Projekta ID
23-TA-1187Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt noteikumu 2.punktu
Piedāvātā redakcija
2. Augstskola ir tiesīga veikt ekspertīzi izglītības dokumentiem, kuri tika izsniegti šādās ārvalstīs:
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām svītrot 5.3. punktu, jo Ārlietu ministrija nevar sniegt objektīvu vīzu atteikumu statistiku par katru augstskolu, bet tikai par Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs pieņemtajiem vīzu atteikumu lēmumiem, kurā ir iekļauta informācija par tiem studentiem, kuri vērsušies pārstāvniecībā ar mērķi saņemt vīzu, lai studētu Latvijā. Papildus vēršam uzmanību, ka Nacionālās vīzu informācijas sistēmas, no kuras tiek iegūta informācija par izsniegto vai neizsniegto vīzu skaitu, uzturētājs ir Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, bet Ārlietu ministrija ir tikai tās lietotājs ar ierobežotu piekļuvi sistēmā esošajiem datiem. Ņemot vērā minēto, secināms, ka Ārlietu ministrijas nevar sniegt detalizētu informāciju par vīzu atteikumu statistiku. Tāpat projekts nedod skaidrību, kā vīzu atteikumu statistika ietekmē augstskolas spēju veikt ārvalstīs iegūta izglītības dokumenta ekspertīzi. Vīzu atteikumu veido vairāku noteikumu kopums, kur ne vienmēr augstskolas sniegtā informācija ir izšķiroša. Tādējādi nav skaidrs, kā šī atteikumu statistika ietekmēs augstskolas darbinieka profesionalitāti un tehnikas piemērotību ekspertīzes veikšanā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Ārlietu ministriju no komisijas sastāva, jo nesaskatām Ārlietu ministrijas kompetenci jautājuma lemšanā par augstskolas spēju veikt dokumenta ekspertīzi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums sniegt skaidrojumu, kā vīzu atteikumu statistika ietekmē augstskolas spēju veikt ārvalstīs iegūta izglītības dokumenta ekspertīzi. Vēršam uzmanību, ka vīzu atteikumu veido vairāku noteikumu kopums, kur ne vienmēr augstskolas sniegtā informācija ir izšķiroša.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā precizēt, kā tiks noteikti 3.1.4. un 8.4. punktā minētie 20%, ievērojot, ka augstskolām ar dažādu uzaicināto ārvalstu studentu skaitu, bet vienādu atteikumu skaitu, procentuāli tas var atšķirties vairākas reizes. Vēršam uzmanību, ka ir augstskolas, kuru studenti iebrauc Latvijā ar citā valstī saņemtu vienoto Šengenas vīzu un noformē dokumentus uz vietas, šādā gadījumā students neparādīsies ne pie izsniegtajām, ne atteiktajām vīzām. Turklāt, ja Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pieņem negatīvu lēmumu par uzturēšanās atļaujas izsniegšanu studentam, tad personai ir liegta iespēja studēt Latvijā konkrētajā augstskolā, bet pie atteikumu statistikas šis lēmums neparādās. Tāpat arī lūdzam sniegt informāciju, kura institūcija apkopos un sniegs objektīvu statistiku par vīzu un uzturēšanās atļauju atteikumu skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Aizpildīt anotācijas 5.sadaļu Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Piedāvātā redakcija
1997. gada Eiropas reģiona konvencija par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
precizēt noteikumu 1.2.punktu
Piedāvātā redakcija
1.2. ārvalstis, kuru izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi var veikt augstskola, kura ieguvusi šādas tiesības.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt noteikumu 3.punktu
Piedāvātā redakcija
Tiesības veikt Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā, kā arī šo noteikumu 2. punktā minēto valstu no 2016.gada 1.janvāra izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi piešķir augstskolai, kas atbilst šādām prasībām:
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precižet 9.3.punktu
Piedāvātā redakcija
9.3. pēdējo divu gadu laikā kopš augstskola ir ieguvusi tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi vīzu atteikumu skaita pieaugums augstskolas ārvalstu studentiem, kuriem ieceļošanai Latvijā ir vajadzīga vīza, pārsniedz divdesmit procentus kalendārajā gadā.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Ievērojot, ka atsauce uz Izglītības likumu ir iekļauta 1.1.sadaļā "Pamatojums", precizēt 1.2.sadaļu "Mērķa apraksts".
Piedāvātā redakcija
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas valstu, Šveices Konfederācijas un tiesību akta projektā iekļautu ārvalstu no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi (turpmāk – ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīze) atbilstoši Eiropas reģiona konvencijai par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (turpmāk – Lisabonas konvencija).
