Atzinums

Projekta ID
23-TA-2343
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
24.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā izmaiņas pasākumu aprakstā, lūdzam precizēt 15.6. sadaļu atbilstoši piedāvātajai redakcijai. 
Piedāvātā redakcija
LIKTA biedrs SIA “TET” aicināja papildināt ceļveža Latvijai 15. sadaļu “Piekļuve pacienta e-veselības kartei ” ar plašāku skaidrojumu kā tieši tiks veikta iedzīvotāju veselības datu digitalizācija un noteikt šī mērķa izpildi kā KPI. Ceļvedis Latvijai tika papildināts ar informāciju par papildu pasākumu (Pasākums Nr. 6), kas ir tieši saistīts ar šo problēmu, ceļveža Latvijai 15. sadaļā “Piekļuve e-veselības kartei” sniegts skaidrojums tam, kā ceļvedī Latvijai iekļautie pasākumi to risinās. Tiek skaidrots, ka vienotu standartu un prasību neesamību risinās 15. sadaļā iekļautais pasākums Nr. 3, kas paredz noteikt visām ārstniecības iestādēm vienādas prasības datu ievadei. Savukārt 15. sadaļas 6. pasākumā ir paredzēts stiprināt Veselības ministrijas resora kapacitāti digitālās veselības risinājumu ieviešanā, piesaistot papildu cilvēkresursus, un ieviest veselības nozares IKT pārvaldības modeli, kas nodrošina datos un tehnoloģijās balstītu veselības aprūpes pārvaldību. Savukārt 4. pasākums paredz attīstīt jaunu veselības datu kategoriju pieejamību EVK, kas palielinās digitāli pieejamo veselības datu klāstu.
 
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
15.3.1. sadaļā lūdzam mainīt to, kā tiek atspoguļota informācija par finansējumu pasākumiem, ņemot vērā to, ka šī brīža redakcijā var rasties priekšstats, ka pasākumu nosaukumi ir projektu nosaukumi. Atsevišķiem pasākumiem nepieciešams precizēt finansējuma avotu. Vēršam arī uzmanību uz to, ka VM pasākumiem nav pieņemti lēmumi par finansējuma piešķiršanu, un gan finansējuma avots, gan apmērs ir indikatīvs. Līdz ar to nav atbalstāms piedāvātais formulējums 3. pasākumam ("Pasākumam budžets nav piešķirts"), jo tas rada priekšstatu, ka citiem pasākumiem nosauktais finansējums jau ir piešķirts.

Iebilstam pret to, ka finansējuma avots tiek norādīts pirms pasākuma nosaukuma.

Ņemot vērā aktuālos VM plānus, lūdzam mainīt 3. pasākuma nosaukumu, izslēdzot sertifikāciju, savukārt 6. pasākumā kā finansējuma avotu norādīt tikai valsts budžetu.

Lūdzam skatīt piedāvāto redakciju. 
Piedāvātā redakcija
Pasākums Nr.1 Digitālās veselības informācijas sistēmas“ kodola” izstrāde
Finansējuma avots: Valsts budžets, ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam SAM 4.1.1.4

Pasākums Nr.2 Izveidot risinājumu centralizētai vizuālās diagnostikas attēlu un aprakstu pieejamībai
Finansējuma avots: Valsts budžets, ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam SAM 4.1.1.4, ES Veselības programma (EU4Health)

Pasākums Nr.3 Izstrādāt datu apstrādes nosacījumus ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām
Finansējuma avots: Valsts budžets

Pasākums Nr.4 Nodrošināt ārstniecības datu apkopošanu EVK un to centralizētu pieejamību pacientam
Finansējuma avots: ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam SAM 4.1.1.4, ES Veselības programma (EU4Health)

Pasākums Nr.5 Pilnveidot veselības nozarē strādājošo digitālās prasmes un zināšanas un veicināt  digitālās veselības pakalpojumu izmantošanu sabiedrībā
Finansējuma avots: Valsts budžets, ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam SAM 4.1.1.4 un SAM 4.1.2.5.

Pasākums Nr.6 Stiprināt Veselības ministrijas resora kapacitāti digitālās veselības risinājumu ieviešanā, piesaistot papildu cilvēkresursus IKT pārvaldības stiprināšanai 
Finansējuma avots: Valsts budžets
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā VM aktuālos plānus saistībā ar šo pasākumu (pagaidām atsakoties no konkrētiem plāniem saistībā ar sertifikāciju), lūdzam 3. pasākumu precizēt atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
Pasākums Nr. 3 – Izstrādāt datu apstrādes nosacījumus ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām

Jauns pasākums
☒ Jā
☐ Nē

Īss pasākuma apraksts
Visām ārstniecības iestādēm tiks noteiktas vienādas prasības datu ievadei – izstrādāti un publiskoti klasifikatori, datu un tehnoloģiju standarti, obligātās tehniskās un organizatoriskās prasības, procesu, datu un integrācijas saskarņu apraksti, rokasgrāmatas, un rekomendācijas, kas jāievēro, izstrādājot ārstniecības iestāžu informācijas sistēmas.
Šis pasākums nodrošinās, ka dati, kas glabājas lokālajās veselības aprūpes iestāžu informācijas sistēmās, kļūs pieejami pacientiem e-veselības EVK, kā arī citiem digitālās veselības ekosistēmas dalībniekiem. Tas nozīmē, ka pacienti varēs skatīt un pārvaldīt savus veselības datus tiešsaistē un dalīties ar tiem ar citiem veselības aprūpes sniedzējiem.

Piešķirtais vai plānotais budžets un, ja atbilstoši, citi resursi – tostarp piešķirtie cilvēkresursi
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējuma apjoms tiks noteikts pasākuma īstenošanas gaitā.

Sagaidāmā ietekme un laika ietvars
Šis pasākums paredz īstenot šādus mērķus:
Situācijas analīze par ārstniecības iestāžu izmantotajām informācijas sistēmām līdz 2023. gada beigām
Testēšanas vides nodrošināšana informācijas sistēmu izstrādātājiem un pārziņiem līdz 2024. gadam
Standartu, klasifikatoru rokasgrāmatu izstrāde un pārņemšana, tiesiskais regulējums līdz 2024. gadam
 
 
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 6. pasākuma aprakstu, ņemot vērā to, ka šobrīd nav aktuāli plāni šo pasākumu finansēt ar 4.1.1.4. pasākuma investīcijām.
 
Piedāvātā redakcija
Pasākums Nr. 6 – Stiprināt Veselības ministrijas resora kapacitāti digitālās veselības risinājumu ieviešanā

Jauns pasākums
☐ Jā
☒ Nē

Īss pasākuma apraksts
Nacionālais veselības dienests šobrīd ir atbildīgs par lielāko daļu digitālo risinājumu izstrādi un to turpmāko uzturēšanu, tomēr sekmīgai digitālo risinājumu ieviešanai nepieciešama Veselības ministrijas resora digitālās veselības pārvaldības kapacitātes stiprināšana, lai nodrošinātu digitālās veselības ekosistēmas ilgtspējību un lēmumu turpinātību. Paredzēts ieviest veselības nozares IKT pārvaldības modeli, kas nodrošinās datos un tehnoloģijās balstītu veselības aprūpes pārvaldību.

Piešķirtais vai plānotais budžets un, ja atbilstoši, citi resursi – tostarp piešķirtie cilvēkresursi
Nepieciešams palielināt valsts budžeta finansējumu Veselības ministrijas resora IKT risinājumu pārvaldības kapacitātes stiprināšanai.

Sagaidāmā ietekme un laika ietvars
Veselības ministrija izstrādā ziņojumu par Veselības ministrijas resora kapacitātes stiprināšanu digitālās veselības risinājumu ieviešanai. Laika ietvars tiks precizēts šajā ziņojumā.
 
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
15.1. Sadaļā teikumā "Ceļakartes sagatavošanas brīdī ārstniecības iestādes un aptiekas nodrošina pārsvarā šādu pacienta veselības datu kategoriju sniegšanu e-veselības sistēmai: e-receptes, darbnespējas lapas, vizuālās diagnostikas izmeklējumu rezultāti, Covid-19 vakcinācijas dati un Covid-19 izmeklējumu dati." vārdu "Ceļakartes" aizvietot ar "ceļveža Latvijai".
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā EK sniegtajos komentāros par stratēģiskā ceļveža projektu norādīto (Please include for general overview:  Estimated investment gap and possible actions to reach the national target values, including the main considerations behind the estimation.), lūdzam 15.3.1. sadaļā iekļauto informāciju par budžetu papildināt ar šādu informāciju:

Ceļvedī Latvijai iekļautie pasākumi pacienta e-veselības kartes piekļuves mērķrādītāja sasniegšanai ir noteikti Digitālās veselības stratēģijā līdz 2029.gadam[1], kas tika pieņemta 2023. gada 15. augustā, un finanšu aprēķini šajā dokumentā ir indikatīvi. Galvenais plānotais finansējuma avots ir ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.SAM “Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību” 4.1.1.4. pasākums “Veselības aprūpes pārvaldības sistēmas stiprināšana un digitalizācija, attīstot digitālos risinājumus”. Ņemot vērā priekšlikumu regulai par Eiropas veselības datu telpu, paredzams, ka līdz 2030. gadam Latvijai un citām dalībvalstīm būs jāizpilda virkne obligātu nosacījumu saistībā ar noteiktu veselības datu kategoriju pieejamību gan nacionālā līmenī, gan pārrobežu datu apmaiņai, kas visticamāk prasīs papildu investīcijas digitālās infrastruktūras attīstībā. Paredzams, viens no būtiskākajiem izaicinājumiem būs Nacionālā veselības dienesta cilvēkresursu trūkums pacienta e-veselības kartes uzturēšanai un attīstīšanai, kas ir saistīts gan ar nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu šim nolūkam, gan ar valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības politiku, kas vērsta uz valsts pārvaldē nodarbināto personu skaita nepalielināšanu. Apzinoties to, ka esošie IKT cilvēkresursi ir nepietiekami un ka vajadzība pēc digitālajiem risinājumiem veselības nozarē palielināsies, Veselības ministrija strādā pie digitālās kompetences centra izveides, konsolidējot veselības nozares IKT resursus  vienā institūcijā.


[1] https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/ca84fcc7-3f49-4ac1-a75a-418b6da1f483
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā EK sniegtajos komentāros par stratēģiskā ceļveža projektu norādīto (Please make sure that all measures included in the overview are also described in the following sections or links to existing documents including the relevant information are provided.), izvērtējām 15. sadaļā iekļauto pasākumu atspoguļojumu kopumā. Secināms, ka gan 15.1. sadaļā (analīze par pašreizējo stāvokli), gan 15.3.2. sadaļā (pasākumu apraksts) konsekventi ievērota atsaukšanās uz galveno un šobrīd vienīgo dokumentu, kas nosaka paredzētos pasākumus, – Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam.

Lūdzam 15.4. sadaļā iekļautajā tabulā rindā "Veicināt zaļo pārveidi" sniegto informāciju precizēt šādi: 
"Visi seši minētie pasākumi ir vērsti uz digitālo risinājumu radīšanu un izmantošanas veicināšanu, mazinot nepieciešamību cilvēkiem apmeklēt ārstniecības iestādes, ciktāl katrā konkrētā gadījumā no ārstniecības viedokļa tas ir pieļaujams, tādējādi samazinot negatīvo ietekmi uz vidi."
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 15.3 un 15.3.1 sadaļu virsrakstus
Piedāvātā redakcija
15.3. Politika, pasākumi un darbības digitālā mērķrādītāja sasniegšanai
15.3.1. Vispārējs pārskats par pasākumiem attiecībā uz digitālā mērķrādītāja sasniegšanu