Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-3344
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
IZ noslēgumā - rindkopā par iepirkuma procesa efektivizāciju un paredzamības veicināšanu, aicinām norādi par informācijas sniegšanu reizi četros gados papildināt ar apņemšanos uzturēt ciešu ikdienas saziņu ar aizsardzības un drošības industrijas vietējiem pārstāvjiem, šādā veidā regulāri veicinot, ka tiek nodrošināta vietējo aizsardzības un drošības industrijas uzņēmumu iesaiste atbilstošajos iepirkumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka viens no Stratēģijas virsmērķiem ir konkurētspējīga un noturīga aizsardzības industrija, kas ietver eksportspējas veicināšanu, aicinām papildināt Stratēģiju ar sasniedzamo rezultātu attiecībā uz eksporta apjomu aizsardzības jomā. Vienlaikus, lūdzam Stratēģijā iekļaut informāciju ar nozarēm un to pārstāvošajām organizācijām, kuras būs prioritāras gan vietējās industirjas, gan eksporta kapacitātes celšanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt Stratēģijas 4.4. sadaļas 1. uzdevuma 2. punktu ar piemēriem, kurām no izejvielām plānots radīt analogus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt Stratēģijas 4.4. sadaļas 3. rīcības virziena 2. rindkopā iekļauto informāciju un padarīt to vieglāk uztveramu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt Stratēģijā iekļauto uzdevumu un rezultatīvo rādītāju formātu. Ierosinām tabulas veidot pēc šāda principa: tabula ar 3 kolonām - uzdevums ar sasniedzamo rādītāju; atbildīgā institūcija; termiņš līdz kuram konkrētais rādītājs ir sasniedzams. Vienlaikus, lūdzam papildināt Stratēģiju ar kopējo tabulu, kas satur visus Stratēģijā iekļautos uzdevumus un rezultatīvo rādītājus, lai informāciju būtu vieglāk uztverama un pieejama vienuviet. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Stratēģijas 4.2. sadaļas 3. darbības virziena aprakstu attiecībā uz prototipu un produktu testēšanu - kad testēšana būs pieejams un vai tā būs par maksu. Vienlaikus, aicinām izvērtēt nepieciešamību prasībai par standartizācijas dokumentos noteikto kvalitātes un funkcionālie kritēriju piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām apvienot Stratēģijas 4.2. sadaļas 1. un 2. rīcības virzienu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un papildināt Stratēģijas 4.3. sadaļas 1. rīcības virzienu nosakot, ka Aizsardzības ministrija novirza 1,5% no gada budžeta pētniecībai un attīstībai. Gadījumā, ja 1,5% finansējumu pētniecībai un attīstībai plānots sasniegt no publiskiem un privātiem līdzekļiem, tad lūdzam sniegt informāciju par ieguldījumu sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt Stratēģijas 4.2. sadaļas 5. rīcības virzienu. Ekonomikas ministrijas ieskatos aktīvā dienesta militārpersonu iekļaušanai aizsardzības industrijas uzņēmumu rutīnā nav nepieciešama atbalsta programma, jo tas ir dabīgs process. Vienlaikus, vēršam uzmanību uz interešu konflikta riskiem, tādēļ nepieciešams apzināt esošo situāciju un saprast vai militārpersonu iekļaušana aizsardzības industrijas uzņēmumu rutīnā ir dienesta laikā vai pēc tā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt Stratēģijas 4.2. sadaļas 4. rīcības virzienu, aprakstot SIA Valsts aizsardzības korporācija sasniedzamos mērķus, piemēram, 3-5 gadu periodā. Vienlaikus, lūdzam skaidrot kā tiks nodrošināta SIA Valsts aizsardzības korporācija un Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) darbību nepārklāšanās, ņemot vērā, ka Stratēģijā norādīts, ka tieši LIAA ir galvenā koordinātora loma sadarbībai ar aizsardzības industriju. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par Stratēģijas 4.2. sadaļas 3. rīcības virzienā iekļauto - [..]Stratēģiskajiem partneriem ir jābūt rezerves jeb atlikto piegāžu kapacitātei apdraudējuma gadījumam [..] - vai piegādātāji ir Latvijā vai ārvalstīs un vai šī atliktā piegāde darbosies kara apstākļos un kādā veidā. Vienlaikus, lūdzam sniegt informāciju par nepieciešamajiem finanšu resursie, lai šādas rezerves izveidotu.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Stratēģijas 4.2. sadaļas 3. rīcības virzienā nav skaidrs darības koncepts. Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka daudz svarīgāk papildus jaudām ir piegādāt izejmateriālus un nodrošināt drošu ražošanu kara apstākļos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt Stratēģijas 4.2. sadaļas 1. rīcības virzienu ar informāciju par atbalstu kritisko izejvielu sagādei krājumu veidošanai. Lūdzam skaidrot, vai atbalsts paredzēts visiem kritiskās infrasruktūras uzņēmumiem vai konkrētam uzņēmumu lokam. Vienlaikus, norādām, ka atbalsts darbības nepārtrauktības plāna izstrādei nav nepieciešams, jo tas jāizstrādā katram uzņēmumam patstāvīgi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt Stratēģijas 4.1. sadaļas 3. uzdevuma 1. rezultatīvo rādītāju ar konkrētu laika periodu, kad finansējums tiek nodrošināts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām stratēģijas 4.1. sadaļas 2. uzdevuma rezultatīvo rādītāju - Līdz 2028.gada beigām Latvijā uzsākti vismaz 2 jaunu militāro ražotņu projekti, bet ilgtermiņā, līdz 2036.gada beigām – kopā 5 projekti - iekļaut pie 3. uzdevuma. Vienlaikus, kā 2. uzdevuma rezultatīvo rādītāju aicinām definēt, piemēram, datumu ar kuru zaļais koridors stājas spēkā vai, ka Latvijā administratīvais process ir labāks nekā Baltijas kaimiņiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt Stratēgijas 4.1. sadaļas uzdevumus un rezultatīvos rādītājus. 1. punktā iekļauta informācija par 4 specializētu klāsteru ar tirgus “vilcējspēka” efektu izveidi, taču informācija un apraksts par šiem klasteriem Stratēģijā nav atrodams. Tāpat aicinām skaidrot izvēlēto kvantitatīvo vērtību - 4.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt Stratēģijas projektu un aprakstīt kompetences centru iesaisti aizsardzības industrijas spēju stiprināšanā. Pašlaik Stratēģijā kompetences centrs un/vai tā izveide minēta pie Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs un Aizsardzības tehnoloģiju un inovāciju centrs, kur plānots izveidot atsevišķu struktūru - nacionālais R&D kompetences centrs. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidri definēt - cik un kādi dalībnieki tiks iesaisīti un kādi būs to pienākumi un loma, gan Stratēģijas, gan ilgtermiņa aizsardzības industrijas kontekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot Stratēģijas 4.1. sadaļas 5. rīcības virzienā iekļauto informāciju Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) lomu kā vadošajam koordinātoram. Stratēģijā norādīts, ka LIAA palīdz uzņēmumiem apzināt iespējas iesaistīties aizsardzības nozarē, lūdzam sniegt informāciju, vai tas nozīmē, ka LIAA būs pieejama informācija par Aizsardzības ministrijas, t.sk. Nacionālo bruņoto spēku iepirkumiem un to specifikācijām vai ar šo plānota cita veida iesaiste.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Stratēģijas 4.1. sadaļas rīcības virzienā 3 ir iekļauta informācija par prioritārajiem sadarbības reģioniem un valstīm. Lūdzam papildināt sniegto informāciju, skaidrojot kādās jomās sadarbība ir Latvijas prioritāte katrā no minētajiem reģioniem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Stratēģijas rīcības virzienu īstenošanā ir iesaistīti vairāki subjekti, tai skaitā Aizsardzības ministrija, Ekonomikas ministrija, Latvijas investīciju un attīstības aģentūra, nevalstiskās organizācijas u.c., aicinām Stratēģijas 4.1. sadaļas 2. rīcības virzienā aprakstīt par ko ir atbildīgs katrs no augstāk minētajiem subjektiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt Stratēģijā iekļautos rīcības virzienus un katram no rīcības virzieniem definēt sasniedzamo rezultātu/mērķi, attiecīgi veicot precizējumu arī rīcības virzienu aprakstos.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā Latvijas investīciju un attīstības aģentūras iesaisti sekmīgai Stratēģijas ieviešanai, lūdzam skaidrāk definēt Stratēģijā iekļauto informāciju - LIAA nodrošina vietējos partnerus militārās nozīmes pasūtījumu izpildei Latvijā un sadarbību ar vietējo industriju jaunu projektu īstenošanā, nodrošinot lokalizācijas prasību izpildes vispārējo koordināciju - lai būtu nepārprotami skaidra LIAA loma kā pirmārajam kontaktpunktam piegāžu līgumos.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot kā tiks noteikta Stratēģijas 3. sadaļas 3. punktā noteiktā sasniedzamā rezultāta izpilde, proti, kādi rādītāji tiks ņemti vērā, lai pierādītu aizsardzības industrijas pienesumu Latvijas IKP 3% apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un pārskatīt Stratēģijas ievada sadaļas 2. un 3. rindkopā iekļauto informāciju. 2. rindkopā norādīts, ka Stratēģijas ieviešanas rezultātā tiks īstenota virkne pasākumu reaģētspējīgas, konkurētspējīgas, inovētspējīgas un noturīgas aizsardzības industrijas izveidei un attīstībai, tādējādi stiprinot Latvijas un tās iedzīvotāju drošību un labklājību. Savukārt, 3. rindkopā minēts, ka dokuments izstrādāts, lai nodrošinātu valsts aizsardzības politikas, kā arī ES un NATO noteikto aizsardzības mērķu izpildi. Ņemot vērā minēto, aicinām salāgot Stratēģijā iekļauto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk