Atzinums

Projekta ID
23-TA-3100
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Kārtība, kādā drošības rezerves un naftas produkti, kas pieder komersantiem, izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā tiek pārdoti
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā drošības rezerves un naftas produkti, kas pieder komersantiem, izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā tiek pārdoti" (turpmāk – projekts) tiks izdots saskaņā ar Enerģētikas likuma 73. pantu. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ir norādīts, ka šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 312 "Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" (turpmāk – Noteikumi), kas izdoti saskaņā ar Enerģētikas likuma 64. panta pirmo daļu un 73. pantu un Mobilizācijas likuma 9. panta 7. punkta a) apakšpunktu. Vienlaikus anotācijā ir norādīts, ka saskaņā ar likumprojektu (likums pieņemts Saeimā 2023. gada 7. decembrī) "Grozījumi Enerģētikas likumā" (Nr. 394/Lp14) 2024. gada 1. janvārī zaudēs spēku Enerģētikas likuma 73. pantā dotais pilnvarojums spēkā esošajā redakcijā, tāpēc nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus. Vēršam uzmanību uz to, ka, ņemot vērā to, ka Noteikumi ir izdoti uz vairāku normu pamata, tie nezaudēs spēku 2024. gada 1. janvārī. Tādējādi arī tajā ietvertais regulējums, ko plānots paredzēt projektā, nezaudēs spēku 2024. gada 1. janvārī. Savukārt anotācijas 4. sadaļā nav norādīts, ka ir plānots saistībā ar projektu grozīt arī Noteikumus, svītrojot tajos ietverto regulējumu, ko turpmāk plānots noteikt ar projektu. Ievērojot minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par saistītajiem grozījumiem Noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā drošības rezerves un naftas produkti, kas pieder komersantiem, kuriem ir izsniegta licence komercdarbībai ar naftas produktiem (turpmāk kopā – drošības rezerves), izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā tiek pārdoti pēc valsts enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši 2024. gada 7. decembra likuma "Grozījumi Enerģētikas likumā" 4. pantā ietvertajā Enerģētikas likuma 73. pantā dotajam pilnvarojumam, ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto, vai norādīt, kādā normatīvajā aktā tiks noteikts regulējums par drošības rezerves pārdošanu pēc pašvaldības enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma, kā arī pamatot, kāpēc šis regulējums nosakāms citā normatīvajā aktā. Vienlaikus lūdzam attiecīgi papildināt projektu, ja drošības rezerves pārdošanas regulējums pēc pašvaldības enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma tiks noteikts ar projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Atkarībā no valsts enerģētiskās krīzes veida, Ministru kabineta rīkojumā par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu, pēc Ekonomikas ministrijas priekšlikuma, var tikt noteikta prioritāte degvielas apgādei atsevišķām lietotāju grupām, ievērojot šādus nosacījumus:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 3. punktu, ņemot vērā to, ka Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā tiek pārdota drošības rezerve, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze, savukārt projekta 3. punkts nosaka, kāda informācija iekļaujama Ministru kabineta rīkojumā par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
4. Gadījumā, ja ir traucēta, vai apdraudēta degvielas apgāde tādā apjomā, ka šos traucējumus vai apdraudējumus degvielas komersanti nespēj novērst ar saimnieciskās darbības metodēm, Valsts enerģētiskās krīzes centrs nosūta Ekonomikas ministrijai pieprasījumu īstenot darbības drošības rezervju pārdošanai.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt projekta 4. punktu. Vēršam uzmanību uz to, ka no 2024. gada 7. decembra likuma "Grozījumi Enerģētikas likumā" 4. pantā ietvertā Enerģētikas likuma 73. panta izriet, ka valsts enerģētiskās krīzes centrs pieprasa drošības rezerves pārdošanu, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze. Savukārt Enerģētikas likuma 59. pants paredz, ka enerģētiskā krīze ir likumā noteiktajā kārtībā izsludināti periodi, kad enerģijas vai kurināmā piegāde energoapgādes komersantiem vai enerģijas lietotājiem ir apdraudēta vai traucēta tādā apjomā, ka šo apdraudējumu vai traucējumus energoapgādes komersanti nespēj laikus prognozēt un novērst ar saimnieciskās darbības metodēm. Ievērojot minēto, Valsts enerģētiskās krīzes centrs var nosūtīt pieprasījumu īstenot darbības drošības rezervju pārdošanai tikai tad, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze, nevis gadījumā, ja ir traucēta vai apdraudēta degvielas apgāde un to nevar novērst, bet enerģētiskā krīze nav izsludināta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
6. Ekonomikas ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts enerģētiskās krīzes degvielas apgādē izsludināšanu. Ekonomikas ministrija rīkojuma projektā par valsts enerģētiskās krīzes degvielas apgādē izsludināšanu iekļauj šādu informāciju:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 6. punktu, ņemot vērā to, ka Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā tiek pārdota drošības rezerve, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze, savukārt projekta 6. punkts noteic, ka Ekonomikas ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts enerģētiskās krīzes degvielas apgādē izsludināšanu un kāda informācija tajā iekļaujama.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
11. Šo noteikumu izpratnē drošības rezerves atpirkšanas cena ir cena naftas produktiem biržā darba dienas beigās divas dienas pirms Ministru  kabineta lēmuma, kurā ir noteikts atpērkamā naftas produkta veids un apjoms.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir projekta 11. punktā minētais Ministru kabineta lēmums, kurā ir noteikts atpērkamā naftas produkta veids un apjoms. Ja minētais Ministru kabineta lēmums ir Ministru kabineta rīkojums par enerģētiskās krīzes izsludināšanu, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 11. punktu, norādot, ka cena ir tā cena, kas ir bijusi biržā divas dienas pirms enerģētiskās krīzes izsludināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
14. Enerģētiskās krīzes laikā degvielas apgādē atpirktās drošības rezerves realizē Latvijas Republikā reģistrētiem komersantiem, ja vien Ministru kabineta rīkojumā nav noteikta cita kārtība.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 14. punktu, svītrojot tajā atsauci uz Ministru kabineta rīkojumā noteiktu citu kārtību. Vēršam uzmanību uz to, ka projekts regulē drošības rezerves pārdošanu gadījumā, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze, tādējādi konkrētie jautājumi netiek risināti Ministru kabineta rīkojumā par enerģētiskās krīzes izsludināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
16. Ja Ministru kabinets pieņem rīkojumu par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu degvielas apgādē ar mērķi drošības rezerves izmantot atbilstoši šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētajam, Ekonomikas ministrija, informē attiecīgās lietotāju grupas par drošības rezervju saņemšanas iespējām.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 16. un 17. punktu, ņemot vērā to, ka no 2024. gada 7. decembra likuma "Grozījumi Enerģētikas likumā" 4. pantā ietvertā Enerģētikas likuma 73. panta izriet, ka valsts vai pašvaldības enerģētiskās krīzes centri būs tie, kas pieprasīs veikt darbības drošības rezerves pārdošanai. Tādējādi atbilstoši projekta 2. punktā paredzētajiem mērķiem drošības rezerves izmantošanu noteiks minētie krīzes centri, nevis Ministru kabinets. Projektā nosakāma kārtība, kādā drošības rezerves tiek pārdotas, ja ir izsludināta enerģētiskā krīze, nevis kārtība, kādā enerģētiskā krīze tiek izsludināta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
7. Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, Ekonomikas ministrija par Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas informē CKUS, Eiropas Komisiju un Valsts enerģētiskās krīzes centru.
Priekšlikums
Aicinām projekta 7. un 8. punktā paredzēt, ka noteikta rīcība notiek pēc enerģētiskās krīzes izsludināšanas, nevis pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, ņemot vērā to, ka projekts regulē drošības rezerves pārdošanu tieši pēc tam, kad ir izsludināta enerģētiskā krīze.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
9. Šo noteikumu izpratnē Atpirkšanas zīme ir CKUS izsniegts dokuments, kas izsludinātas valsts enerģētiskās krīzes laikā nodrošina drošības rezervju pārdošanu Atpirkšanas zīmē norādītajai juridiskai personai.
Priekšlikums
Aicinām projekta 9. punktā lietot projekta 8.1. un 8.2. apakšpunktā lietoto vārdu savienojumu "degvielas vairumtirgotājs", nevis terminu "juridiska persona", kas iepriekš nav ticis lietots, tādējādi nodrošinot projekta viennozīmīgu interpretāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
13. Komersants, kurš sniedz drošības rezervju pakalpojumu, drošības rezervju saņēmējs un transporta pakalpojuma sniedzējs savstarpēji noslēdz un paraksta pieņemšanas - nodošanas aktu par drošības rezerves pakalpojumu sniegšanu un saņemšanu, kā arī transporta pakalpojuma sniegšanu (2. pielikums).
Priekšlikums
Aicinām anotācijā norādīt, kas ir komersants, kurš sniedz drošības rezervju pakalpojumu, drošības rezervju saņēmējs un transporta pakalpojuma sniedzējs, ņemot vērā to, ka projektā iepriekš minēts degvielas vairumtirgotājs, kas varētu būt kāds no projekta 13. punktā minētajiem subjektiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Atpirkšanas zīme
Priekšlikums
Aicinām projekta 1. pielikuma 4.3. apakšpunktā precizēt atsauci uz konkrētā projekta pielikuma 5. punktu, ņemot vērā to, ka projektam ir tikai divi pielikumi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Atpirkšanas zīme
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 1. pielikuma 4.2. un 4.3. apakšpunktā ietverto informāciju, neatsaucoties uz projekta 2. pielikuma punktiem, ņemot vērā to, ka projekta 1. pielikuma, tas ir, atpirkšanas zīmes, aizpildīšanas gadījumā, projekta 2. pielikums tiks aizpildīts kā pieņemšanas-nodošanas akts. Vienlaikus norādām, ka visticamāk atpirkšanas zīme tiks aizpildīta pirms pieņemšanas-nodošanas akta, tādējādi pieņemšanas-nodošanas aktā būtu ietverama atpirkšanas zīmē ietvertā informācija, nevis otrādi.
Piedāvātā redakcija
-