Atzinums

Projekta ID
22-TA-3220
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam no ziņojuma projekta svītrot šo tekstu:
"Turklāt arī VARAM UR reģistros reģistrēto tiesību subjektiem paredzēto komunikācijas kampaņu rezultātu sasniegšanu ietekmē apstāklis, ka UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti savas formālās vajadzības joprojām var un tādēļ arī turpina īstenot citos rakstveida saziņas kanālos (ārpus E-adreses un iestāžu nodrošinātām e-pakalpojumu lietotnēm). VARAM ir secinājusi, ka tikai visām valsts iestādēm (t.sk. pašvaldību) kopīgi darbojoties, pakāpeniski pārejot uz formālo rakstveida saziņu ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem tikai E-adresē un iestāžu nodrošinātās e-pakalpojumu lietotnēs, tiks veicināta un sasniegta UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu izveidošana un lietošana.
Līdz ar to, VARAM piedāvā valsts iestādēm (t.sk. pašvaldību) īstenot pieeju, kurā tiek radīta vide, kas panāk UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu apzinātu E-adrešu aktivizāciju:
VARAM virza grozījumu Paziņošanas likumā, nosakot, ka valsts iestādes (t.sk. pašvaldību) ar 2024. gada 1. oktobri ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem formālo rakstveida saziņu īsteno iestāžu nodrošinātās e-pakalpojumu lietotnēs un ar E-adreses starpniecību.
Valsts iestādes (t.sk. pašvaldību) tiesību aktu līmenī pārejas perioda ietvaros līdz 2024. gada 1. oktobrim nostiprina formālās rakstveida saziņas kanālu ierobežojumu UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem – iestāžu nodrošinātās e-pakalpojumu lietotnes un E-adresi.
Valsts iestādes (t.sk. pašvaldību) gan individuālajā saziņā, gan vispārējā komunikācijā, informē savus klientus UR reģistros reģistrētos tiesību subjektus par pienākumu izveidot un lietot E-adresi.
Valsts iestādes (t.sk. pašvaldību) motivē savus klientus pieteikt un saņemt pakalpojumus iestāžu nodrošinātās e-pakalpojumu lietotnēs un E-adresē, nosakot labvēlīgākus pakalpojumu saņemšanas nosacījumus, un vienlaikus informē par piemērotāko kanālu jautājuma risināšanai.[1]

[1] Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” 16. un 18. punkta prasībām, pakalpojuma turētājs nosaka piemērotāko pakalpojuma sniegšanas kanālu, kā arī ir informē par to savus klientus un vienlaikus motivē to izvēlēties."

VARAM piedāvātais nav īstenojams praksē, ja juridiskajām personām nav aktivizēta e-adrese! Jo ja nav e-adrese aktivizēta, tad NAV uz kurieni nosūtīt elektronisku dokumentu, jo neeksistē neviens reģistrs, kurā juridiskās personas būtu reģistrējušas savu oficiālo e-pasta adresi, jo valsts izvēlējās tā vietā- e-adresi! Savukārt dokuments juridiski stājas spēkā tikai tad, ja tas ir nosūtīts! Visos gadījumos, kad publiskās iestādes pieņem negatīvus administratīvos aktus par juridiskām personām, tie ir jāpaziņo! Ja nav aktivizēta e-adrese, tad vienīgais tiesiskais veids paziņot administratīvo aktu - ir nosūtīt papīrā uz juridiskās personas juridisko pasta adresi!  Doma, ka kāds brīvprātīgi paziņos e-pasta adresi, kurā saņemt sev nelabvēlīgu administratīvo aktu, liecina par informatīvā ziņojuma sagatavotāju neinformētību par adminsistratīvo procesu, jo ja šādam pieņēmumam būtu jebkāds pamatojums, tad juridiskā persona būtu brīvprātīgi aktivizējusi e-adresi!

Lūdzam tekstu aizstāt, ka ir jāveic grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā- atjaunojot sākotnēji pieņemto regulējumu, ka visām UR reģistrētām juridiskām personām e-adrese tiek aktivizēta automātiski! Sākotnēji spēkā esošā redakcija ir samērīga attiecībā pret juridiskajām personām, jo valsts nodrošinātās e-adreses lietošana ir izdevīga visiem godprātīgiem komersantiem, kā arī valsts ir izdarījusi visu, lai juridiskā persona varētu pieslēgties savai e-adresei.
Kā arī ņemot vērā faktu, ka praktiski jebkura UR reģsitrētā juridiskā persona ir arī VID nodokļu maksātāju reģsitrā un tām visām jau gadiem ilgi ir obligāts pienākums lietot VID EDS sistēmu, paredzēt pienākumu VID,  saņemot ziņas no VRAA par kādas juridiskās personas e-adresē esošo dokumentu neizgūšanu vai neapskatīšanos, nosūtīt attiecīgajai juridiskajai personai ziņu EDS par pienākumu regulāri lietot e-adresi..



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pateicamies par izziņā sniegtajām ziņām par informāciju par izsniegto eID karšu skaitu, kurās nav sertifikātu, kā arī kurās nav aktivizēti sertifikāti.
Ir pamatota iespēja personai nepieprasīt sertifikātu aktivizāciju, tomēr tā kā praksē Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pietiekami neizskaidro personām šo iespēju, bet pilnīgi visām personām, kuru eID kartēs ir iebūvēti sertifikāti - vienlaikus ar eID kartes izsniegšanu izsniedz arī sertifikātu PIN un PUK kodu aploksnes, tādejādi maldinot cilvēku, ka viņš var lietot eID karti elektroniskā vidē, lai arī sertifikāti nav aktivizēti, kā arī, piemēram, latvija.lv šādas eID kartes lietojumā, ievadot izsniegto PIN kodu, neparādās paziņojums, ka sertifikāts nav aktivizēts, bet gan ka ir sistēmas kļūda. lūdzam ziņojumu papildināt ar uzdevumiem:
1) Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei sertifikātu PIN un PUK aploksnes izniegt tikai vienlaikus ar sertifikātu aktivizāciju eID kartēs
2) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības aģentūrai nodrošināt, ka autentificējoties latvija.lv ar eID karti, kurā eksistē sertifikāti, bet tie nav aktivizēti, tiek uzrādīts paziņojums nevis par sistēmas kļūdu, bet- eID kartes sertifikāts nav aktivizēts.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Piekrītam VARAM izziņā paustajam par  LPS iepriekš lūgto- 3.1. tabulā šo plānoto obligāto e-adreses lietotāju grupu: "nekustamā īpašuma nodokļa maksātājam ar 01.01.2025.;" Aizstāt ar šādu : "Nekustamā īpašuma īpašniekiem, kas reģistrējuši savas īpašuma tiesības Zemesgrāmatā, ar -01.01.2024. Pārējiem nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem- ar 01.01.2025."

Vienlaikus, lūdzam paredzēt ātrāku e-adreses obligāto lietojumu Zemesgrāmatā reģsitrēto nekustamo īpašumu īpašniekiem- ārvalstniekiem. Tā kā Latvijas valsts ir radījusi e-adresi, kas arī pašam ārvalstniekam ir ērtāks saziņas rīks, ja vien viņa nolūki pret Latvijas valsti ir godprātīgi, tad nav pamatoti tērēt Latvijas iedzīvotāju līdzekļus, sūtot publiskās pārvaldes korespondenci šiem nekustamo īpašumu īpašniekiem uz ārvalstu pasta adresēm.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt 3.1. tabulas 4.punktu ar plānoto obligāto e-adreses lietotāju grupas ar šādu grupu jo tā nav iekļauta, bet nav pamata šo grupu neiekļaut, jo nav apšaubāmas šo Latvijas valsts piederīgo digitālās prasmes:
"Eiropas Savienības un starptautiskās institūcijās strādājošie  Latvijas valsts piederīgie- no 01.01.2024."
 kā arī lūdzam šo sadaļu:
"valsts iestādē, izņemot valsts drošības iestādē, nodarbinātajam un starptautiskā iestādē valsti pārstāvošam nodarbinātajam ar 01.01.2024.;"

izteikt šādā redakcijā:
"valsts iestādē nodarbinātajam un starptautiskā iestādē valsti pārstāvošam nodarbinātajam ar 01.01.2024.;"
E-adreses lietojums jau netike noteikts šiem iedzīvotājiem darba vajadzībām, bet gan kā Latvijas valsts piederīgajiem viņu kā privātpersonu obligātai saziņai ar publisko pārvaldi. Kāpēc gan nekustamā īpašuma īpašniekam nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojums būtu jāsūta papīra formā tikai tāpēc ka īpašnieks strādā valsts drošības iestādē? Pārejot uz pēc būtības obligātu e-adreses lietojumu visiem iedzīvotājiem, šāda izņēmumu norma- ka valsts drošības iestādēs strādājošie savā privātajā dzīvē saziņā ar publisko sektoru neizmanto e-adresi radīs situāciju, kurā tādā veidā palielināsies risks šo personu identifikācijai kā tādu, kas strādā drošības iestādēs, ko visticamāk pašas drošības iestādes nemaz nevēlētos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti un kategoriski iebilstam 3.1. tabulā iekļautais uzdevums iepriekš 7, jaunajā redakcijā 6.:
"6. Iesniegt izskatīšanai MK grozījumu Paziņošanas likumā, kas paredz rakstveida iestāžu saziņu ar reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem tikai e-pakalpojumu lietotnēs un E-adresē ar 2023. gada 1. janvāri"
Ir īstenojams tikai kopā ar jaunu uzdevumu, kuru lūdzam pievienot:
"VARAM/VRAA nodrošināt visu reģistros reģistrēto tiesību subjektu e-adreses aktivizēšanu no 01.01.2023., kā arī jauniem reģisitros reģistrētiem tiesību subjektiem- tiklīdz informācija saņemta no UR"

VARAM 6.punkts nav īstenojams praksē, ja juridiskajām personām nav aktivizēta e-adrese! Jo ja nav e-adrese aktivizēta, tad NAV uz kurieni nosūtīt elektronisku dokumentu, jo neeksistē neviens reģistrs, kurā juridiskās personas būtu reģistrējušas savu oficiālo e-pasta adresi, jo valsts izvēlējās tā vietā- e-adresi! Savukārt dokuments juridiski stājas spēkā tikai tad, ja tas ir nosūtīts! visos gadījumos, kad publiskās iestādes pieņem negatīvus administratīvos aktus par juridiskām personām, tie ir jāpaziņo! ja nav aktivizēta e-adrese, tad vienīgais tiesiskais veids paziņot administratīvo aktu - ir nosūtīt papīrā uz juridiskās personas juridisko pasta adresi!

Atkārtoti lūdzam veikt grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā- atjaunojot sākotnēji pieņemto regulējumu, ka visām UR reģistrētām juridiskām personām e-adrese tiek aktivizēta automātiski! Sākotnēji spēkā esošā redakcija ir samērīga attiecībā pret juridiskajām personām, jo valsts nodrošinātās e-adreses lietošana ir izdevīga visiem godprātīgiem komersantiem, kā arī valsts ir izdarījusi visu, lai juridiskā persona varētu pieslēgties savai e-adresei.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot  vērā TAP protālā esošo Uzdevumu VARAM- Uzdevuma numurs 23-UZ-384 Uzdevuma veids Saeimas un MK dokumentos dotais
Uzdevums Izstrādāt tiesību akta projektu Tiesību akta lietas 22-TA-3833 Uzdevuma saturs                      
3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram steidzami iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Vienotā saziņas platforma, dokumentu krātuve un dokumentu pārvaldības platformu integrācija" īstenošanai nepieciešamos tiesību aktu projektus.
 Apstiprināts                    
06.07.2023.
Izpildes termiņš
12.07.2023.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Lūdzam 3.1. tabulas 9.punktam uzrādīt MK noteikto izpildes termiņu- 12.07.2023.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti un kategoriski lūdzam, jo ir jānodrošina, ka likumā noteiktais - visām juridiskām personām ir obligāti jālieto e-adrese- arī tiek ievērots, nevis likumos noteiktais varētu tikt traktēts citādā veidā, kā izziņā traktē VARAM.
Ziņojuma 3.1. tabulā  veco 13.punktu, jauno 14 punktu "14. Nodrošināt kontroli, lai visas valsts iestādes būtu aktivizējušas E-adresi"

Tā kā tieši pēc VARAM iniciatīvas tika grozīts Oficiālās elektroniskās adreses likums un noteikts ka visiem reģistros reģsitrētajiem tiešibu subjektiem e-adresi eaktivizēs automatizēti 01.01.2023., lai arī šāds tehniskais risinājums bija izstrādāts, tad uzdevums ir jāpapildina un jāizsaka šādā redakcijā:

"14. Nodrošināt kontroli, lai visas valsts iestādes būtu aktivizējušas E-adresi, kā arī nodrošināt, lai visi reģitros reģistrētie tiešibu subjekti likumā noteiktajā termiņā ir aktivizējuši E-adresi."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti un kategoriski lūdzam iepriekšējā redakcijā 3.1. tabulā esošo šo uzdevumu: 18.; jaunajā redakcijā0 21.uzdevumu: "Nepiegādāto E-adreses ziņojumu (nokavēti izgūšanas termiņi un adresāta noraidīti ziņojumi) uzraudzības un preventīvu kontroļu pilnveides iespēju izvērtēšana, regulāra tipiskāko kļūdu un lietotāju pieredzes un iespējamo risinājumu apkopošana un iestāžu informēšana"
Jo tas  ir pretrunā e-adreses izveides pamatmērķim- garantēta dokumentu piegāde! Izziņā minētais nav pietiekams, jo VARAM jau gadiem ilgi ir ignorējis visus termiņus, kuros jau sen bija jāveic grozījumi E-adreses MK noteikumos.
Izteikt šādā redkacijā:
 
Piedāvātā redakcija
21. Likvidēt nelikumīgi E-adreses sistēmā realizēto ziņojumu neatgriezenisku dzēšanu, ja saņēmējs tos nav izguvis no E-adreses sistēmas, kā arī likvidēt nelikumīgi E-adreses sistēmā realizēto iespēju adresātam noraidīt ziņojuma saņemšanu, kas sekmīgi iesūtīts E-adreses informācijas sistēmā, jo E-adreses izveides pamatmēŗkis ir un bija - nodrošināt garantētu dokumentu piegādi, nevis uzlikt papildus slogu dokumneta nosūtītājam un radīt tiesisko nenoteiktību par sekmīgi E-adreses sistēmā iesūtītā dokumenta piegādi."
 
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM piedāvātais nav īstenojams praksē, ja juridiskajām personām nav aktivizēta e-adrese! Jo ja nav e-adrese aktivizēta, tad NAV uz kurieni nosūtīt elektronisku dokumentu, jo neeksistē neviens reģistrs, kurā juridiskās personas būtu reģistrējušas savu oficiālo e-pasta adresi, jo valsts izvēlējās tā vietā- e-adresi! Savukārt dokuments juridiski stājas spēkā tikai tad, ja tas ir nosūtīts! Visos gadījumos, kad publiskās iestādes pieņem negatīvus administratīvos aktus par juridiskām personām, tie ir jāpaziņo! Ja nav aktivizēta e-adrese, tad vienīgais tiesiskais veids paziņot administratīvo aktu - ir nosūtīt papīrā uz juridiskās personas juridisko pasta adresi!

Atkārtoti lūdzam veikt grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā- atjaunojot sākotnēji pieņemto regulējumu, ka visām UR reģistrētām juridiskām personām e-adrese tiek aktivizēta automātiski! Sākotnēji spēkā esošā redakcija ir samērīga attiecībā pret juridiskajām personām, jo valsts nodrošinātās e-adreses lietošana ir izdevīga visiem godprātīgiem komersantiem, kā arī valsts ir izdarījusi visu, lai juridiskā persona varētu pieslēgties savai e-adresei.
Piedāvātā redakcija
Valsts iestādēm līdz 2024. gada 1. oktobrim formālajā rakstveida komunikācijā ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem pāriet tikai uz E-adresi vai atbilstošiem e-pakalpojumiem, ja tādi ir pieejami.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā, paredzot atjaunot sākotnēji pieņemto regulējumu, ka Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrētām personām e-adresi aktivizē automātiski.
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM piedāvātais nav īstenojams praksē, ja juridiskajām personām nav aktivizēta e-adrese! Jo ja nav e-adrese aktivizēta, tad NAV uz kurieni nosūtīt elektronisku dokumentu, jo neeksistē neviens reģistrs, kurā juridiskās personas būtu reģistrējušas savu oficiālo e-pasta adresi, jo valsts izvēlējās tā vietā- e-adresi! Savukārt dokuments juridiski stājas spēkā tikai tad, ja tas ir nosūtīts! Visos gadījumos, kad publiskās iestādes pieņem negatīvus administratīvos aktus par juridiskām personām, tie ir jāpaziņo! Ja nav aktivizēta e-adrese, tad vienīgais tiesiskais veids paziņot administratīvo aktu - ir nosūtīt papīrā uz juridiskās personas juridisko pasta adresi!

Atkārtoti lūdzam veikt grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā- atjaunojot sākotnēji pieņemto regulējumu, ka visām UR reģistrētām juridiskām personām e-adrese tiek aktivizēta automātiski! Sākotnēji spēkā esošā redakcija ir samērīga attiecībā pret juridiskajām personām, jo valsts nodrošinātās e-adreses lietošana ir izdevīga visiem godprātīgiem komersantiem, kā arī valsts ir izdarījusi visu, lai juridiskā persona varētu pieslēgties savai e-adresei.
Piedāvātā redakcija
-