Atzinums

Projekta ID
21-TA-1706
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumi Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana" (turpmāk - MK noteikumi Nr.402) izdoti, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 40.panta otro daļu. Minētā deleģējošā norma skatāma kontekstā ar Ceļu satiksmes likuma 40.panta pirmo daļu,  kas paredz: "Ja uz ceļa vai tā tiešā tuvumā paredzēts veikt darbības, kas var ietekmēt ceļu satiksmes drošību (rīkot masu vai sporta pasākumus, sniegt tirdzniecības vai citus pakalpojumus, izvietot reklāmas objektus vai informācijas objektus, tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas vai citu pakalpojumu objektus u.c.), šīs darbības jāsaskaņo Latvijas Valsts ceļos, kā arī jāsaņem ceļa pārvaldītāja (īpašnieka) un zemes īpašnieka atļauja." Savukārt deleģējošā norma, proti, Ceļu satiksmes likuma 40.panta otrā daļa, paredz, ka noteikumus par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana, nosaka Ministru kabinets.
Tieslietu ministrijas vērtējumā Ceļu satiksmes likuma 40.panta otrajā daļā paredzētais pilnvarojums sasaistē ar šā panta pirmo daļu, kas paredz saņemt zemes īpašnieka atļauju, norāda, ka Ministru kabinets var izdot noteikumus, kas attiecas uz ceļa vai tā tiešā tuvumā izvietotiem reklāmas vai informācijas objektiem, nevis uz ēkām. Uz to norāda Ceļu satiksmes likuma regulējums, kas neparedz saņemt sabiedrības ar ierobežotu atbildības ”Latvijas Valsts ceļi” un ēku īpašnieku atļauju reklāmas objektu izvietošanai uz ēkām. Tādējādi pirms projektā paredzētā regulējuma attiecināšanas arī uz reklāmas objektiem, kas izvietoti uz ēkām, nepieciešams attiecīgi papildināt Ceļu satiksmes likumā paredzēto pilnvarojumu Ministru kabinetam vai arī attiecīgi papildināt Reklāmas likumu. Līdz minēto likuma grozījumu izstrādei Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzēto MK noteikumu Nr.402 2.punkta ievada daļu, ciktāl MK noteikumu Nr.402 regulējums tiek attiecināts uz reklāmas objektiem, kas izvietoti uz ēkām. 
Vienlaikus norādām, ka no projektā paredzētā regulējuma nebūtu saprotams, uz cik lielā attālumā no ceļa esošām ēkām, uz kurām izvietoti reklāmas objekti, būtu attiecināmi MK noteikumi Nr.402. Tāpat nepastāvētu prasību kontroles mehānisms, par cik reklāmas objektu uz ēku sienām saskaņošana MK noteikumos Nr.402 nebūtu paredzēta. Tas būtu nosakāms likuma normā vai arī jāparedz konkrēts MK deleģējums šādu regulējumu noteikt. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā skaidrot projektā paredzētā 3.8.apakšpunkta mērķi. Ievērojot Ceļu satiksmes likuma 40.panta regulējumu, Ministru kabinets nosaka tādus noteikumus par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem vai tā tiešā tuvumā, kas var ietekmēt ceļu satiksmes drošību. Ievērojot minēto, neskaidrs ir 3.8.apakšpunktā noteiktais laika periods no plkst.23.00 līdz 7.00 un nosacījums "iespīd tuvumā esošo dzīvojamo ēku logos" (nevis, piemēram, diennakts tumšais periods, kad atstarojošā gaisma var ietekmēt ceļu satiksmes drošību, kā tas norādīts projekta anotācijā). Turklāt reklāmas objekta spožuma ierobežojums diennakts tumšajā laikā jau ir noteikts projektā paredzētajā 10.1 un 18.punktā. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektā paredzētā 3.8.apakšpunkta atbilstību MK noteikumu Nr. 402 mērķim un svītrot to, ja tas šim mērķim neatbilst.
Tieslietu ministrija konceptuāli atbalsta, ka šis jautājums būtu sakārtojams, taču škietami regulējums vairāk vērtējams Reklāmas likuma kontekstā. 
 
Piedāvātā redakcija
-