Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
20.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumi, kas Indikatīvā plāna projektā ir paredzēti 2024.-2025.gados nolūkā samazināt pamatdarbības izmaksas pie nepietiekamas risku novērtēšanas  un analīzes var negatīvi ietekmēt Latvijas iekšējo loģistiku un pasažieru mobilitāti un drošību.

Projektā arī ir atzīts, ka ņemot vērā jau veiktos optimizācijas pasākumus, ir sasniegts minimāli pieļaujamais infrastruktūras uzturēšanai nepieciešamais resursu un ieguldījumu “robežlīmenis”, lai nodrošinātu esošās infrastruktūras funkcionalitāti un atbilstību TEN prasībām, tādēļ iespējas vēl būtiski samazināt infrastruktūras uzturēšanas izmaksas nākotnē pastāv, vienīgi, pārskatot un samazinot LDz pārvaldībā esošās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras kvantitātes un kvalitātes prasības.

Dzelzceļa infrastruktūra ir valsts nodrošināts pakalpojums, līdzīgi kā sauszemes ceļu infrastruktūra, kas ir valsts pienākums uzturēt un nodrošīnāt drošību uz tiem - gan valsts, gan pasažieru. Arī, atzīstot, ka dzelzceļš ir ekoloģiskākais no transportiem, valstij ir jāizvērtē visas iespējas atbalstīt vietējos iekšzemes pārvadātājus ( līdzīgi kā tas notiek ar ViVi), kaut vai sākumā vismaz daļēji kompensējot kravu pārvadājumus pa dzelzceļu, lai šis process ilgtermiņa pozitīvi ietekmētu gan ekoloģiju, gan ceļu stāvokli un slodzi.

Atgādinām, ka izmaksu optimizācija uz darbinieku rēķina ir pieļaujama tikai kā galējs līdzeklis, kad ir izsmeltas visas citas iespējas (kapitālsabiedrību primārais mērķis ir peļņas gūšana) un tikai pēc tam, kad ir novērtēta iespējamo lēmumu ietekme uz kustības un infrastruktūras drošību. Pirms jebkuru lēmumu pieņemšanas, kas skar nodarbinātību, ir jāveic konsultācijas ar Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību. Dzelzceļa staciju un posmu slēgšana, darba laika īsināšana, apkopes pakalpojumu pieejamības ierobežošana negatīvi ietekmēs uzņēmuma darbību (kontroli un atbildību par drošības nodrošināšanu un pakalpojuma pieejamību,, dzelzceļa speciālistu pieejamību un izmaksas, kā arī apdraud kustības drošību, līdzīgi kā vas Latvijas dzelzceļš vadības lēmums staciju un peronu uzkopšanu nodot ārpakalpojumā. Dzelzceļa staciju un posmu slēgšana, darba laika īsināšana, apkopes pakalpojumu pieejamības ierobežošana rada reālus riskus neatgriezeniski pazaudēt kvalificētus speciālistus, bez tam šāda rīcība būtu reāls drauds valsts drosībai, kas šobrīd ir paziņota kā Latvijas Republikas prioritāte, un risks militārai mobilitātei.
Piedāvātā redakcija
-