Projekta ID
24-TA-1547Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
19.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No likumprojekta izteiktās 28. panta sestās daļas 6. punkta un anotācijas nav noteiktības par pašvaldības tiesībām izdot saistošos noteikumus, nosakot publisko elektronisko sakaru tīklu pārvietošanas pienākumu. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojektā izteikto 28. panta sestās daļas 6. punktu un anotāciju, norādot un skaidrojot pašvaldības tiesības regulēt ar saistošajiem noteikumiem publisko elektronisko sakaru tīklu pārvietošanas pienākumu. Savukārt, ja pašvaldībai nav minēto tiesību, tad lūdzam pārskatīt likumprojektā izteikto 28. panta sestās daļas 6. punktu pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojektā ietverto Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļa 1.punktu un attiecīgi precizēt arī likumprojekta anotāciju.
Likumprojekts paredz precizēt Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas 1.punktu, aizstājot vārdus “vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā vai detālplānojumā” ar vārdiem “pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentā”, tā paplašinot to dokumentu tvērumu, pamatojoties uz kuriem elektronisko sakaru komersantam, ierīkojot vai būvējot (arī pārbūvējot) publiskos elektronisko sakaru tīklus un to infrastruktūras inženierbūves, ir tiesības saskaņošanas procedūru aizstāt ar savlaicīgu nekustamā īpašuma īpašnieka vai tiesiskā valdītāja informēšanu.
No likumprojekta izriet, ka būvniecība konkrētā nekustamajā īpašumā tiek sasaistīta ar pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģiju, attīstības programmu, teritorijas plānojumu, lokālplānojumu, detālplānojumu un tematisko plānojumu, ja tāds ir izstrādāts.
Ilgtspējīgas attīstības stratēģija ir pašvaldības ilgtermiņa stratēģisks dokuments laika posmam līdz 25 gadiem, kas ietver telpiskās attīstības perspektīvu, kurā tiek plānoti pašvaldības attīstības virzieni, nedetalizējot informāciju līdz nekustamā īpašuma līmenim, savukārt pašvaldības attīstības programma pēc savas būtības ir budžeta plānošanas dokuments stratēģisko mērķu sasniegšanai.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) ieskatā spēkā esošais Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” (turpmāk – MKN 240) regulējums pietiekami elastīgi nosaka inženiertīklu, tai skaitā elektronisko sakaru tīklu un objektu plānošanu pašvaldību līmenī.
MKN 240 3.punkts un 61.2.apakšpunkts noteic galvenos principus teritorijas plānošanai un vides veidošanai, ietverot nosacījumu, ka plānojot jaunus ciemus un pilsētas vai esošo pilsētu vai ciemu teritoriju paplašināšanu, cita starpā jāparedz arī elektronisko pakalpojumu nodrošināšana. Savukārt MKN 240 5.punkts nosaka elastīgu regulējumu attiecībā uz inženiertīklu un objektu būvniecību esošo un plānoto objektu funkciju nodrošināšanai jebkurā funkcionālajā zonā.
Papildus MKN 240 8.punkts noteic, ka visās apbūves teritorijās nodrošina objektu inženiertehnisko apgādi (MKN 240 lietotā terminoloģija ir novecojusi un šobrīd termins “inženiertehniskā apgāde” saprotams ar būvniecības jomā lietoto terminu “inženiertīkli”) atbilstoši teritorijas plānojumam, lokālplānojumam vai detālplānojumam vai saskaņā ar tematisko plānojumu, ja tāds ir izstrādāts.
Normatīvais regulējums paredz loģisku sasaisti starp teritorijas plānošanu un būvniecības procesu. Būvniecības likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka būvatļauja izdodama, ja būvniecības iecere atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem), izņemot gadījumus, kad būvniecības iecere attiecas uz nacionālo interešu objektu. No iepriekš minētā izriet, ka šobrīd spēkā ir elastīgāks regulējums, kā tas noteikts Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas 1.punktā. MKN 240 pieļauj izvietot inženiertīklus un objektus jebkurā teritorijā, savukārt Likumprojektā piedāvātais risinājums pēc būtības sašaurina regulējumu un var radīt gluži pretēju efektu - palielināt administratīvo slogu (ja teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā nebūs paredzēta plānotā elektronisko sakaru tīklu infrastruktūra, būs jāizstrādā teritorijas plānojuma grozījumi vai lokālplānojums, tādējādi sadārdzinot un paildzinot ieceres projekta ieviešanu).
Likumprojekts paredz precizēt Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas 1.punktu, aizstājot vārdus “vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā vai detālplānojumā” ar vārdiem “pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentā”, tā paplašinot to dokumentu tvērumu, pamatojoties uz kuriem elektronisko sakaru komersantam, ierīkojot vai būvējot (arī pārbūvējot) publiskos elektronisko sakaru tīklus un to infrastruktūras inženierbūves, ir tiesības saskaņošanas procedūru aizstāt ar savlaicīgu nekustamā īpašuma īpašnieka vai tiesiskā valdītāja informēšanu.
No likumprojekta izriet, ka būvniecība konkrētā nekustamajā īpašumā tiek sasaistīta ar pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģiju, attīstības programmu, teritorijas plānojumu, lokālplānojumu, detālplānojumu un tematisko plānojumu, ja tāds ir izstrādāts.
Ilgtspējīgas attīstības stratēģija ir pašvaldības ilgtermiņa stratēģisks dokuments laika posmam līdz 25 gadiem, kas ietver telpiskās attīstības perspektīvu, kurā tiek plānoti pašvaldības attīstības virzieni, nedetalizējot informāciju līdz nekustamā īpašuma līmenim, savukārt pašvaldības attīstības programma pēc savas būtības ir budžeta plānošanas dokuments stratēģisko mērķu sasniegšanai.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) ieskatā spēkā esošais Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” (turpmāk – MKN 240) regulējums pietiekami elastīgi nosaka inženiertīklu, tai skaitā elektronisko sakaru tīklu un objektu plānošanu pašvaldību līmenī.
MKN 240 3.punkts un 61.2.apakšpunkts noteic galvenos principus teritorijas plānošanai un vides veidošanai, ietverot nosacījumu, ka plānojot jaunus ciemus un pilsētas vai esošo pilsētu vai ciemu teritoriju paplašināšanu, cita starpā jāparedz arī elektronisko pakalpojumu nodrošināšana. Savukārt MKN 240 5.punkts nosaka elastīgu regulējumu attiecībā uz inženiertīklu un objektu būvniecību esošo un plānoto objektu funkciju nodrošināšanai jebkurā funkcionālajā zonā.
Papildus MKN 240 8.punkts noteic, ka visās apbūves teritorijās nodrošina objektu inženiertehnisko apgādi (MKN 240 lietotā terminoloģija ir novecojusi un šobrīd termins “inženiertehniskā apgāde” saprotams ar būvniecības jomā lietoto terminu “inženiertīkli”) atbilstoši teritorijas plānojumam, lokālplānojumam vai detālplānojumam vai saskaņā ar tematisko plānojumu, ja tāds ir izstrādāts.
Normatīvais regulējums paredz loģisku sasaisti starp teritorijas plānošanu un būvniecības procesu. Būvniecības likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka būvatļauja izdodama, ja būvniecības iecere atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem), izņemot gadījumus, kad būvniecības iecere attiecas uz nacionālo interešu objektu. No iepriekš minētā izriet, ka šobrīd spēkā ir elastīgāks regulējums, kā tas noteikts Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas 1.punktā. MKN 240 pieļauj izvietot inženiertīklus un objektus jebkurā teritorijā, savukārt Likumprojektā piedāvātais risinājums pēc būtības sašaurina regulējumu un var radīt gluži pretēju efektu - palielināt administratīvo slogu (ja teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā nebūs paredzēta plānotā elektronisko sakaru tīklu infrastruktūra, būs jāizstrādā teritorijas plānojuma grozījumi vai lokālplānojums, tādējādi sadārdzinot un paildzinot ieceres projekta ieviešanu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam anotācijas 6.1.apakšpunktā precizēt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam svītrot anotācijā problēmas aprakstu par likumprojekta 1.pantā iekļauto Elektronisko sakaru likuma 28. panta desmito daļu, jo minētā likumprojekta redakcija ietver nosacījumus būvprojekta izstrādei un neattiecas uz teritorijas plānošanu. Lūdzam redakcionāli precizēt anotāciju atbilstoši likumprojekta saturam.
Piedāvātā redakcija
-
