Projekta ID
25-TA-1209Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā norādīts, ka (..)nepieciešams ieviest izmaiņas normatīvajos aktos nosakot eID kartei derīguma termiņu 5 gadi (..)". Ņemot vērā, ka personas identifikācijas dokumentu izgatavošanas maksas izmaiņas iepriekš ir izraisījušas sabiedrības ažiotāžu (piem., https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/10.01.2024-pases-nodevu-tomer-plano-palielinat-par-4-eiro.a538338/ u.c. publiski raksti), tad iespējams, ka arī dokumentu derīguma termiņa saīsināšana var izraisīt sabiedrības neapmierinātību, ņemot vērā, ka par dokumentu izsniegšanu ir paredzēta valsts nodeva, kuras apmērs visticamāk celsies. Lūgums vērtēt vai ieviešot šādu (jā pamatotu no drošības apsvērumiem) termiņa saīsinājumu nebūtu jāatsakās no valsts nodevas par eID karšu izgatavošanu, ja eID karte tiek izgatavota starndarta kārtībā (t.i., ne paātrināti vai pazaudēta dokumenta aizvietošanai) vai gadījumā, ja iepriekšējā eID kartē iekļautie e-identifikācijas un e-paraksta sertifikāti ir kļuvuši nederīgi tehnoloģisku apsvērumu dēļ (attiecībā uz tehnoloģiskiem apsvērumiem kā to šobrīd jau paredz informatīvā ziņojuma projekts).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 3.1.nodaļā norādīts, ka "Latvijā atkarīgo pušu reģistrs tiks uzturēts VIRSIS un atkarīgo pušu reģistrētājs būs VDAA. Respektīvi, EDIM ekosistēmā sadarbosies tikai tie subjekti, kuri uzskatāmi par uzticamiem, tāpēc konkrētajiem subjektiem būs jāreģistrējas pie atkarīgo pušu reģistrētāja. Pienākums reģistrēties būs subjektiem, kuriem saskaņā ar eIDAS 2.0 regulu jāpieņem EDIM, PID datu nodrošinātājam, uzticamības pakalpojumu sniedzējs (..)". Lūdzam papildināt atsauci ar SDG regulu (ja attiecināms), jo pirmsšķietami izskatās, ka atkarīgās puses ir visas augstākās izglītības iestādes, kam SDG regula paredz rīkot elektronisku pietiekšanos studijām.
Vienlaikus norādām, ka reģistrācija rada papildus administratīvo slogu (informatīvajā ziņojumā noteikts pienākums reģistrēties). Vai nav izskatāmi risinājumi, kad valsts pārvaldes iestādes (ministrijas u.c.), pašvaldības un arī minētās augstākās izglītības iestādes šajā reģistrā tiek reģistrētas automātiski, piemēram, augstākās izglītības iestādes pamatojoties uz informāciju izglītības iestāžu reģistrā. Arī šādā gadījumā reģistra darbību nodrošinātu VDAA.
Vienlaikus norādām, ka reģistrācija rada papildus administratīvo slogu (informatīvajā ziņojumā noteikts pienākums reģistrēties). Vai nav izskatāmi risinājumi, kad valsts pārvaldes iestādes (ministrijas u.c.), pašvaldības un arī minētās augstākās izglītības iestādes šajā reģistrā tiek reģistrētas automātiski, piemēram, augstākās izglītības iestādes pamatojoties uz informāciju izglītības iestāžu reģistrā. Arī šādā gadījumā reģistra darbību nodrošinātu VDAA.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3.1. nodaļā norādīts, ka "EDIM ekosistēma jāveido tā, lai iestādēm būtu iespēja pārvaldīt, tai skaitā atsaukt nederīgus atribūtu elektroniskos apliecinājumus, un identificēt visus no DAGR EDIM izsniegtos valsts iestāžu atribūtu elektroniskos apliecinājumus, izņemot tos, kas jau ir nodoti atkarīgajām pusēm.(..)". Lūdzam izvērtēt iespēju atsaukt nederīgus atribūtu elektroniskos apliecinājumus arī gadījumos, ja tie ir nodoti atkarīgajām pusēm un paredzēt ka šādus apliecinājumus nevar nodot tālāk, t.i., citām atkarīgajām pusēm. Piemēram, izglītības dokumenti (to apliecinājumi) var tikt anulēti ar tiesas lēmumu. Ja persona savu izglītības dokumentu līdz tiesas lēmuma spēkā stāšanās brīdim būs kādai no pusēm nodevusi, un dokuments tiks anulēts, tad ir jābūt mehānismam par to kā par šo paziņot atkarīgajai pusei, kas dokumentu jau ir apstrādājusi, kā arī dokumentu nedrīkst izplatīt tālāk citām atkarīgajām pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
