Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
22.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu projekta 3.2. punktu aizstājot vārdus  “sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas platformas” ar vārdiem “valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas platformas”.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši 07.09.2021. Ministru kabineta noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 8.punktam nozares ministrija nodrošina Atveseļošanas fonda plāna ietvaros noteikto reformu un investīciju atbilstošu īstenošanu (tai skaitā to uzraudzību un risku pārvaldību) un veic iekšējās kontroles sistēmas izstrādi, īstenošanu, uzraudzību (tai skaitā iekšējo auditu) un pilnveidi atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas prasībām. Atveseļošanas fonda plāna ietvaros noteikto reformu un investīciju atskaites punktu un mērķu sasniegšanu nodrošina attiecīgā nozares ministrija vai Valsts kanceleja atbilstoši Atveseļošanas fonda plānā noteiktajai kompetencei. Atbilstoši ANM plānam, atbildīgā institūcija par 2.1.reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” ieviešanu un uzraudzību, tai skaitā piešķirtā ES finansējuma izlietošanu un sasniedzamo mērķu sasniegšanu noteiktajos termiņos, ir noteikta Vides reģionālās un attīstības aģentūra, nevis nozaru ministrija, kuras padotībā atrodas projekta īstenotāji.  Neatbalstām, ka nozaru ministrija ir atbildīga par reformas un investīciju virziena projektu ietvaros tās atbildībā nodoto investīciju mērķu sasniegšanu (MK noteikumu 13.2., 18.).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši 07.09.2021. Ministru kabineta noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 8.punktam nozares ministrija nodrošina Atveseļošanas fonda plāna ietvaros noteikto reformu un investīciju atbilstošu īstenošanu (tai skaitā to uzraudzību un risku pārvaldību) un veic iekšējās kontroles sistēmas izstrādi, īstenošanu, uzraudzību (tai skaitā iekšējo auditu) un pilnveidi atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas prasībām. Atveseļošanas fonda plāna ietvaros noteikto reformu un investīciju atskaites punktu un mērķu sasniegšanu nodrošina attiecīgā nozares ministrija vai Valsts kanceleja atbilstoši Atveseļošanas fonda plānā noteiktajai kompetencei. Atbilstoši ANM plānam, atbildīgā institūcija par 2.1.reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” ieviešanu un uzraudzību, tai skaitā piešķirtā ES finansējuma izlietošanu un sasniedzamo mērķu sasniegšanu noteiktajos termiņos, ir noteikta Vides reģionālās un attīstības aģentūra, nevis nozaru ministrija, kuras padotībā atrodas projekta īstenotāji.  Neatbalstām, ka nozaru ministrija ir atbildīga par reformas un investīciju virziena projektu ietvaros tās atbildībā nodoto investīciju mērķu sasniegšanu (MK noteikumu 13.2., 18.).
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
No Noteikumu projekta 18.3.2.punkta nav skaidrs uz kurām reformām/ investīcijām attiecas nosacījums  “[..] ja projekta īstenotājs projekta ietvaros plāno attīstīt centralizētas funkcijas vai IKT koplietošanas pakalpojumus. No noteikumu projekta nav saprotams vai minētā norma attiecināma ar uz investīciju 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide”.   Ierosinām precizēt noteikumu projektu norādot precīzi to norādīt noteikumos uz ko minētā norma ir attiecināma vai vismaz sniegt vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Noteikumu projektā 23.punktam, Noteikumu 2.pielikumā ietverto informāciju par īstenojamo projektu (kas pēc būtības ir detalizēts projekta apraksts) attiecībā uz atveseļošanas un noturības mehānismu ir jābūt sagatavotam trīs mēnešu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma par projektu atlases kārtu apstiprināšanas. Būvniecības valsts kontroles biroja ieskatā šāds termiņš ir pārāk īss priekš Noteikumu 2.pielikumā ietvertas informācijas sagatavošanas. Turklāt nav saprotams kā šis termiņš iet kopā ar Noteikumu 18.punktā iekļauto termiņu, kas ir 2022.gada 31.decembris.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādos gadījumos nozaru ministrija (pārvaldošā institūcija) ir līgumslēdzēja puse par projekta īstenošanu atbilstoši MK noteikumu projekta 25.punktam, ja atbilstoši MK noteikumu projekta 13.2. punktam tā noteikta kā atbildīgā par reformu un investīciju virziena īstenošanas uzraudzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, kas Noteikumu 26.punktā domāts ar vārdu salikumu “komercdarbības atbalsts” Noteikumu kontekstā, attiecīgi lūdzam to skaidrot. Piemēram, gadījumā ja tiek nodrošināta datu apmaiņas sistēmas (API) izveidošana komersantiem, lai t.sk. veicināt valsts pakalpojumu digitalizāciju, vai tas arī būs komercdarbības atbalsts vai tomēr tiešā veidā sniegts atbalsts.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 30.2. punktu papildināt ar šādu atbalstāmo darbību “Reformu un investīciju mērķu sasniegšanai nepieciešamo informācijas sistēmu izstrāde un attīstība”, jo mērķu sasniegšanai var būt nepieciešamas ne tikai centralizētas platformas, bet arī specifiskās informāciju sistēmas.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Noteikumu projekta 30.5.apakšpunktu reformu un investīciju virziena mērķu sasniegšanai kā atbalstāmā darbība paredzēta programmu īstenošanas koordinēšana un IKT arhitektūras pārvaldība projektu un programmu līmenī, lai veicinātu reformu un investīciju virziena mērķu efektīvu sasniegšanu projektu un programmu mijiedarbībā. Ievērojot minēto lūdzam skaidrot, vai un kā tiks nodrošināta šo noteikumu projekta 4.pielikumā iekļautā projekta “EM digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai” sinhronizācija ar vienotā valsts un pašvaldības portāla latvija.lv uzņēmējdarbības sadaļu. Vērtējot esošo situāciju ir secināms, ka visdrīzāk šādai sinhronizācijai un nepieciešamās informācijas nodrošināšanai iespējams būs nepieciešams rast papildus finansējumu. Ievērojot minēto lūdzam Ministru kabineta protokollēmumā paredzēt Ekonomikas ministrijai tiesības nepieciešamības gadījumā pamatojot nepieciešamību pieprasīt papildus finansējumu platformas “Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanā” savietošanai ar vienotā valsts un pašvaldību portāla latvija.lv nākotnes versiju.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iesakām papildināt Noteikumu projekta 30.7.punktu, norādot vai 30.7.punktā paredzētais audits ir jāiekļauj projektā vai tas attiecināms tikai uz VARAM īstenoto projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 31.1.punktu papildināt ar šādām izmaksu kategorijām:
- Datu strukturēšanas izmaksas
- Datu semantiskās un tehniskās savietojamības nodrošināšanas izmaksas
- Datu bagātināšanas izmaksas
- Pakalpojumu datu kontekstualizēšanas izmaksas
- Valodas korpusa izveides izmaksas
- Specializēto datu kolekciju izveide
- Atvērto datu sagatavošana publicēšanai/atkalizmantošanai
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot MK noteikumu projekta 31.1.2.-31.1.3.punktos norādītās attiecināmās izmaksas, ņemot vērā to, ka  faktiska pārbūve notiek sistēmas izstrādes ietvaros, vai tiek attiecinātas arī procesu/pakalpojumu pārbūves PROJEKTĒJUMA izstrādes izmaksas, lietotāju saskarnes projektējumu, t.sk. informāciju arhitektūras un UI dizaina izstrādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot MK noteikumu projekta 31.1.2.-31.1.3.punktos norādītās attiecināmās izmaksas, ņemot vērā to, ka  faktiska pārbūve notiek sistēmas izstrādes ietvaros, vai tiek attiecinātas arī procesu/pakalpojumu pārbūves PROJEKTĒJUMA izstrādes izmaksas, lietotāju saskarnes projektējumu, t.sk. informāciju arhitektūras un UI dizaina izstrādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 31.2.punktu papildināt ar šādām izmaksām:
- Informācijas sistēmas izstrādes vai pilnveides plānošanas (t.sk. arhitektūras izstrādes) izmaksas
- gatavu risinājumu, kas pieejams kā pakalpojums, pielāgošanas un izmatošanas izmaksas 5 gadu laikā pēc projekta beigām
- sistēmas programmatūras izstrāde
- integrācijas saskarņu izstrāde (piemēram, lai nofinansētu integrāciju sadarbības partneriem)
- sistēmas licenču iegādes izmaksas
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot Noteikumu projekta 31.2.9.apakšpunktā norādītās izmaksas – ņemot vērā to, ka var būt gan autoruzraudzība, gan atsevišķi drošības, veiktspējas un lietojamības auditi, vai sistēmas ieviešanas autoruzraudzība kvalificējas zem šīs izmaksu pozīcijas.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Noteikumu projekta 31.6.punktu ar “atvērto datu izmantošanas veicināšanas izmaksām”, vienlaikus lūdzam skaidrot, kā plānots nodrošināt centralizēto platformu virzīšanu/mārketingu, jo projekta paredzētā finansējuma ietvaros platformas lietotāju (iestāžu) apmācībai (videomateriālu izstrādei) un mārketingam finansējuma var nepietikt.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 31.7.punktu un izteikt šādā redakcijā "sistēmas izstrādes un ieviešanas autoruzraudzība, t.sk. projekta ieviešanas dokumentācijas izstrāde".
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot MK noteikumu projekta 31.9.punktu par projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto ekspertu atalgojuma izmaksām, kas nosakāmas atbilstoši Valsts un pašvaldību atlīdzības likuma nosacījumiem. Vai norādītais ierobežojums noteic, ka projekta īstenošanā var piesaistīt tikai tādus ekspertus, kas atbilst minētā likuma ietvaram, vai arī piesaistīto ekspertu atalgojuma līmenim jāatbilst minētā likuma nomām.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu 2.4. un 3.5.punktos minētos sasniedzamos mērķrādītājus lūdzam salāgot ar 1.pielikumā minētajiem mērķrādītāju formulējumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām precizēt noteikumu projekta 30.5.punktu, precizējot vai 30.5.punktā minēto aktivitāti var plānot finansējuma saņēmējs  projekta ietvaros vai tā attiecināma tikai uz VARAM īstenoto projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-