Atzinums

Projekta ID
24-TA-2359
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
27.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Dokumenta sadaļās, kurā pieminēti Direktīvas 2011/36/ES grozījumi, tiesībsargs vērš uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1712 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvu 2011/36/ES par cilvēku tirdzniecības novēršanu un apkarošanu un cietušo aizsardzību, stājās spēkā 2024. gada 14. jūlijā (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02011L0036-20240714). Atbilstoši Direktīvas (ES) 2024/1712 2. panta 1. punktam (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=celex%3A32024L1712) "Dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības līdz 2026. gada 15. jūlijam. Dalībvalstis par to tūlīt informē Komisiju."

2. Dokumenta sadaļās, kur lietoti vārdi LR tiesībsarga birojs - Tiesībsarga birojs rakstāms ar lielo "T". Savukārt tiesībsargs kā amatpersona ar mazo "t".

3. Dokumenta 8. lpp. pie 2.1. un 2.2. pasākumiem jāņem vērā, ka Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 11. panta 4. punktā paredzētais pienākums - "Dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai ar normatīvajiem un administratīvajiem aktiem izveidotu vienu vai vairākus mehānismus, kuru mērķis ir agrīni atklāt un identificēt cietušos un sniegt palīdzību un atbalstu identificētiem cietušajiem un par cietušajiem uzskatītajām personām, sadarbojoties ar attiecīgām atbalsta organizācijām, un lai ieceltu kontaktpunktu cietušo pārrobežu nosūtīšanai" - Latvijas Republikai būs jāizstrādā līdz 2026. gada 15. jūlijam.

4. Dokumenta 11. lpp. pie 4.4. pasākuma norādīts kā daļēji izpildīts, lai gan dokumenta 10. lpp. tabulā norādīts kā izpildīts. Lūgums precizēt.

5. Dokumenta 11. lpp. pie 4.9. pasākuma būtu nepieciešams precizēt, ka attiecībā uz neatkarīgajiem ziņotājiem Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 19. panta 3. punkts paredz, ka “Dalībvalstis var arī izveidot neatkarīgas struktūras, kuru uzdevums var būt uzraudzīt cilvēku tirdzniecības apkarošanas pasākumu īstenošanu un ietekmi, iesniegt ziņojumus par jautājumiem, kam kompetentajām valstu iestādēm jāpievērš īpaša uzmanība, un veikt cilvēku tirdzniecības pamatcēloņu un tendenču novērtēšanu. Ja šāda neatkarīga struktūra ir izveidota, dalībvalstis var tai uzticēt vienu vai vairākus no 2. punktā minētajiem uzdevumiem.” Savukārt Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 19. panta 1. un 2. punkts nosaka nacionālā koordinatora vai līdzvērtīga mehānisma lomu, funkcijas un uzdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Dokumenta sadaļās, kur lietoti vārdi LR tiesībsarga birojs - Tiesībsarga birojs rakstāms ar lielo "T". Savukārt tiesībsargs kā amatpersona ar mazo "t".

2. Dokumenta sadaļās, kurā pieminēti Direktīvas 2011/36/ES grozījumi, tiesībsargs vērš uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1712 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvu 2011/36/ES par cilvēku tirdzniecības novēršanu un apkarošanu un cietušo aizsardzību, stājās spēkā 2024. gada 14. jūlijā (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02011L0036-20240714). Atbilstoši Direktīvas (ES) 2024/1712 2. panta 1. punktam (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=celex%3A32024L1712) "Dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības līdz 2026. gada 15. jūlijam. Dalībvalstis par to tūlīt informē Komisiju."

3. Dokumenta 7. lpp. un 18. lpp. pie ārpusģimenes aprūpes bērnu un darbinieku izglītošanas, var pieminēt tiesībsarga šīs pašas veiktās aktivitātes arī 2022. gadā.

4. Dokumenta 13. lpp. jāprecizē, kuros gados notika darba grupas tikšanās, un kurā gadā nenotika.

5. Dokumenta 13. lpp. būtu nepieciešams precizēt, ka tiesībsarga viedoklis par to, ka līdzšinējā darba grupas darbība nav pietiekami efektīva, tika pausts, nevis tiesībsarga 2020. gada 30. aprīļa vēstulē Ministru prezidentam, bet gan Iekšlietu ministrijai, 2020. gada jūnijā atbildot uz tās lūgumu sniegt priekšlikumus Rīcības plāna cilvēku tirdzniecības novēršanai 2021. – 2023. gadam projekta izstrādei.

6. Dokumenta 13. lpp. būtu nepieciešams precizēt, ka attiecībā uz neatkarīgajiem ziņotājiem Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 19. panta 3. punkts paredz, ka “Dalībvalstis var arī izveidot neatkarīgas struktūras, kuru uzdevums var būt uzraudzīt cilvēku tirdzniecības apkarošanas pasākumu īstenošanu un ietekmi, iesniegt ziņojumus par jautājumiem, kam kompetentajām valstu iestādēm jāpievērš īpaša uzmanība, un veikt cilvēku tirdzniecības pamatcēloņu un tendenču novērtēšanu. Ja šāda neatkarīga struktūra ir izveidota, dalībvalstis var tai uzticēt vienu vai vairākus no 2. punktā minētajiem uzdevumiem.”

7. Dokumenta 17. lpp. sadaļā pie LPMC organizētajām apmācībām jāatzīmē, ka arī 2021. gadā Tiesībsarga biroja darbinieki lasīja lekcijas par cilvēku tirdzniecības jautājumiem, lekciju ietvaros tika risināti arī praktiskie uzdevumi (kāzusi), un bez jau minētajām mērķgrupām tika apmācīti arī pašvaldību policijas darbinieki, zvērināti tiesu izpildītāji un psihologi.

8. Tiesībsargs aicina 18. lpp. pie tiesībsarga rīkotās kampaņas “Ne viss ir zelts, kas spīd!” Facebook linku aizstāt ar tiesībsarga mājaslapas linku - https://www.tiesibsargs.lv/resource/informativs-materials-par-cilveku-tirdzniecibas-riskiem-digitalaja-vide-kampanas-ne-viss-ir-zelts-kas-spidapkopojums/, kurā vienuviet ir pieejama visa kampaņas laikā radītā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Dokumenta sadaļās, kur lietoti vārdi LR tiesībsarga birojs - Tiesībsarga birojs rakstāms ar lielo "T". Savukārt tiesībsargs kā amatpersona ar mazo "t".

2. Tiesībsargs aicina 3. lpp. pie 1.1. pasākuma punktā pie tiesībsarga rīkotās kampaņas “Ne viss ir zelts, kas spīd!” Facebook linku aizstāt ar tiesībsarga mājaslapas linku - https://www.tiesibsargs.lv/resource/informativs-materials-par-cilveku-tirdzniecibas-riskiem-digitalaja-vide-kampanas-ne-viss-ir-zelts-kas-spidapkopojums/, kurā vienuviet ir pieejama visa kampaņas laikā radītā informācija.

3. Tiesībsargs aicina 19. lpp. pie 1.7. pasākuma iekļaut arī Tiesībsarga biroja darbinieku vadītās lekcijas par cilvēku tirdzniecības jautājumiem LPMC ietvaros, kur tiesneši bija viena no galvenajām mērķgrupām.

4. Dokumenta sadaļās, kurā pieminēti Direktīvas 2011/36/ES grozījumi, tiesībsargs vērš uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1712 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvu 2011/36/ES par cilvēku tirdzniecības novēršanu un apkarošanu un cietušo aizsardzību, stājās spēkā 2024. gada 14. jūlijā (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02011L0036-20240714). Atbilstoši Direktīvas (ES) 2024/1712 2. panta 1. punktam (sk. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=celex%3A32024L1712) "Dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības līdz 2026. gada 15. jūlijam. Dalībvalstis par to tūlīt informē Komisiju."

5. Dokumenta 21.-23. lpp. pie 2.1. un 2.2. pasākumiem jāņem vērā, ka Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 11. panta 4. punktā paredzētais pienākums - "Dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai ar normatīvajiem un administratīvajiem aktiem izveidotu vienu vai vairākus mehānismus, kuru mērķis ir agrīni atklāt un identificēt cietušos un sniegt palīdzību un atbalstu identificētiem cietušajiem un par cietušajiem uzskatītajām personām, sadarbojoties ar attiecīgām atbalsta organizācijām, un lai ieceltu kontaktpunktu cietušo pārrobežu nosūtīšanai" - Latvijas Republikai būs jāizstrādā līdz 2026. gada 15. jūlijam.

6. Dokumenta 16. lpp. pie 2.4. pasākuma norādīts, ka izpildīts daļēji, lai gan Informatīvā ziņojuma “Par Cilvēku tirdzniecības novēršanas plāna 2021. – 2023. gadam izpildi” 8. lpp. norādīts kā izpildīts. Lūgums precizēt.

7. Dokumenta 26. lpp. un 27. lpp. pie attiecīgi 3.1. un 3.3. pasākuma jāņem vērā, ka Direktīvas 2011/36/ES 14.07.2024. spēkā esošās redakcijas 18.a panta 1. un 2. punktā paredzētie pasākumi - "1. Dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu, ka gadījumā, ja tādu pakalpojumu izmantošana, kurus sniedz 2. pantā minētajā nodarījumā cietušais, ir tīša darbība, to uzskata par noziedzīgu nodarījumu, kurā cietušais ir izmantots šādu pakalpojumu sniegšanai un pakalpojumu izmantotājs zina, ka persona, kura sniedz pakalpojumu, ir 2. pantā minētajā nodarījumā cietušais. 2. Dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu, ka par nodarījumiem, kas noteikti saskaņā ar 1. punktu, piemēro iedarbīgus, samērīgus un atturošus sodus" - Latvijas Republikai būs jāievieš vai jāizvērtē to ieviešana līdz 2026. gada 15. jūlijam.

8. Dokumenta 28. lpp. pie 3.4. pasākuma tiesībsargs vērš uzmanību, ka sanāksmes laikā dalībnieki rosināja precīzāk pārņemt arī Padomes Direktīvas 2004/81/EK (2004. gada 29. aprīlis) par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm, prasības, it īpaši tās 6. pantu.

9. Dokumenta 34.-35. lpp. pie 4.1. pasākuma norādīts kā izpildīts, lai gan Informatīvā ziņojuma “Par Cilvēku tirdzniecības novēršanas plāna 2021. – 2023. gadam izpildi” 10.-11. lpp. norādīts kā daļēji izpildīts. Tiesībsargs piekrīt pamatdokumentā paustajam, ka pasākums ir izpildīts daļēji, jo netika izveidots jauns darba grupas formāts. Lūgums precizēt.

10. Dokumenta 35.-36. lpp. pie 4.3. pasākuma norādīts kā izpildīts, lai gan Informatīvā ziņojuma “Par Cilvēku tirdzniecības novēršanas plāna 2021. – 2023. gadam izpildi” 10.-11. lpp. norādīts kā daļēji izpildīts. Lūgums precizēt.
Piedāvātā redakcija
-