Projekta ID
22-TA-2915Atzinuma sniedzējs
Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Atzinums iesniegts
06.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Apvienība “Pilsēta cilvēkiem” iebilst arī pret šobrīd esošo tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (22-TA-2915)” redakciju attiecībā uz paredzētajiem grozījumiem 201. punktā, saskaņā ar kuriem obligātas aizsargķiveres, braucot ar velosipēdu, paredzētas bērniem līdz 17 gadiem (šobrīd spēkā esošā redakcijā vecums, līdz kuram velobraucējiem obligāti jāizmanto aizsargķiveres, noteikts līdz 12 gadiem).
Šādu grozījumu pieņemšana padarītu šīs par vienām no stingrākajām prasībām Eiropas Savienībā, un šie grozījumi (šobrīd piedāvātajā redakcijā) tiek piedāvāti bez diskusijām un nopietnas analīzes par ieguvumiem un ietekmi uz bērnu veselību, tai skaitā iespējamā velobraucēju skaita samazinājuma dēļ.
Tiesību akta projekta anotācijā, pamatojot minēto prasību, teikts: “Vērtējot ceļu satiksmes negadījumu statistiku, kuros iesaistīti velosipēdisti, secināms, ka nepieciešamas papildus drošības prasības velosipēdu lietotājiem - 2022.gada sešos mēnešos ceļu satiksmes negadījumos cietušas 189 personas un 2023.gada - 231. 2022.ghadā bojāgājušas 12, bet 2023.gadā - 9 personas. Ņemot vērā minēto, Ceļu satiksmes noteikumos noteikta prasība bērniem līdz 17 gadu vecumam, braucot ar velosipēdu, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei.". Vienlaikus nav informācijas, cik no šiem negadījumiem bijuši ar galvas traumām (un cik no tām būtu bijušas novēršamas ar ķiveri), cik no tiem cietuši bērni. Tāpat nav saprotams, kādēļ tieši 17 gadu vecums noteikts kā robeža, nevis, piemēram, 16, 15 vai 14 gadu vecums. Ņemot vērā minēto un to, ka vēl pirms gandrīz divām nedēļām Satiksmes ministrija publiski izziņoja par plānu noteikt ķiveru obligātumu visiem velobraucējiem, tas liek domāt, ka šie grozījumi ir redzami nepārdomāti, un to pamatojums nebalstās empīriskos datos.
Papildus vēršam uzmanību tam, ka, lai arī ķiveres samazina risku gūt smagas galvas traumas ceļu satiksmes negadījumā, ārvalstīs veiktie pētījumi rāda, ka prasība obligāti izmantot ķiveri sabiedrības veselību ietekmē negatīvi šādu iemeslu dēļ:
1) obligāta ķiveres lietošana dažādu praktisku apsvērumu dēļ attur cilvēkus no braukšanas ar velosipēdu, kā tas bija, piemēram, Austrālijas štatā Jaundienvidvelsā, kur pēc prasības izmantot ķiveres ieviešanas bērnu, kas brauc ar velosipēdu, skaits samazinājies par 36 % (https://roads-waterways.transport.nsw.gov.au/documents/roads/bicycles/bicycles-law-compliance-among-cyclists-nsw-1992.pdf);
2) velobraucēju skaita samazinājums negatīvi ietekmē palikušo velobraucēju drošību (https://injuryprevention.bmj.com/content/9/3/205);
3) ieguvumi veselībai no braukšanas ar velosipēdu ir desmitiem reižu lielāki par riskiem (https://www.cyclehelmets.org/1015.html), līdz ar to, pat nedaudz samazinoties velobraucēju skaitam, negatīvas sekas sabiedrības veselībai no fizisko aktivitāšu trūkuma būs daudz lielākas par to ieguvumu, ko palikušajiem velobraucējiem dod ķiveres.
Tāpat jāņem vērā, ka gadījumā, ja bērni pusaudžu vecumā tiks atturēti doties uz skolu, pulciņiem, treniņiem u.c. ar velosipēdu, bet viņus vedīs vecāki ar automašīnām, tas negatīvi ietekmēs vidi.
Pirms pieņemt jebkādus lēmumus par prasību izmantot ķiveri, nepieciešams veikt dažādu vecuma grupu bērnu aptauju, lai noskaidrotu, kā jauns regulējums ietekmēs to, cik daudz viņi brauc ar velosipēdu.
Tāpat, iespējams, daudzi bērni šobrīd neizmanto ķiveri tādēļ, ka skolā, pulciņos u.c. nav drošas vietas, kur to var atstāt tā, lai tā netiku nozagta vai sabojāta. Šī jautājuma sakārtošana, loti iespējams, būtiski palielinātu ķiveru izmantošanu bērnu vidū arī bez obligātās prasības ieviešanas.
Līdz ar to aicinām saglabāt bērniem pēc 12 gadu vecuma brīvu izvēli lietot vai nelietot ķiveri, braucot ar velosipēdu, bet velobraucēju drošību veicināt ar efektīvākām metodēm, kuras sevi ir pierādījušas ārvalstīs. Tāpat iepriekš minēto iemeslu dēļ ir izvērtējams, vai esošajā Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 201. punkta redakcijā ietvertā prasība bērniem līdz 12 gadu vecumam obligāti lietot ķiveri ir saglabājama.
Šādu grozījumu pieņemšana padarītu šīs par vienām no stingrākajām prasībām Eiropas Savienībā, un šie grozījumi (šobrīd piedāvātajā redakcijā) tiek piedāvāti bez diskusijām un nopietnas analīzes par ieguvumiem un ietekmi uz bērnu veselību, tai skaitā iespējamā velobraucēju skaita samazinājuma dēļ.
Tiesību akta projekta anotācijā, pamatojot minēto prasību, teikts: “Vērtējot ceļu satiksmes negadījumu statistiku, kuros iesaistīti velosipēdisti, secināms, ka nepieciešamas papildus drošības prasības velosipēdu lietotājiem - 2022.gada sešos mēnešos ceļu satiksmes negadījumos cietušas 189 personas un 2023.gada - 231. 2022.ghadā bojāgājušas 12, bet 2023.gadā - 9 personas. Ņemot vērā minēto, Ceļu satiksmes noteikumos noteikta prasība bērniem līdz 17 gadu vecumam, braucot ar velosipēdu, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei.". Vienlaikus nav informācijas, cik no šiem negadījumiem bijuši ar galvas traumām (un cik no tām būtu bijušas novēršamas ar ķiveri), cik no tiem cietuši bērni. Tāpat nav saprotams, kādēļ tieši 17 gadu vecums noteikts kā robeža, nevis, piemēram, 16, 15 vai 14 gadu vecums. Ņemot vērā minēto un to, ka vēl pirms gandrīz divām nedēļām Satiksmes ministrija publiski izziņoja par plānu noteikt ķiveru obligātumu visiem velobraucējiem, tas liek domāt, ka šie grozījumi ir redzami nepārdomāti, un to pamatojums nebalstās empīriskos datos.
Papildus vēršam uzmanību tam, ka, lai arī ķiveres samazina risku gūt smagas galvas traumas ceļu satiksmes negadījumā, ārvalstīs veiktie pētījumi rāda, ka prasība obligāti izmantot ķiveri sabiedrības veselību ietekmē negatīvi šādu iemeslu dēļ:
1) obligāta ķiveres lietošana dažādu praktisku apsvērumu dēļ attur cilvēkus no braukšanas ar velosipēdu, kā tas bija, piemēram, Austrālijas štatā Jaundienvidvelsā, kur pēc prasības izmantot ķiveres ieviešanas bērnu, kas brauc ar velosipēdu, skaits samazinājies par 36 % (https://roads-waterways.transport.nsw.gov.au/documents/roads/bicycles/bicycles-law-compliance-among-cyclists-nsw-1992.pdf);
2) velobraucēju skaita samazinājums negatīvi ietekmē palikušo velobraucēju drošību (https://injuryprevention.bmj.com/content/9/3/205);
3) ieguvumi veselībai no braukšanas ar velosipēdu ir desmitiem reižu lielāki par riskiem (https://www.cyclehelmets.org/1015.html), līdz ar to, pat nedaudz samazinoties velobraucēju skaitam, negatīvas sekas sabiedrības veselībai no fizisko aktivitāšu trūkuma būs daudz lielākas par to ieguvumu, ko palikušajiem velobraucējiem dod ķiveres.
Tāpat jāņem vērā, ka gadījumā, ja bērni pusaudžu vecumā tiks atturēti doties uz skolu, pulciņiem, treniņiem u.c. ar velosipēdu, bet viņus vedīs vecāki ar automašīnām, tas negatīvi ietekmēs vidi.
Pirms pieņemt jebkādus lēmumus par prasību izmantot ķiveri, nepieciešams veikt dažādu vecuma grupu bērnu aptauju, lai noskaidrotu, kā jauns regulējums ietekmēs to, cik daudz viņi brauc ar velosipēdu.
Tāpat, iespējams, daudzi bērni šobrīd neizmanto ķiveri tādēļ, ka skolā, pulciņos u.c. nav drošas vietas, kur to var atstāt tā, lai tā netiku nozagta vai sabojāta. Šī jautājuma sakārtošana, loti iespējams, būtiski palielinātu ķiveru izmantošanu bērnu vidū arī bez obligātās prasības ieviešanas.
Līdz ar to aicinām saglabāt bērniem pēc 12 gadu vecuma brīvu izvēli lietot vai nelietot ķiveri, braucot ar velosipēdu, bet velobraucēju drošību veicināt ar efektīvākām metodēm, kuras sevi ir pierādījušas ārvalstīs. Tāpat iepriekš minēto iemeslu dēļ ir izvērtējams, vai esošajā Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 201. punkta redakcijā ietvertā prasība bērniem līdz 12 gadu vecumam obligāti lietot ķiveri ir saglabājama.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Būtu jāatļauj velosipēdu un elektroskrejriteņu kustība pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, ja tā ir ierīkota brauktuves labajā pusē, jo braukšana pa otrās joslas malu pa vidu starp automašīnām no vienas puses un trolejbusiem un autobusiem no otras puses ir ļoti bīstama - pietuvojoties pārāk tuvu ceļa apzīmējuma līnijai, daļa velosipēda stūres atradīsies virs joslas, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, kā rezultātā ar ātrumu 50 km/h braucošs trolejbuss vai autobuss var uzbraukt velosipēdam vai elektroskrejritenim.
Piedāvātā redakcija
11. Papildināt 92.punktu ar jaunu teikumu šādā redakcijā:
"92. Ja ceļš apzīmēts ar 505., 507., 509. vai 510. ceļa zīmi, pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pārējo transportlīdzekļu vadītājiem aizliegts braukt un apturēt transportlīdzekli šajā joslā, izņemot divriteņu mopēdus un motociklus, taksometrus, attiecīgi reģistrētus elektromobiļus, kuriem uzstādītas speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, un, ja kāda no minētajām zīmēm uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi vai ja josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem apzīmēta ar 505. ceļa zīmi un iekārtota brauktuves labajā pusē, – arī velosipēdus un elektroskrejriteņus. Pašvaldības ar attiecīgu lēmumu ir tiesīgas noteikt laikposmu, kad transportlīdzekļus drīkst apturēt joslā, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, lai iekrautu vai izkrautu kravu."
"92. Ja ceļš apzīmēts ar 505., 507., 509. vai 510. ceļa zīmi, pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pārējo transportlīdzekļu vadītājiem aizliegts braukt un apturēt transportlīdzekli šajā joslā, izņemot divriteņu mopēdus un motociklus, taksometrus, attiecīgi reģistrētus elektromobiļus, kuriem uzstādītas speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, un, ja kāda no minētajām zīmēm uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi vai ja josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem apzīmēta ar 505. ceļa zīmi un iekārtota brauktuves labajā pusē, – arī velosipēdus un elektroskrejriteņus. Pašvaldības ar attiecīgu lēmumu ir tiesīgas noteikt laikposmu, kad transportlīdzekļus drīkst apturēt joslā, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, lai iekrautu vai izkrautu kravu."