Atzinums

Projekta ID
21-TA-1794
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 7.pantā, kas paredz grozījumu izdarīšanu Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.pantā, ir piedāvāts papildināt minēto pantu ar jaunu devīto daļu, kuras 1.punkts nosaka, ka Valsts vides dienests var neizdot atkritumu apsaimniekošanas atļauju privātpersonai, kura neatkarīgi no sodāmības dzēšanas pēdējo trīs gadu laikā ir vairākkārt administratīvi sodīta par tādu atkritumu apsaimniekošanas normatīvo aktu pārkāpumu, kas ir negatīvi ietekmējis vides kvalitāti, būtiski traucējis izsekot atkritumu plūsmu vai radījis citas būtiskas negatīvas sekas. Vēršam uzmanību, ka ne likumprojektā, ne arī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk – anotācija) nav norādīts, no kāda informācijas avota Valsts vides dienests saņems minēto informāciju par privātpersonas administratīvo sodāmību attiecīgā jomā.
Norādām, ka ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem tiek uzkrātas valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, kura izveidošanas mērķis ir vienotas uzskaites izveide par visām administratīvos pārkāpumus izdarījušām personām, lai veicinātu šo pārkāpumu novēršanu un atklāšanu, kā arī par tiem personai noteiktā soda izpildes un tiesību ierobežojumu kontroli. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Sodu reģistra likuma 21.panta pirmās daļas regulējumam Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniedz, izmantojot datu pārraidi tiešsaistes režīmā vai citus elektronisko sakaru līdzekļus, ja ziņu saņēmēju identificē, vai arī rakstveidā (vēstule vai izziņa). Savukārt 2022.gada 24.martā Saeimā 2.lasījumā pieņemtajā likumprojektā “Grozījumi Sodu reģistra likumā” (Nr.1229/Lp13) ietvertie grozījumi Sodu reģistra likuma 21.panta pirmajā daļā paredz, ka Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniedz izziņas veidā vai tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai datu pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru būs jādara pieejamu), lai Valsts vides dienests pārbaudītu, vai privātpersona atbilst likumprojektā noteiktajām prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt likumprojektu vai likumprojekta anotāciju, norādot likumprojekta 7.pantā piedāvātajā 12.panta devītās daļas 1.punktā minētās informācijas par privātpersonas administratīvo sodāmību ieguves avotu un tās saņemšanas veidu. Gadījumā, ja šo informāciju ir paredzēts iegūt no valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”, tad tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Valsts vides dienestam ziņas par privātpersonu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem, nepieciešams precizēt likumprojekta anotāciju, norādot attiecīgo speciālo likumu pantus, par kuros paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem attiecīgās ziņas būs sniedzamas.