Projekta ID
22-TA-2774Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu: Datus paredzēts vākt, lai monitorētu ar infekcijas slimībām stacionētu pacientu slimības smagumu un iznākumu, bet projekts paredz vākt Sistēmā datus tikai par atsevišķām akūtām respiratorām saslimšanām. Saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumiem Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" tiek reģistrēta informācija arī par cita veida ne mazāk bīstamām infekcijas slimībām, par kurām dati netiek vākti. Lūdzam nodrošināt projekta atbilstību likuma pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 4.punktu, jo tajā ietvertais informācijas pieejamības ierobežojums nav likumpamatots un neatbilst projektā norādītā likuma pilnvarojumam.
Anotācijā skaidrots, ka informācijas apkopojums par resursiem, kas iesaistāmi ārkārtas situāciju pārvaldīšanā un darbības nepārtrauktības nodrošināšanai, atspoguļo valsts noturības spējas dažādiem apdraudējumiem, tai skaitā militāra uzbrukuma gadījumā, līdz ar to tas nosakāms kā ierobežotas pieejamības informācija. Tādējādi Sistēmā iekļautās datu kopas, kas attiecas par ārstniecības iestādes resursiem (projekta 3.1.1., 3.1.3., 3.1.4. un 3.1.5. apakšpunkti) saskaņā ar Valsts katastrofu medicīnas plānu ir noteiktas kā ierobežotas pieejamības informācija.
Proti, tie ir dati par:
1. gultu pieejamību (operatīvie dati), atbilstoši sniegto stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu profiliem, tai skaitā par pārprofilēto gultu izveidi un pieejamību;
2. pieejamo un noteiktam laika periodam paredzēto patēriņa apjomu individuālajiem aizsardzības līdzekļiem;
3. medicīnas materiāltehnisko nodrošinājumu (medicīnas ierīcēm, tai skaitā par mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtām, orgānu aizstājējterapijas iekārtām un medicīnisko skābekli u.c.);
4. materiāltehnisko nodrošinājumu Ārstniecības iestādes darbības nepārtrauktībai.
Informācijas pieejamības pamatprincipus nosaka Informācijas atklātības likums (turpmāk - IAL), kura 2.panta trešā daļa noteic, ka iestādes informācija ir pieejama sabiedrībai visos gadījumos, kad likumā nav noteikts citādi. IAL 4.pants noteic, ka vispārpieejamā informācija ir tāda informācija, kas nav klasificēta kā ierobežotas pieejamības informācija.
Anotācijā nav minēts likums un tā norma saskaņā ar kuru projekta 4.punktā tiek noteikts augstāk minēto datu pieejamības ierobežojums, turklāt likumdevēja pilnvarojums Ministru kabinetam šādu ierobežojumu noteikt projektā norādītajā likuma pilnvarojumā nav saskatāms.
Anotācijā skaidrots, ka informācijas apkopojums par resursiem, kas iesaistāmi ārkārtas situāciju pārvaldīšanā un darbības nepārtrauktības nodrošināšanai, atspoguļo valsts noturības spējas dažādiem apdraudējumiem, tai skaitā militāra uzbrukuma gadījumā, līdz ar to tas nosakāms kā ierobežotas pieejamības informācija. Tādējādi Sistēmā iekļautās datu kopas, kas attiecas par ārstniecības iestādes resursiem (projekta 3.1.1., 3.1.3., 3.1.4. un 3.1.5. apakšpunkti) saskaņā ar Valsts katastrofu medicīnas plānu ir noteiktas kā ierobežotas pieejamības informācija.
Proti, tie ir dati par:
1. gultu pieejamību (operatīvie dati), atbilstoši sniegto stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu profiliem, tai skaitā par pārprofilēto gultu izveidi un pieejamību;
2. pieejamo un noteiktam laika periodam paredzēto patēriņa apjomu individuālajiem aizsardzības līdzekļiem;
3. medicīnas materiāltehnisko nodrošinājumu (medicīnas ierīcēm, tai skaitā par mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtām, orgānu aizstājējterapijas iekārtām un medicīnisko skābekli u.c.);
4. materiāltehnisko nodrošinājumu Ārstniecības iestādes darbības nepārtrauktībai.
Informācijas pieejamības pamatprincipus nosaka Informācijas atklātības likums (turpmāk - IAL), kura 2.panta trešā daļa noteic, ka iestādes informācija ir pieejama sabiedrībai visos gadījumos, kad likumā nav noteikts citādi. IAL 4.pants noteic, ka vispārpieejamā informācija ir tāda informācija, kas nav klasificēta kā ierobežotas pieejamības informācija.
Anotācijā nav minēts likums un tā norma saskaņā ar kuru projekta 4.punktā tiek noteikts augstāk minēto datu pieejamības ierobežojums, turklāt likumdevēja pilnvarojums Ministru kabinetam šādu ierobežojumu noteikt projektā norādītajā likuma pilnvarojumā nav saskatāms.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pielāgot projekta 5.punkta redakciju likuma pilnvarojumam un attiecīgās nodaļas saturam - noteikt sistēmā iekļaujamos datus un apjomu. Šobrīd redakcija satur informācijas sniegšanas pienākumu noteiktos apstākļos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, par kādiem tieši Sistēmas izmantošanas nosacījumiem un prasībām datu apstrādes ietvaros Pārzinis vienosies ar Ārstniecības iestādēm, kā arī aicinām skaidrot anotācijā šāda līguma nepieciešamību. Minētā punkta formulējums saturiski ir par plašu, jo valsts informācijas sistēmas izmantošanas nosacījumus un prasības nosaka ārējos normatīvajos aktos.
Vēršam uzmanību, ka valsts informācijas sistēmu izmantošanas prasības, piemēram, ir noteiktas Valsts informācijas sistēmu likuma 5.pantā, kas noteic, ka valsts informācijas sistēmu izmanto pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz:
1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma;
2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai;
3) valsts informācijas sistēmas pārzini (projekts paredz);
4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu (projekts paredz);
5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā (projekts paredz);
6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai (Ārstniecības likuma pilnvarojums to neparedz).
Papildus noteic, ka Ministru kabinets izdod noteikumus 3., 4., 5. un 6. punkta prasību izpildei.
Ievērojot minēto secināms, ka Sistēmas izmantošanas nosacījumiem un prasībām ir jāizriet no šī projekta nevis no līguma. Turklāt nav skaidrs saskaņā ar kādu tiesisko regulējumu līgums tiks slēgts.
Vēršam uzmanību, ka valsts informācijas sistēmu izmantošanas prasības, piemēram, ir noteiktas Valsts informācijas sistēmu likuma 5.pantā, kas noteic, ka valsts informācijas sistēmu izmanto pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz:
1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma;
2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai;
3) valsts informācijas sistēmas pārzini (projekts paredz);
4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu (projekts paredz);
5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā (projekts paredz);
6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai (Ārstniecības likuma pilnvarojums to neparedz).
Papildus noteic, ka Ministru kabinets izdod noteikumus 3., 4., 5. un 6. punkta prasību izpildei.
Ievērojot minēto secināms, ka Sistēmas izmantošanas nosacījumiem un prasībām ir jāizriet no šī projekta nevis no līguma. Turklāt nav skaidrs saskaņā ar kādu tiesisko regulējumu līgums tiks slēgts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1.Vēršam uzmanību, ka parasti sistēmas veidu nosaka tajā ārējā normatīvajā aktā, ar kuru sistēma izveidota. Ja nevienā citā ārējā normatīvajā aktā nav noteikts sistēmas veids (Ārstniecības likumā nav noteikts Sistēmas veids), tad skaidrībai par to kāda veida sistēmas pārzinis tiek noteikts, sistēmas veids būtu nosakāms vienlaikus ar pārziņa noteikšanu un šajā gadījumā šajos noteikumos. Aicinām precizēt pirmo teikumu, norādot sistēmas veidu un papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
2. Ņemot vērā Valsts informācijas sistēmu likuma 8.pantā noteiktās valsts informācijas sistēmu pārziņa funkcijas, regulējums, ka Pārzinis nodrošina normatīvajiem aktiem atbilstošu datu apstrādi un aizsardzību, mūsuprāt, ir lieks. Aicinām svītrot otro teikumu vai pamatot tā nepieciešamību.
2. Ņemot vērā Valsts informācijas sistēmu likuma 8.pantā noteiktās valsts informācijas sistēmu pārziņa funkcijas, regulējums, ka Pārzinis nodrošina normatīvajiem aktiem atbilstošu datu apstrādi un aizsardzību, mūsuprāt, ir lieks. Aicinām svītrot otro teikumu vai pamatot tā nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotāciju papildināt ar skaidrojumu par personas datu glabāšanas termiņu un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu. Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. vēršam uzmanību, ka anotācijā nav skaidrots izvēlētais datu glabāšanas termiņš - līdz personai ir piešķirtas piekļuves tiesības Sistēmai. Vienlaikus ir šaubas, vai izvēlētais datu glabāšanas termiņš ir atbilstošs sistēmā apstrādājamo personas datu mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Saskaņā ar likumu ārstniecības iestādi var izveidot ne tikai valsts institūcijas un pašvaldības, bet arī fiziskās vai juridiskās personas, tāpēc lūdzam papildināt sabiedrības mērķgrupu uzskaitījumu un veikt ietekmes izvērtējumu.
Projekts paredz informācijas (datu) uzkrāšanu, sniegšanu, pieņemšanu, apstrādi, uzglabāšanu u.tml., ievērojot minēto, lūdzam apzināt to izmaksas (gada) datu sniedzējiem, apstrādātājiem un lietotājiem un par cik tās tiek samazinātas vai palielinātas un atspoguļot tās attiecīgi anotācijas 2. un 7.sadaļā.
Projekts paredz informācijas (datu) uzkrāšanu, sniegšanu, pieņemšanu, apstrādi, uzglabāšanu u.tml., ievērojot minēto, lūdzam apzināt to izmaksas (gada) datu sniedzējiem, apstrādātājiem un lietotājiem un par cik tās tiek samazinātas vai palielinātas un atspoguļot tās attiecīgi anotācijas 2. un 7.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
