Projekta ID
23-TA-3037Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 8.3.apakspunktu, vēršam uzmanību, ka atsevišķu publisko iepirkumu procedūru piemērošana var radīt komercdarbības atbalsta piešķiršanas risku (piemēram, sarunu procedūra — iepirkuma procedūra, kurā pasūtītājs, iepriekš nepublicējot paziņojumu par līgumu, apspriežas ar paša izraudzītiem piegādātājiem un ar vienu vai vairākiem no viņiem rīko sarunas par iepirkuma līguma noteikumiem). Skaidrojam, ka, lai izslēgtu komercdarbības atbalsta piešķiršanu preču un pakalpojumu piegādātājiem, tiem jābūt izvēlētiem ievērot atklātu, pārskatāmu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Attiecīgi lūdzam papildināt šo noteikumu projekta apakšpunktu ar norādi, ka preces un pakalpojumi tiks iegādāti, ievērojot atklātu, pārskatāmu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka konkursa ietvaros atbalstāmā mērķgrupa ir valsts tiešās pārvaldes iestādes, tās padotībā esoša iestādes, Latvijas Republikas pašvaldības vai tās iestādes - Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes un pašvaldību policijas institūcijas, skaidrojam, ka tādēļ, ka konkursa ietvaros atbalsts netiek sniegts ēkām, kurās tiek īstenota saimnieciskā darbība un attiecīgi atbalsta programmas ietvaros nav konstatējams komercdarbības atbalsts. Līdz ar to aicinām precizēt noteikumu projekta 12.punkta pirmo teikumu, paredzot, ka noteikumu ietvaros atbalsts netiek piešķirts tādām darbībām, kas kvalificējamas kā saimnieciskas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka atbilstoši noteikumu projekta 21. punktā noteiktajam projektus līdzfinansē no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, un noteikumu projekta 4.punktā noteikto, ka projekta iesniedzējs (kas saskaņā ar noteikuma projekta 9.punktu, noslēdzot projekta līgumu ar Vides investīciju fondu, kļūst par finansējuma saņēmēju) ir Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāde, pašvaldība vai tās institūcija, lūdzam noteikumu projekta 21.punktu precizēt, skaidri nosakot, ka finansējuma saņēmēja līdzfinansējums ir 20% apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādei tas nodrošināms no valsts budžeta līdzekļiem un pašvaldība vai tās institūcijai tas nodrošināms no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Attiecīgi arī lūdzam pārskatīt, vai nav precizējams noteikumu projekta 61.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 23.8.apakšpunktā paredzēto attiecināmo izmaksu pozīciju - atjaunīgo energoresursu izmantojošu enerģiju ražojošu iekārtu iegādes, piegādes, uzstādīšanas, pieslēgšanās un ieregulēšanas izmaksas, vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Komisijas 2020.gadā 20.februārī Čehijai sniegtajam skaidrojumam e-State Aid WIKI vietnē, ja ar šādām iekārtām vismaz 80% no saražotās elektroenerģijas tiks izmantoti pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā, ja objektā netiek veikta saimnieciskā darbība, tad publisko līdzekļu piešķiršana šādu iekārtu iegādei nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Līdz ar to lūdzam ar attiecīgu nosacījumu papildināt noteikumu projektu, vienlaikus, paredzot, ka Vides investīciju fonds nodrošina minētā nosacījuma uzraudzību projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā).
Alternatīvi aicinām izvērtēt iespēju noteikt, ka saražotā elektroenerģija tiks izmantota 100% apmērā pašpatēriņam.
Alternatīvi aicinām izvērtēt iespēju noteikt, ka saražotā elektroenerģija tiks izmantota 100% apmērā pašpatēriņam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja elektromobiļu uzlādes infrastruktūra tiks izmantota ne tikai pašpatēriņam, bet kā pakalpojums tirgū, uz to būtu attiecināmi komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu, vai šādu izmaksu pieļaušana kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projektu, nodrošinot, ka šīs izmaksas ir attiecināmas tikai pašpatēriņam, tādējādi izslēdzot komercdarbības atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Konceptuāli iebilstam pret 28.punktu un tā apakšpunktos noteiktajām neattecināmajām izmaksām pašvaldībām: projekta neattiecināmajās izmaksās ir iekļaujamas tikai tādas izmaksas, kuras nevar iekļaut projektā kā attiecināmās izmaksas, bet tās ir tieši saistītas ar 22.punktā noteikto atbalstāmo aktivitāti un nepieciešamas projekta mērķa sasniegšanai. Arī Eiropas Savienības līdzfinansētajos projektos ir stingri atrunāts, kādas izmaksas ir iekļaujamas projektā kā papildu izmaksas: izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar investīciju projektu noteikumiem vai pārsniedz attiecināmo izmaksu ierobežojumus, bet ir saistītas ar projekta pilnvērtīgu mērķa sasniegšanu. Visas pārējās aktivitātes un izmaksas, kas nav saistītas ar Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansētā projekta mērķa sasniegšanu ir īstenojamas un finansējamas kā atsevišķas aktivitātes, neiekļaujot tās minētajā projektā kā sastāvdaļu, pašvaldības domei lemjot par tādu aktivitāšu īstenošanu un finansēšanu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Noteikumu projekta 28.punktā norādītās neattiecināmās izmaksas, kā piemēram, izmaksas, kas nav tieši saistītas ar atbalstāmo aktivitāti, jaunu ēku būvniecības izmaksas, pašvaldībām var radīt būtiskus izdevumus bez finansiāla seguma. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 36.panta otrās daļas 3.punktu, pašvaldības, ja nepieciešams, var saņemt aizņēmumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzfinansēto projektu īstenošanai ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta attiecināmo izmaksu kopsummu. Aizņēmumi ir iespējami tikai kapitālajiem izdevumiem. Pašvaldībām nav tiesību uzņemties saistības bez finansiāla seguma. Turklāt pašvaldības policijas īpašumā vai lietošanā esošo ēku uzturēšanas izdevumi ir sedzami no pašvaldības kārtējā gada budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt nosakot, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība vai tās iestāde pieprasītā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, līdzvērtīgi kā tas ir noteikts Eiropas Savienības līdzfinansētajos projektos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas nodrošinātu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, ja tāds gadījums tiktu konstatēts, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, tai skaitā neatbilst šo noteikumu [XX.punktā (punkts, kurā tiks iekļauta prasība par saražotās elektroenerģijas pašpatēriņu 80% apmērā ikgadēji un par plānoto elektromobiļu uzlādes infrastruktūras izmantošanu pašpatēriņam)] minētajiem nosacījumiem, un tādējādi tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt [atbildīgajai iestādei uz Vides investīciju fonda vēstulē norādīto kontu] saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros tiek paredzēts piešķirt atbalstu projektiem, kuru ietvaros netiks veikta saimnieciskā darbība, noteikumu projekta ietvaros ir jānodrošina atbilstoša uzraudzība. Attiecīgi noteikumu projektu ir nepieciešams papildināt ar normu, kas noteiktu, ka Vides investīciju fonds nodrošina pasākuma uzraudzību, t.i., ka projekts dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) saglabā savu nesaimniecisko raksturu, kā arī, ka tas atbilst šī noteikumu projekta punktam, kurā tiks iekļauta prasība par no atjaunīgo energoresursus izmantojošu enerģiju iekārtām saražotās elektroenerģijas pašpatēriņu 80% apmērā un par plānoto elektromobiļu uzlādes infrastruktūras izmantošanu pašpatēriņam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projektā plānoto energoefektivitātes atbalsta pasākumu tvērumu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un pašvaldību policijas institūciju ēkām, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā tiks nodrošināta demarkācija ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam plānotājām energoefektivitātes investīcijām valsts un pašvaldību ēkās.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumiem atbilstoši izteiktajiem iebildumiem pie noteikumu projekta (it īpaši par prasību par saražotās elektroenerģijas pašpatēriņu 80% apmērā ikgadēji un šīs prasības izpildes uzraudzību, kā arī par plānoto elektromobiļu uzlādes infrastruktūras izmantošanu pašpatēriņam). Vienlaikus, lai nodrošinātu atbalsta pretendentiem un atbalsta sniedzējiem izpratni par projekta dzīves cikla (amortizācijas perioda) ilgumu, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par attiecīgo normatīvo aktu un tajā noteikto projekta dzīves cikla ilgumu (amortizācijas periodu).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs/finansējuma saņēmējs saskaņā ar noteikumu projektu 4.punktu ir Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāde, pašvaldība vai tās institūcija, kuriem saskaņā ar noteikumu projekta 21.punktu būs jānodrošina līdzfinansējums, lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetu saistībā ar līdzfinansējuma nodrošināšanu, precizējot 2.‑5.punktos un to apakšpunktos norādīto informāciju.
Vienlaikus norādām, ka situācijā, ja saskaņā ar noteikumu projekta 5.punktā paredzēto pieejamais EKII finansējums ir 20 000 000 euro, tai skaitā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tās padotībā esošām iestādēm 10 000 000 euro un pašvaldībām, to iestādēm 10 000 000 euro, un noteikumu projekta 19.punkts nosaka, ka EKII atbalsta intensitāte nepārsniedz 80 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tad finansējuma līdzfinansējuma intensitāte ir 20% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, kas attiecīgi kopā ir 5 000 000 euro (20 000 000/0,8*0,2), tai skaitā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tās padotībā esošām iestādēm 2 500 000 euro un pašvaldībām, to iestādēm 2 500 000 euro.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam arī precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā un punktā “Cita informācija” otrajā, trešajā un ceturtajā rindkopā norādīto informāciju.
Vienlaikus norādām, ka situācijā, ja saskaņā ar noteikumu projekta 5.punktā paredzēto pieejamais EKII finansējums ir 20 000 000 euro, tai skaitā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tās padotībā esošām iestādēm 10 000 000 euro un pašvaldībām, to iestādēm 10 000 000 euro, un noteikumu projekta 19.punkts nosaka, ka EKII atbalsta intensitāte nepārsniedz 80 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tad finansējuma līdzfinansējuma intensitāte ir 20% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, kas attiecīgi kopā ir 5 000 000 euro (20 000 000/0,8*0,2), tai skaitā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tās padotībā esošām iestādēm 2 500 000 euro un pašvaldībām, to iestādēm 2 500 000 euro.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam arī precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā un punktā “Cita informācija” otrajā, trešajā un ceturtajā rindkopā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai noteikumu projektā nodrošinātu Komercdarbības atbalsta kontroles likumam atbilstošas terminoloģijas lietošanu, lūdzam noteikumu projekta 12.punktā aizstāt vārdus "valsts atbalsts komercdarbībai" ar vārdiem "komercdarbības atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šī noteikumu projekta ietvaros netiks piešķirts komercdarbības atbalsts un attiecīgi netiks piemērots tāds komercdarbības atbalsta regulējums, kas izvirzītu prasību pārbaudīt noteikumu projekta 16.2.apakspunktā ietverto prasību, aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams šo normu saglabāt.
Piedāvātā redakcija
-