Atzinums

Projekta ID
22-TA-1842
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Anotācijas 2.2.3.apakšsadaļā norādīts, ka noteikumu projektā ietvertais regulējums ir draudzīgāks attiecībā uz vēja elektrostaciju izveidi uz publiskas personas zemesgabaliem pretstatā līdzšinējai kārtībai, tādējādi veicinot vēja elektrostaciju attīstīšanu ne tikai uz publiskas personas zemesgabaliem, bet tirgū kopumā.
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumi Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" noteic kārtību attiecībā tikai uz publiskas personas zemes nomu un apbūves tiesību, lūdzam precizēt vai skaidrot anotācijas 2.2.3.apakšsadaļā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
87.1 Lēmumu par neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanu stratēģiski nozīmīgu vēja elektrostaciju izvietošanai, valsts stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai vai enerģētiskās neatkarības nodrošināšanai tādam tiesību subjektam, kura kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskai personai, var pieņemt Ministru kabinets.
Iebildums
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumus Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.350) papildināt ar 87.1 punktu, kas noteiktu, ka lēmumu par neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanu stratēģiski nozīmīgu vēja elektrostaciju izvietošanai, valsts stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai vai enerģētiskās neatkarības nodrošināšanai tādam tiesību subjektam, kura kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskai personai, var pieņemt Ministru kabinets.
Ar Ministru kabineta 2022.gada 27.jūnija rīkojumu Nr.464 "Par atļauju akciju sabiedrībai "Latvenergo" un akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" iegūt līdzdalību to jaundibināmajā kopuzņēmumā" nolemts akciju sabiedrībai "Latvenergo" un akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" iegūt līdzdalību jaundibināmā kopuzņēmumā, kura vispārējais stratēģiskais mērķis ir īstenot stratēģiski svarīgu vēja parku projektus Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam iekļauto mērķu sasniegšanai un turpmākai virzībai uz klimatneitralitātes sasniegšanu, veicinot enerģētiskās neatkarības nodrošināšanu.
Ņemot vērā minēto lūdzam MK noteikumu Nr.350 87.1 punktā norādīt konkrētu uzņēmumu, kuram apbūves tiesību var piešķirt kā izņēmumu no vispārējās kārtības ar Ministru kabineta lēmumu. Lūdzam atbilstoši precizēt anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
87.2 Apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai piešķir saskaņā ar šo noteikumu 4. nodaļu, ciktāl šajā nodaļā nav noteikts citādi.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektā ietverto MK noteikumu Nr.350 87.2 punktu apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai piešķir saskaņā ar šo noteikumu 4.nodaļu, ciktāl šajā nodaļā nav noteikts citādi.
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt vai atsevišķas normas nebūtu svītrojamas, jo to saturs dublē MK noteikumu Nr.350 4.nodaļas nosacījumus (piemēram, 87.6 punktā ietvertie nosacījumi par līguma izbeigšanas kārtību kontekstā ar MK noteikumu Nr.350 58.6., 58.7.apakšpunktu, 87.punktā ietvertie nosacījumi par zaudējumu, kas saistīti ar apbūves tiesības pirmstermiņa izbeigšanu, kontekstā ar MK noteikumu Nr.350 67.punktā noteikto, 87.13 punktā ietvertā atsauce uz MK noteikumu Nr.350 34.un 35.punktu, kas neparedz atšķirīgu kārtību no šobrīd jau spēkā esošās).
Papildus vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr.350 4.nodaļa, kurā ir noteikti apbūves tiesības piešķiršanas nosacījumi, šobrīd jau ietver atsauci uz šo noteikumu citām nodaļām (MK noteikumu Nr.350 78.punkts noteic, ka ka neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanai, apbūves tiesības maksas noteikšanai un apbūves tiesības līguma slēgšanai piemēro šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšnodaļas nosacījumus, ja šajā nodaļā nav noteikts citādi). Ņemot vērā minēto lūdzam izvērtēt, vai ar noteikumu projekta 87.2 punktā paredzēto netiek izveidota sarežģīta MK noteikumu Nr.350 struktūra, kas apgrūtinās šo noteikumu piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
87.3 Apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai piešķir uz maksimālo laiku 70 gadi.
Iebildums
Ar Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra lēmumu (sēdes protokols Nr.9, 52.§, 3.punkts) dots uzdevums Ekonomikas ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Enerģētikas likuma grozījumus, kas paredz iespēju pagarināt apbūves tiesības uz valsts meža zemi kopumā uz 70 gadiem.
Ievērojot, ka saskaņā ar Ministru kabineta uzdevumu maksimālais apbūves tiesības termiņš meža zemēs ir nosakāms likuma līmenī, lūdzam no noteikumu projekta svītrot MK noteikumu Nr.350 87.3 punktu un atbilstoši precizēt anotācijā norādīto. Papildus lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par Ministru kabineta dotā uzdevuma izpildes gaitu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets ir devis uzdevumu likumā nostiprināt iespēju pagarināt apbūves tiesības kopumā uz 70 gadiem attiecībā tikai uz valsts meža zemi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
87.4 Apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai sākotnēji piešķir uz zemes gabalu, kas nepieciešams vēja elektrostaciju izvietošanas inženierizpētei. Apbūves tiesības līgumā paredz kārtību, kādā uz apbūves tiesības pamata nodotais zemes gabals tiek izmantots  inženierizpētes un projektēšanas stadijā, kā arī kārtību, kādā apbūves tiesības zemes gabala platība, līguma pusēm vienojoties, tiek precizēta līdz vēja elektrostaciju būvniecībai un ekspluatācijai nepieciešamajai platībai.
Iebildums
Noteikumu projektā ietvertais MK noteikumu Nr.350 87.4 punkts cita starpā noteic, ka apbūves tiesības līgumā paredz kārtību, kādā apbūves tiesības zemes gabala platība, līguma pusēm vienojoties, tiek precizēta līdz vēja elektrostaciju būvniecībai un ekspluatācijai nepieciešamajai platībai.
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāda būs rīcība gadījumā, ja puses nespēs panākt vienošanos par apbūves tiesības zemes gabala platības precizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
87.5 Apbūves tiesība tiek ierakstīta zemesgrāmatā pēc vēja elektrostaciju izvietošanai nepieciešamās platības precizēšanas.
Iebildums
Saskaņā ar  noteikumu projektā ietverto MK noteikumu Nr.350 87.4 punktu apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai sākotnēji piešķir uz zemes gabalu, kas nepieciešams vēja elektrostaciju izvietošanas inženierizpētei un apbūves tiesības līgumā paredz kārtību, kādā uz apbūves tiesības pamata nodotais zemes gabals tiek izmantots  inženierizpētes un projektēšanas stadijā, kā arī kārtību, kādā apbūves tiesības zemes gabala platība, līguma pusēm vienojoties, tiek precizēta līdz vēja elektrostaciju būvniecībai un ekspluatācijai nepieciešamajai platībai. MK noteikumu Nr.350 87.5 punkts paredz, ka apbūves tiesība tiek ierakstīta zemesgrāmatā pēc vēja elektrostaciju izvietošanai nepieciešamās platības precizēšanas.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Civillikuma 1129.3 pantu no apbūves tiesības izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā tikai pēc apbūves tiesības ierakstīšanas zemes grāmatās.
Tādējādi secināms, ka līdz apbūves tiesības ierakstīšanai zemesgrāmatā, noslēgtais apbūves tiesības līgums uz zemes gabalu, kas nepieciešams vēja elektrostaciju izvietošanas inženierizpētei, nebūs spēkā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt vai svītrot MK noteikumu Nr.350 87.5 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
87.8 Apbūves tiesības maksu laika posmam pēc vēja elektrostaciju nodošanas ekspluatācijā maksā vienu reizi ceturksnī par iepriekšējo periodu un to aprēķina šādi:
- elektrostacijas apbūves tiesību maksa (euro) = 4% no vēja elektrostacijas bruto ieņēmumiem, bet ne mazāk kā apbūves tiesības maksa būvniecības stadijā, kas indeksēta atbilstoši šo noteikumu 87.11 punktam;
- ieņēmumi (euro) =  Σ (Eson* Cet );
- Eson – Latvijā darbojošā elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora vai sadales sistēmas operatora apstiprinātais tīklā nodotās elektroenerģijas apjoms (MWh), kas ir vēja elektrostacijas saražotais elektroenerģijas apjoms (MWh) konkrētā tirdzniecības intervālā atbilstoši vēja elektrostacijas vadības sistēmā fiksētajiem datiem, no kuras atskaitīts vēja elektrostacijas pašpatēriņš (MWh);
- Cet – Latvijā darbojošā elektroenerģijas tirgus operatora nākamās dienas izsolē noteiktā elektroenerģijas cena (euro/MWh) konkrētā tirdzniecības intervālā.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektā ietverto MK noteikumu Nr.350 87.2 punktu apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai piešķir saskaņā ar šo noteikumu 4.nodaļu, ciktāl šajā nodaļā nav noteikts citādi.
MK noteikumu Nr.350 4.nodaļas 78.punkts noteic, ka neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanai, apbūves tiesības maksas noteikšanai un apbūves tiesības līguma slēgšanai piemēro šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšnodaļas nosacījumus (izņemot šo noteikumu 28., 29., 30. un 31. punktu), ja šajā nodaļā nav noteikts citādi.
Savukārt MK noteikumu Nr.350 3.2.apakšnodaļā ietvertais 62.1 apakšpunkts paredz, ka, ja nomas līgumu slēdz uz laiku, kas ir ilgāks par sešiem gadiem, nomas līgumā paredz, ka iznomātājs vienpusēji pārskata nomas maksu ne retāk kā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā (turpmāk - izšķērdēšanas novēršanas likums) noteiktajā termiņā un maina, ja pārskatītā nomas maksa ir augstāka par noteikto nomas maksu.
Izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.1 panta 1.1 daļā noteikts, ka publiskas personas nekustamā īpašuma iznomātājs nomas maksas apmēru vienpusēji pārskata un, ja nepieciešams, maina ne retāk kā reizi sešos gados normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Lūdzam izvērtēt, vai maksas pārskatīšana reizi sešos gados, kā tas šobrīd normatīvajos aktos ir noteikts, būtu attiecināma uz apbūves tiesības piešķiršanas gadījumiem vēja elektrostaciju izvietošanai. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu un sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
87.8 Apbūves tiesības maksu laika posmam pēc vēja elektrostaciju nodošanas ekspluatācijā maksā vienu reizi ceturksnī par iepriekšējo periodu un to aprēķina šādi:
- elektrostacijas apbūves tiesību maksa (euro) = 4% no vēja elektrostacijas bruto ieņēmumiem, bet ne mazāk kā apbūves tiesības maksa būvniecības stadijā, kas indeksēta atbilstoši šo noteikumu 87.11 punktam;
- ieņēmumi (euro) =  Σ (Eson* Cet );
- Eson – Latvijā darbojošā elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora vai sadales sistēmas operatora apstiprinātais tīklā nodotās elektroenerģijas apjoms (MWh), kas ir vēja elektrostacijas saražotais elektroenerģijas apjoms (MWh) konkrētā tirdzniecības intervālā atbilstoši vēja elektrostacijas vadības sistēmā fiksētajiem datiem, no kuras atskaitīts vēja elektrostacijas pašpatēriņš (MWh);
- Cet – Latvijā darbojošā elektroenerģijas tirgus operatora nākamās dienas izsolē noteiktā elektroenerģijas cena (euro/MWh) konkrētā tirdzniecības intervālā.
Iebildums
Skaidrojam, ka saskaņā ar Eiropas Savienības tiesas judikatūru, piekļuves piešķiršana valsts infrastruktūrai vai dabas resursiem vai īpašu vai ekskluzīvu tiesību piešķiršana bez pienācīgas atlīdzības, kas atbilstu tirgus cenām, var tikt uzskatīta par atteikšanos no valsts ieņēmumiem, kā arī par priekšrocības piešķiršanu konkrētam uzņēmumam (sk. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk - EK ziņojums) 53.punktu). Piemēram, ja nekustamā īpašuma darījumi tiek veikti zem tirgus cenas, pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Komercdarbības atbalsts ir jebkuram saimnieciskās darbības veicējam no valsts vai pašvaldības sniegta tieša vai pastarpināta finansiāla palīdzība, kas rada vai var radīt konkurences ierobežojumus, savukārt, komercdarbības atbalsta nosacījumus piemēro neatkarīgi no juridiskās formas gan privātiem, gan publiskā īpašumā esošiem saimnieciskās darbības veicējiem.
Šie nosacījumi attiecas arī uz šo noteikumu 4.1 nodaļā minēto apbūves tiesības piešķiršanu vēja elektrostaciju izvietošanai valsts vai pašvaldību zemēs. 
Lai izslēgtu ekonomisko priekšrocību (un attiecīgi pasākumā netiktu sniegts komercdarbības atbalsts konkrētam uzņēmumam), apbūves tiesību piešķiršana valsts vai pašvaldības zemē, ir jāveic ievērojot kādu no turpmāk minētajām procedūrām:
1) darījums noticis ievērojot pietiekami plaši publicētu, atklātu un beznosacījumu izsoles procedūru, ko pielīdzina izsolei, rezultātā pieņemot vislabāko vai vienīgo cenas piedāvājumu, kam jābūt saskaņā ar tirgus vērtību;
2) darījumam ir jābūt veiktam saskaņā ar tirgus nosacījumiem, par tirgus vērtību, ko noteikuši neatkarīgi vērtētāji, pamatojoties uz vispārpieņemtiem tirgus rādītājiem un vērtēšanas standarta metodēm. Attiecīgā nekustamā īpašuma nomas/pārdošanas cenai jāatbilst vismaz tai cenai, ko savā eksperta vērtējumā ir norādījis neatkarīgs „aktīvu vērtētājs” (plašāku skaidrojumu par to, kad tiek uzskatīts, ka darījums noticis uz tirgus nosacījumiem, lūdzam sk. EK ziņojuma 4.2.sadaļā).
Savukārt, ja apbūves tiesības piešķiršanas darījumi tiek veikti, neievērojot minētos nosacījumus, veicot darījumus zem tirgus cenas, pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un šādos gadījumos ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normas, pretējā gadījumā sniegtais atbalsts kvalificējas kā nelikumīgs un atgūstams no tā saņēmēja kopā ar atgūšanas procentiem.

Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra sēdē apstiprināto Informatīvo ziņojumu “Stratēģiskie vēja enerģijas ražošanas attīstības projekti valsts meža zemēs” un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdē apstiprināto "Informatīvo ziņojumu Informatīvais ziņojums par sauszemes vēja parku turpmāko attīstību valstī". Konkrētie ziņojumi cita starpā paredz šos noteikumus papildināt:
1) papildus jau esošajai apbūves tiesību piešķiršanas kārtībai ar jaunām tiesību normām, nosakot, ka apbūves tiesības uz publiskai personai piederošas zemes tādam tiesību subjektam, kura kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskai personai, piešķir uz iesnieguma pamata bez izsoles rīkošanas, un maksu (tirgus cenu) nosaka atbilstoši neatkarīga vērtētāja sniegtajam vērtējumam;
2) attiecībā uz apbūves tiesībām vēja elektrostaciju izbūvei noteikt garāku apbūves tiesību termiņu pēc nepieciešamo grozījumu veikšanas nozari regulējošajā Enerģētikas likumā. Minētās normas attiecināmas arī uz citiem potenciālajiem attīstītājiem;
3) ar jaunām tiesību normām, nosakot apbūves tiesības maksu trijās stadijās – izpēte, būvniecība, ekspluatācija. Minētās normas attiecināmas arī uz citiem potenciālajiem attīstītājiem.

Ņemot vērā skaidroto, kā arī to, ka šobrīd noteikumu grozījumi paredz jau sākotnēji noteiktu apbūves tiesību maksu uz visiem apbūves tiesīgajiem subjektiem visās projekta attīstības stadijās, kas neatbilst tirgus cenai, jo attiecībā uz šo noteikumu 87.1 punktā minēto tiesību subjektu tā būtu jānosaka atbilstoši neatkarīgi vērtētāja novērtējumam, savukārt uz pārējiem tiesību subjektiem, apbūves tiesību maksa (tirgus cena) ir jānosaka izsolē, lūdzam precizēt šo noteikumu 4.1 nodaļā iekļautās normas un papildināt vai precizēt skaidrojumu anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
87.9 Apbūves tiesības maksu atbilstoši šo noteikumu 87.8.punktam no katras vēja elektrostacijas bruto ieņēmumiem apbūves tiesīgais maksā no dienas, kad vēja elektrostacija ir nodota ekspluatācijā, bet ne vēlāk kā pēc astoņiem gadiem no apbūves tiesības līguma noslēgšanas brīža. Apbūves tiesīgais papildus apbūves tiesības maksai maksā apbūves tiesības piešķīrējam normatīvajos aktos noteiktos nodokļus vai to kompensāciju, kuri attiecināmi uz apbūvei nodoto zemesgabalu, sākot no brīža, kad vēja elektrostacija ir nodota ekspluatācijā un attiecīgajā zemesgrāmatā ir atvērts apbūves tiesības nodalījums.
Iebildums
MK noteikumu Nr.350 79.punkts paredz, ka apbūves tiesības līgumā paredz, ka apbūves tiesības maksu apbūves tiesīgais maksā ar apbūves tiesības līguma noslēgšanas dienu.
Savukārt noteikumu projektā ietvertais MK noteikumu Nr.350 87.9 punkts cita starpā noteic, ka apbūves tiesīgais papildus apbūves tiesības maksai maksā apbūves tiesības piešķīrējam normatīvajos aktos noteiktos nodokļus vai to kompensāciju, kuri attiecināmi uz apbūvei nodoto zemesgabalu, tikai sākot no brīža, kad vēja elektrostacija ir nodota ekspluatācijā un attiecīgajā zemesgrāmatā ir atvērts apbūves tiesības nodalījums.
Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā skaidrot kāpēc attiecībā uz vēja elektrostaciju izvietošanu ir paredzēts šāds izņēmums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
87.12 Līdz apbūves tiesības reģistrācijai zemesgrāmatā zemes gabalu apsaimnieko apbūves tiesības piešķīrējs vai tā noteikts pārvaldītājs. Apbūves tiesības līgumā paredz, ka pēc apbūves tiesības reģistrācijas zemesgrāmatā apbūves tiesīgajam ir pienākums kā krietnam un rūpīgam saimniekam rūpēties par apbūvei nodoto zemes gabalu un uzturēt to atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Iebildums
Noteikumu projektā ietvertais MK noteikumu Nr.350 87.12 punkts paredz, ka līdz apbūves tiesības reģistrācijai zemesgrāmatā zemes gabalu apsaimnieko apbūves tiesības piešķīrējs vai tā noteikts pārvaldītājs.
Atbilstoši anotācijas 1.3.apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" norādītajam inženierizpētes un projektēšanas stadijā zemes gabala apsaimniekošana, meža zemēs – arī mežaudzes izmantošana, līdz ar to arī atbildība, ir saglabājama zemes īpašniekam, jo apbūves tiesīgais šajās stadijās neveiks aktīvas darbības attiecībā uz apbūves tiesības zemes gabala izmantošanu.
Lūdzam izvērtēt un anotācijā sniegt skaidrojumu, vai MK noteikumu Nr.350 87.12 punktā paredzētais nosacījums būtu attiecināms uz visiem gadījumiem vai arī tikai uz meža zemēm, kā arī lūdzam vērtēt, vai var būt gadījumi, kad, izvērtējot lietderības apsvērumus, zemesgabala apsaimniekošanas pienākums pēc apbūves līguma noslēgšanas un pirms apbūves tiesības ierakstīšanas zemesgrāmatā varētu tikt nodots apbūves tiesīgajam. Attiecīgi lūdzam precizēt MK noteikumu Nr.350 87.12 punktu paredzot, ka līdz apbūves tiesības reģistrācijai zemesgrāmatā apbūves tiesības piešķīrējs un apbūves tiesīgais var vienoties par zemes gabala apsaimniekošanu.
Papidlus norādām, ka punktā noteiktais: "apbūves tiesības līgumā paredz, ka pēc apbūves tiesības reģistrācijas zemesgrāmatā apbūves tiesīgajam ir pienākums kā krietnam un rūpīgam saimniekam rūpēties par apbūvei nodoto zemes gabalu un uzturēt to atbilstoši normatīvo aktu prasībām", pārklājas ar Civillikuma 1129.1 un 1129.4 pantā noteikto, proti, ka apbūves tiesības spēkā esamības laikā apbūves tiesīgajam ir pienākums kā krietnam un rūpīgam saimniekam rūpēties par apbūvei nodoto zemes gabalu un atbildēt kā īpašniekam pret visām trešajām personām. Attiecīgi tas nebūtu dublējams MK noteikumos Nr.350.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
87.13 Apbūves tiesības piešķīrējs publicē šo noteikumu 34. vai 35. punktā minētajās tīmekļvietnēs, paziņojumu par pieteikšanos publiskai izsolei uz noteiktiem vēja elektrostaciju izvietošanai paredzētiem zemes gabaliem. Apbūves tiesības piešķīrējs nosaka minimālo vēja elektrostaciju jaudu izpētes platībai. 
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektā ietverto MK noteikumu Nr.350 87.13 punktu apbūves tiesības piešķīrējs nosaka minimālo vēja elektrostaciju jaudu izpētes platībai.
MK noteikumu Nr.350 33.punktā uzskaitīta informācija, kas publicējama par iznomājamo vai apbūves tiesībai nododamo neapbūvēto zemesgabalu.
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar nosacījumu, ka attiecībā uz apbūves tiesību publisko izsoli uz noteiktiem vēja elektrostaciju izvietošanai paredzētiem zemes gabaliem, papildus MK noteikumu Nr.350 33.punktā noteiktajam ir publicējama arī informācija par minimālo vēja elektrostaciju jaudu izpētes platībai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
87.14 Izsolē par apbūves tiesības piešķiršanu vēja elektrostaciju izvietošanai pretendenti ar augšupejošu soli sola vienreizēju maksājumu par tiesībām noslēgt apbūves tiesības līgumu. Sākumcena tiek noteikta nulle euro par ha un minimālais solis ir pieci eiro par ha.
Iebildums
Saskaņā ar anotācijas 1.3.apakšsadaļā norādīto, tiesības uz izpēti un tiesības (ar nosacījumiem) vēlāk īstenot apbūvi noteiktajā teritorijā jeb opcija tiek iegūtas publiskās izsoles procesā, kurā pretendenti sola lielāko vienreizējo opcijas maksājumu, savukārt gadījumos, kad paredzēts izbūvēt vēja elektrostacijas, kas kalpos valsts stratēģijai klimatneitralitātes sasniegšanai un enerģētiskās neatkarības nodrošināšanai, maksas apmēru par tiesībām noslēgt apbūves tiesības līgumu noteiks atbilstoši neatkarīga vērtētāja sniegtajam vērtējumam (gadījumos, kad Ministru kabinets ir noteicis zemes gabalus, kuros paredzēts izbūvēt vēja elektrostacijas, kas kalpos valsts stratēģijai klimatneitralitātes sasniegšanai un enerģētiskās neatkarības nodrošināšanai tādam tiesību subjektam, kura kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskai personai, vienai publiskas personas kapitālsabiedrībai vai vairākām publiskas personas kapitālsabiedrībām).
Nosacījums par izsoli par tiesībām noslēgt apbūves tiesības līgumu (apbūves tiesības piešķiršanu vēja elektrostaciju izvietošanai) ir noteikts noteikumu projektā ietvertajā MK noteikumu Nr.350 87.14 punktā, bet noteikumu projektā netiek paredzēts nosacījums, ka gadījumos, kad paredzēts izbūvēt vēja elektrostacijas, kas kalpos valsts stratēģijai klimatneitralitātes sasniegšanai un enerģētiskās neatkarības nodrošināšanai, maksas apmēru par tiesībām noslēgt apbūves tiesības līgumu noteiks atbilstoši neatkarīga vērtētāja sniegtajam vērtējumam.
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar atbilstošu nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu projekts) plānoto sasaisti ar Atveseļošanas fonda investīcijas 1.2.1.5.i “Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija” atskaites punktu Nr.21 “Tiesiskā regulējuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu no AER saražotās elektroenerģijas pārvadi uz tīkliem (t. sk. mežu un citas publiskās zemes izmantošanu vēja enerģijas ražošanai) un veicinātu vēja enerģijas infrastruktūras attīstību”.

Vienlaikus lūdzam izziņā skaidrot, vai un kuru no atskaites punkta elementiem izpildīs MK noteikumu projekts (stājas spēkā a) tiesību akti/noteikumi, ar ko valsts mežus dara pieejamus vēja enerģijas izmantošanai, nosaka piemērotas teritorijas attīstībai un dara tās pieejamas solīšanai, ko veic privātie investori; b) tiesību akti/noteikumi, ar ko samazina juridisko nenoteiktību attiecībā uz investīcijām vēja enerģijā, precizējot gadījumus, kad investīcijas var noraidīt pēc ietekmes novērtējuma, un ieviešot paātrinātu noregulējuma mehānismu šādiem gadījumiem) un kādu normatīvo aktu grozījumi vēl tiks veikti pilnīgai atskaites punkta izpildei.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka uzdevums Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Zemkopības ministriju un Finanšu ministriju līdz 2022. gada 1. augustam sagatavot un ekonomikas ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"", lai nodrošinātu nepieciešamo regulējumu vēja enerģijas attīstībai publiskām personām piederošās meža zemēs, noteikts ar Ministru kabineta 14.06.2022. sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 32, 38.§ ) 2.punktu, lūdzam tiesību akta izstrādi pamatot ar minēto Ministru kabineta protokollēmumu.


 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Anotācijas 2.1.apakšsadaļā norādīts, ka noteikumu projekts ietekmēs vai varētu ietekmēt juridiskās personas un skaidrots, ka noteikumu projekts paredz detalizētus nosacījumus kā personas, kuras vēlas iegūt apbūves tiesības elektrostaciju izveidei uz publiskai personai piederoša vai tiesiskajā valdījumā esoša zemes īpašuma, varēs iegūt tiesības uz apbūvi.
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1.apašsadaļas skaidrojumu norādot, ka noteikumu projekts paredz detalizētus nosacījumus vēja elektrostaciju izveidei.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
87.14 Izsolē par apbūves tiesības piešķiršanu vēja elektrostaciju izvietošanai pretendenti ar augšupejošu soli sola vienreizēju maksājumu par tiesībām noslēgt apbūves tiesības līgumu. Sākumcena tiek noteikta nulle euro par ha un minimālais solis ir pieci eiro par ha.
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu projektā ietverto MK noteikumu Nr.350 87.14 punktu izsoles sākumcena tiek noteikta nulle euro par ha un minimālais solis ir pieci eiro par ha. 
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu minimālā soļa 5 eiro par ha apmērā noteikšanai, kā arī skaidrot, vai gadījumā ja nākotnē tiks paredzēta iespēja arī apbūves tiesībai rīkot elektroniskas izsoles, 87.14 punktā paredzētā kārtība (sākumcena nulle euro un minimālais solis ir pieci eiro) varēs tikt piemērota.
Piedāvātā redakcija
-