pieejamas un kuru tuvumā atrodas arī pastāvīgas dzīvesvietas ( papildus minētas arī vai publiskas ēkas, bet tās var atrasties tikai vietās, kas sabiedrības locekļiem ir pieejamas). Attiecīgi normas tvērums tiek sašaurināts, izslēdzot piemēram publiski nepieejamas vietas, kurās ir pastāvīgas dzīvesvietas (privātīpašumus).
2)      Direktīva 2008/50/EK nosaka atbilstību cilvēku veselības aizsardzībai paredzētiem robežlielumiem nepārbauda uz ceļu brauktuvēm un brauktuvju starpjoslās, izņemot vietas, kur paredzēta gājēju piekļuve starpjoslām (angļ. v. normally pedestrian access). Piedāvātā likuma redakcija kā papildus kritēriju ietver arī velosipēdistus, bet nav skaidrs, kāpēc aizsardzības režīms velosipēdistiem varētu atšķirties atkarībā no tā, vai velosipēdists pārvietojas pa ielas braucamo daļu vai gājēju ceļu/ietvi.
Piedāvājam izteikt šādā redakcijā:
(1) Gaisa kvalitātes atbilstību cilvēka veselības aizsardzībai noteiktajiem gaisa kvalitātes normatīviem pārbauda teritorijās, kuras sabiedrības locekļiem ir pieejamas un teritorijās, kuras sabiedrības locekļiem nav pieejamas, bet kurās atrodas pastāvīgas dzīvesvietas. Gaisa piesārņojuma līmeni nevērtē rūpnīcu teritorijās vai rūpnieciskajos objektos, uz kuriem attiecas normatīvie akti darba aizsardzības jomā, kā arī uz ceļu brauktuvēm un ceļu sadalošajām joslām, izņemot vietas, kur paredzēta regulāra gājēju piekļuve starpjoslām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Ministru kabinets nosaka mērāmās gaisu piesārņojošās vielas, gaisa kvalitātes novērtēšanas paņēmienus un mērījumu metodes, novērtēšanas veikšanas biežumu, kritērijus gaisa kvalitātes monitoringa staciju skaita un atrašanās vietas izvēlei, kā arī citas prasības, kas jāievēro veicot gaisa kvalitātes novērtēšanu.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 1. panta 3. daļa nosaka, ka novērtēšana ietver dažādas metodes, ne tikai mērīšanu (cita starpā ieteikums 1. panta 3. daļā lietot terminu “paņēmieni”, kas ir plašāk interpretējams nekā metodes) šajā pantā redakcionāli svītrojams vārds “mērāmās” un aizstājams ar vārdu “novērtējamās”.
Piedāvātā redakcija: “Ministru kabinets nosaka novērtējamās gaisu piesārņojošās vielas, ...”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Valsts un pašvaldības iestādes, kā arī operatori var veikt gaisa kvalitātes mērījumus, kas papildina valsts monitoringa tīklā veiktos mērījumus.
Priekšlikums
Ņemot vērā 1. pantā ietvertās definīcijas, norma precizējama lietojot atbilstošu terminu “gaisa piesārņojuma līmenis”.
Piedāvātā redakcija:  “Valsts un pašvaldības iestādes, kā arī operatori var veikt gaisa piesārņojuma līmeņa  mērījumus, kas papildina valsts monitoringa tīklā veiktos mērījumus.”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
2) iestāde vai operators var veikt gaisa piesārņojuma līmeņa mērījumus, kas nav veikti atbilstoši gaisa aizsardzības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, vienlaikus publiskojot iegūtos mērījumu rezultātus norāda, ka tiem ir zema ticamības pakāpe.
Priekšlikums
2. daļas ievaddaļā minēti trīs datu izmantošanas mērķi (1) sabiedrības informēšana (lai publiskotu sabiedrībai gaisa kvalitātes mērījumu rezultātus) (2) atbilstības novērtēšana (t.sk. operatora darbības uzraudzība) (lai tos izmantotu gaisa aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildes uzraudzībai un kontrolei) un (3) plānu izstrādei (pašvaldību gaisa kvalitātes plānu izstrādei). 2. apakšpunkts pieļauj zemas ticamības datu ieguvi, kas varētu tikt izmantoti sabiedrības informēšanai un plānu izstrādei attiecīgi norādot atrunu par datu kvalitāti, bet noteikti nav pieļaujama šādu datu izmantošana atbilstības novērtēšanas mērķiem, jo lēmumi, kas pieņemti uz šādas informācijas pamata, ir juridiski apšaubāmi.
Piedāvātā redakcija:  ja iestāde vai operators neveic gaisa piesārņojuma līmeņa mērījumus atbilstoši gaisa aizsardzības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tad, publiskojot iegūtos mērījumu rezultātus, norāda, ka tiem ir zema ticamības pakāpe, bet iegūtie rezultāti nav izmantojami gaisa aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildes uzraudzībai un kontrolei.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(1) Valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, lai teritorijās, kurās netiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, tiktu saglabāts labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai.
Priekšlikums
Piedāvātais  12. panta nosaukums neatbilst normas saturam, kā arī nav skaidrs, kādi pasākumi minēti 12. panta 1. daļā.
Piedāvātā redakcija:
12. pants. Gaisa kvalitātes pārvaldības pamatprincipi
(1) Valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, kas noteikti pašvaldības gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā, lai teritorijās, kurās netiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, tiktu saglabāts labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai.
(2) Ja kādā teritorijā ir pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, kas noteikti pašvaldības gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
13. Pašvaldības ilgtermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas plāns
Priekšlikums
Pantā ietvertais regulējums ir pretrunā Direktīvas 2008/50/EK prasībām (preambulas 33. punkts - Air quality plans should be developed and updated for zones), kas nosaka, ka plāns ir jāizstrādā visai gaisa kvalitātes pārvaldības zonai, nevis vienai pašvaldībai. Vienlaikus jāņem vērā, ka viena pašvaldība var būt zona, bet Latvijā tikai viena zona ir noteikta atbilstoši pašvaldības administratīvajai teritorijai. Attiecīgi piedāvātais regulējums neatbilst direktīvas prasībām un to nepieciešams pārskatīt.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
15. Pašvaldību gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu izstrāde 
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka īstermiņa gaisa uzlabošanas plāni ir paredzēti ārkārtas situāciju pārvaldībai un tie nevar aizstāt ilgtermiņa plānu izstrādes nepieciešamību. Attiecīgi arī Direktīva 2008/50/EK nosaka, ka šajos plānos ietverami terminēti pasākumi un tajā ietvertie pasākumi nevar paredzēt kāda operatora darbības pārtraukšanu pilnībā.
Piedāvātā redakcija:
(1) Ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz vai var pārsniegt trauksmes līmeni, pašvaldība izstrādā un īsteno īstermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu. Ja nepieciešams, plānu izstrādā arī gadījumos, kad īslaicīgi tiek pārsniegts gaisa kvalitātes normatīvs.
(3) Plānā ietver neatliekamus pasākumus gaisa piesārņojuma samazināšanai, un tas var paredzēt pasākumus, lai kontrolētu vai īslaicīgi nekavējoties pārtrauktu tādas darbības, kas palielina attiecīgā gaisa kvalitātes normatīva vai trauksmes līmeņa pārsniegšanas iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(3) Teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi vai kur pastāv risks tos pārsniegt, kā arī, kur jaunu objektu būvniecība var radīt smaku robežlielumu pārsniegumus, pašvaldība, izstrādājot teritorijas attīstības plānošanas dokumentus:
Priekšlikums
Precizējama, kad tiek izstrādāts viennozīmīgs regulējums smaku normatīvu noteikšanai (skat. iepriekš). Ja smakas normatīvs ir gaisa kvalitātes normatīvs tad normas daļa “kā arī, kur jaunu objektu būvniecība var radīt smaku robežlielumu pārsniegumus” svītrojama.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(1) Ministru kabinets nosaka prasības traucējošo smaku ierobežošanai, traucējošu smaku kontroles kārtību un šo smaku noteikšanas metodes.
Priekšlikums
Likumprojekts nesniedz skaidru regulējumu smaku pārvaldībai. Ņemot vērā, ka:
·         kā norādīts likumprojektā, smakai ir pierādīta ietekme uz cilvēku labsajūtu, bet ne veselību (skat. 1. pantu);
·         Gaisa kvalitātes normatīvi tiek noteikti tikai gaisa piesārņojumam, kam ir kaitīga iedarbība uz cilvēku veselību (skat. 11. pantu);
·         Ministru kabinetam nav sniegts deleģējums noteikt atsevišķus smakas normatīvus (skat. 19. pantu);
secināms, ka likumprojekts nenosaka smaku normatīvu noteikšanas kārtību.
Iespējamie risinājumi:
1.        Ja paredzēts, ka gaisa kvalitātes normatīvi attieksies arī uz smakas piesārņojumu, tad 11. panta 2. vai 3. daļā (vai arī abās) ir jāietver kritērijs “labsajūta” atbilstoši 1. panta 12. daļai;
2.       19. pantā jāparedz, ka Ministru kabinets nosaka atsevišķus smaku normatīvus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(4) Šī panta pirmajā daļā minēto noteikumu izpildes kontroli veic Valsts vides dienests atbilstoši Piesārņojuma novēršanas likumam. Lai īstenotu smaku normatīvo aktu izpildes kontroli, Valsts vides dienestam ir tiesības veikt smaku mērījumus, izmantojot indikatīvās novērtēšanas metodes.
Priekšlikums
19. panta 4. daļa nosaka, ka šī panta pirmajā daļā minēto noteikumu izpildes kontroli veic Valsts vides dienests atbilstoši Piesārņojuma novēršanas likumam, bet likumprojektā nav norādīts, kura institūcija (pašvaldība vai Valsts vides dienests) veic šī panta otrajā daļā minēto noteikumu prasību izpildes kontroli. Lūdzu precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
(3) Informācija par gaisa kvalitāti, kuru mēra valsts un pašvaldību tīkla monitoringā esošajās gaisa kvalitātes monitoringa stacijās ir pieejama bezmaksas un tiek publiskota attiecīgo iestāžu tīmekļvietnēs. Pēc pieprasījuma operators sniedz sabiedrībai informāciju par veikto gaisa kvalitātes monitoringu, ja tāds tam jāveic atbilstoši gaisa aizsardzības vai piesārņojuma jomas normatīvo aktu, A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujas vai C kategorijas piesārņojošās darbības reģistrācijas prasībām.
Priekšlikums
25. panta 3. daļā apvienotas prasības gan valsts un pašvaldības iestādēm, gan operatoriem par sabiedrības informēšanu. Piedāvājam prasības atdalīt šādā redakcijā:
(3) Informācija par gaisa kvalitāti, kuru novēro valsts un pašvaldību tīkla monitoringā esošajās gaisa kvalitātes monitoringa stacijās ir pieejama bezmaksas un tiek publiskota attiecīgo iestāžu tīmekļvietnēs.
(4) Operators, kuram noteikts veikt gaisa kvalitātes monitoringu atbilstoši gaisa aizsardzības vai piesārņojuma jomas normatīvo aktu, A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujas vai C kategorijas piesārņojošās darbības reģistrācijas prasībām, informāciju par novērojumu rezultātiem sabiedrībai sniedz pēc pieprasījuma.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
3. Šā likuma 10. pantā minēto valsts līmeņa gaisa piesārņojuma samazināšanas plānu aktualizē vēlākais līdz 2024 gada 1. septembrim un turpmāk, ievērojot šī likuma 10. pantā noteikto regularitāti.
Priekšlikums
Likumprojektā valsts līmeņa gaisa piesārņojuma samazināšanas plāns jāaktualizē līdz 2024. gada septembrim, bet Anotācijā (33. lpp. 6.2. punktā) līdz 2024. gada aprīlim. Lūdzu precizēt.
Piedāvātā redakcija
-