Atzinums

Projekta ID
24-TA-1923
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
21.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu par fiskālo ietekmi uz pašvaldībām, kuras neizpilda 10.4.punktā noteikto saistību finansējuma nodrošināšanai STEM interešu izglītības programmu īstenošanai - vai pašvaldības, kas nenodrošina konkrētā punkta izpildi, sedz pilnā apmērā interešu izglītības izmaksas no tās budžeta, vai tas ietekmē turpmāko valsts budžeta līdzekļu piešķīrumu pašvaldībām. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konkrēto jēdzienu, jo STEM ietvars iekļauj zinātni, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātiku. Līdz šim brīdim interešu izglītības programmu uzskaitē tika izmantots jēdziens "tehniskā jaunrade" un attiecīgi šādā griezumā tika vērtēta nepieciešamība palielināt valsts budžeta mērķdotāciju STEM programmu realizācijai tuvāko gadu laikā līdz 20%, ko darba devēji uzskata par būtisku soli nākotnes prasmju apguvē. Vēl 2024.gada 10.aprīlī, Profesionālās izglītības NTSA, iepazīstinot ar interešu izglītības programmās iesaistīto izglītojamo skaitu, tehniskā jaunrade un vide kā programmas tika nodalītas (attiecīgi - 7% un 2% no izglītojamo skaita). 
Šobrīd, noteikumu ietvars un pielikums nosaka izmaiņas atskaitīšanās procesā par izlietoto finansējumu, izmantojot STEM plašāko tvērumu (t.sk., atsauci uz vidi), kas attiecīgi bez saturiska izvērtējuma ne tikai apvieno šīs iepriekšējās programmas kvantitatīvā izteiksmē, bet var radīt precedentu, ka sākotnējais mērķis tieši uz STEM kā tehniskās jaunrades nostiprināšanu, netiek sasniegts. 
Balstoties uz šiem apsvērumiem un lai nodrošinātu virzību uz sākotnējo mērķi, aicinām:
1) noteikt pielikumā redakcionālu precizējumu  "Interešu izglītības programmu īstenošanai zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (tehniskās jaunrades) interešu izglītības jomā"
vai
2) iekļaut anotācijā skaidrojumu par saturisko tvērumu vides jomas programmām, nosakot, vai, piemēram, vide iekļauj tādas iespējamās programmas kā tūrisma iemaņu apguvi, aktīvo laika pavadīšanu dabā, utt., veidojot vienotu izpratni par vides jēdziena tvērumu šo noteikumu kontekstā
vai
3) palielināt plānoto proprocionāli novirzāmo mērķdotācijas apjomu, kas sākotnēji noteikts STEM izglītībai un attiecīgi tādējādi apvienojot tehnisko jaunradi un vidi bez saturiskiem ierobežojumiem, bet attiecīgi virzoties uz sākotnēja mērķa sasniegšanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-