Projekta ID
22-TA-1431Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka ir grozīts Komercdarbības atbalsta kontroles likums, precizējot nelikumīga komercdarbības atbalsta normas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar grozījumiem noteikumu 192.20 punktā trešo un ceturto teikumu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, Komisijas regulas Nr. 717/2014 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam visu projekta ietvaros saņemto atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Ja ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka izmaksu, kas saistītas ar neatbalstāmām nozarēm, nodalīšana ir jāveic arī gadījumos, kad atbalstu sniedz ar Komisijas regulu Nr.165/2014, lūdzam papildināt noteikumu projektu arī ar grozījumiem noteikumu 192.12 punktā ar attiecīgajiem nosacījumiem arī uz šo atbalsta veidu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
MK noteikumu 43.1.apakšunktā ir noteikts, ka bezdarbnieku un darba meklētāju apmācībai paredzētos finanšu līdzekļus var izlietot bezdarbnieku un darba meklētāju apmācības ietvaros īstenoto izglītības programmu izmaksu segšanai (mācību vai studiju maksa un pievienotās vērtības nodoklis, ja pakalpojums nav atbrīvojams no pievienotās vērtības nodokļa un pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā. No minētā nav saprotams, par kādiem gadījumiem ir runa, kad pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā. Lūdzam atbilstoši precizēt MK noteikumu 43.1. apakšpunktu vai sniegt detalizētu skaidrojumu MK noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā par MK noteikumu 43.1.apakšpunkta precizēšanu ir noteikts, ka pievienotās vērtības nodoklis (PVN) tiks piemērots tiem apmācību veidiem, kuriem nav piemērojams Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12. vai 16.punktā noteiktais atbrīvojums, gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā un PVN izmaksas Aģentūra segs papildus noteikumos noteiktajai mācību maksai. Vēršam uzmanību, ka no minētā teksta nav saprotams, par kādu PVN atgūšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā ir runa. Lūdzam anotācijā sniegt detalizētā skaidrojumu par šo situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāda finansējuma ietvaros tiks piemērots Labklājības ministrijas izstrādātais vienas vienības izmaksu metodikas projekts (šobrīd saskaņošanas procesā), kā arī ietvert anotācijā specifisko atbalsta mērķu un/vai investīciju Nr. un nosaukumu uzskaitījumu, uz ko šī metodikas attieksies.
Vēršam uzmanību, ka metodikas projekts satur informāciju par to, ka izglītības iestādei var tikt segtas arī pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksas. Gadījumā, ja metodiku plānots piemērot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2.r. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” ietvaros, tad skaidrojam, ka PVN izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Līdz ar to, ja atbilstoši MK 22.03.2022. sēdes protokola Nr.17 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)"" 9.punktā noteiktajam) NVA kā valsts budžeta iestāde plāno PVN segt no valsts budžeta līdzekļiem, tad tas var radīt papildus slogu uz valsts budžetu. Attiecīgi precizējama anotācijas 3.sadaļa "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem".
Vēršam uzmanību, ka metodikas projekts satur informāciju par to, ka izglītības iestādei var tikt segtas arī pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksas. Gadījumā, ja metodiku plānots piemērot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2.r. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” ietvaros, tad skaidrojam, ka PVN izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Līdz ar to, ja atbilstoši MK 22.03.2022. sēdes protokola Nr.17 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)"" 9.punktā noteiktajam) NVA kā valsts budžeta iestāde plāno PVN segt no valsts budžeta līdzekļiem, tad tas var radīt papildus slogu uz valsts budžetu. Attiecīgi precizējama anotācijas 3.sadaļa "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku informāciju par profesionālās izglītības apmācību kuponu bāzes vērtības palielināšanu, norādot precīzas summas kuponu vērtību izmaiņām, vienlaikus sniedzot datos balstītu pamatojumu 10% pieaugumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas "Problēmas apraksts" minētās metodikas projekta nosaukumu uz "Vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika profesionālās un neformālās izglītības mācību programmas apguves un stipendijas izmaksām".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas problēmaprakstā šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2.specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā" īstenošanas noteikumi" nosaukumu.1 Vienlaikus aicinām anotācijas problēmaprakstu veidot no šodienas perspektīvas, jo "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" īstenošanas noteikumi"" ir apstiprināti š.g. 8.februāra Ministru kabineta sēdē (noteikumi Nr. 101/LV, 30, 11.02.2022.), kā arī jau stājušies spēkā š.g. 12.februārī.
1 https://likumi.lv/ta/id/271412-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-711-specifiska-atbalsta-merka-paaugstinat-bezdarbnieku-kvalifikaciju-un-prasmes-atbilstosi-darba-tirgus-pieprasijumam-un-1412-specifiska-atbalsta-merka-atveselosanas-pasakumi-labklajibas-joma-istenosanas-noteikumi
1 https://likumi.lv/ta/id/271412-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-711-specifiska-atbalsta-merka-paaugstinat-bezdarbnieku-kvalifikaciju-un-prasmes-atbilstosi-darba-tirgus-pieprasijumam-un-1412-specifiska-atbalsta-merka-atveselosanas-pasakumi-labklajibas-joma-istenosanas-noteikumi
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Problēmas apraksts” norādīto Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.836 nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai tiesiskais regulējums neietekmēs arī juridiskās personas gadījumā, ja izglītības iestādei/ pakalpojuma sniedzējam tiks segtas arī pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksas. Vienlaikus aicinām anotācijā skaidrot, vai PVN izmaksas plānots segt arī privātajām izglītības iestādēm, kas nodrošina profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides un neformālās izglītības programmas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vārda "nodarbibātības" pareizrakstību.
Piedāvātā redakcija
-