Projekta ID
22-TA-372Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumi Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 100.punktam, korekti atspoguļojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 pantā doto pilnvarojumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai. Vēršam uzmanību, ka minētās normas pilnvaro Ministru kabinetu noteikt Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanas un nacionālā ekonomikas atveseļošanas un noturības plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, nepieciešamās informācijas sistēmas izveides un izmantošanas kārtību, kā arī šā mehānisma ieviešanā iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams un kādā to paredz Ministru kabinets attiecīgo pienākumu izpildei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 4.punktā noteikto. investīcijas pirmās kārtas īstenošanā sasniedzamais atskaites punkts ir "sagatavotas projektēšanas uzdevuma prasības un izstrādāts tipveida būvprojekts ģimeniskai videi pietuvināta aprūpes pakalpojuma sniegšanas vietai". Noteikumu projekta 5.punkts noteic Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā iesniedzamo informāciju, kas apliecina atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā finansējuma saņēmēja un pakalpojuma sniedzēja pieņemšanas – nodošanas akta kopija un apstiprinātā tipveida būvprojekta kopija.
Lūdzam skaidrot, kā noteikumu projekta 5.3.apakšpunktā minētais "izraksts no Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām" apliecina atskaites punkta sasniegšanu, un kāpēc iestādes izstrādātas vadlīnijas, kas pēc savas būtības ir rekomendējošs dokuments, tiek uzskatīts par dokumentu, kas apliecina tipveida būvprojekta atbilstību. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projekts 5.3.apakšpunktu svītrot.
Lūdzam skaidrot, kā noteikumu projekta 5.3.apakšpunktā minētais "izraksts no Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām" apliecina atskaites punkta sasniegšanu, un kāpēc iestādes izstrādātas vadlīnijas, kas pēc savas būtības ir rekomendējošs dokuments, tiek uzskatīts par dokumentu, kas apliecina tipveida būvprojekta atbilstību. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projekts 5.3.apakšpunktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 15.1.apakšpunktu atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7.pantam, aizstājot vārdu "apstiprināšanas" ar vārdiem "spēkā stāšanās".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņa, kuru veic atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību un tam pakārtotajiem Ministru kabineta noteikumiem, ir šajā noteikumu projektā regulējams jautājums, un vai šāds uzdevums Labklājības ministrijai (ja to nepieciešams īpaši noteikt) nebūtu ietverams Ministru kabineta protokollēmumā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot noteikumu projekta 19.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.3.apakšpunktu. Norādām, ka ministriju izstrādāti informatīvi materiāli nav ārējo normatīvo aktu hierarhijā ietilpstoši dokumenti, nav saistoši privātpersonām, un tos nevar padarīt saistošus privātpersonām ar atsauci Ministru kabineta noteikumos vai citā ārējā normatīvajā aktā. Ja nepieciešams, lūdzam iekļaut noteikumu projektā konkrētus atbalstāmo darbību kritērijus vai izmaksu attiecināmības noteikumus. Vēršam uzmanību arī uz to, ka projekta īstenošanas principus un prasības iespējams noteikt ministrijas un finansējuma saņēmēja noslēgtajā līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 20.10.apakšpunktu, svītrojot atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Norādām, ka ministriju izstrādātas vadlīnijas nav ārējo normatīvo aktu hierarhijā ietilpstoši dokumenti, nav saistoši privātpersonām, un tos nevar padarīt saistošus privātpersonām ar atsauci Ministru kabineta noteikumos vai citā ārējā normatīvajā aktā.
Vēršam uzmanību, ka informāciju par minētajām vadlīnijām iespējams norādīt noteikumu projekta anotācijā, vai arī papildus informācijas un publicitātes pasākumus noteikt ministrijas un finansējuma saņēmēja noslēgtajā līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
Norādām, ka ministriju izstrādātas vadlīnijas nav ārējo normatīvo aktu hierarhijā ietilpstoši dokumenti, nav saistoši privātpersonām, un tos nevar padarīt saistošus privātpersonām ar atsauci Ministru kabineta noteikumos vai citā ārējā normatīvajā aktā.
Vēršam uzmanību, ka informāciju par minētajām vadlīnijām iespējams norādīt noteikumu projekta anotācijā, vai arī papildus informācijas un publicitātes pasākumus noteikt ministrijas un finansējuma saņēmēja noslēgtajā līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 22.punktu, jo tam nav juridiskas slodzes un tas dublē Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" iekļauto tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 23.punktu, jo tas dublē Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 7. - 9.punktā iekļauto tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 24.4.apakšpunktu, nosakot skaidru un saprotamu informācijas aprites kārtību par konstatētiem trūkumiem un pārkāpumiem.
Lūdzam tai skaitā svītrot vārdus "ja attiecināms saskaņā ar Finanšu ministrijas skaidrojumu par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā". Norādām, ka ārējā normatīvajā aktā ietver skaidrus un viennozīmīgus privāto vai publisko personu uzvedības nosacījumus, nevis atsauces uz ministriju sniegtiem skaidrojumiem vai tiesību normu interpretāciju. Turklāt jānorāda, ka nevienas ministrijas kompetencē nav tiesības sniegt citai ministrijai vai Ministru kabinetam saistošu normatīvo aktu interpretāciju.
Tāpat lūdzam svītrot arī normas pēdējo teikumu "Investīcijas projekta tālākā īstenošana vai tā pārtraukšana notiek, ievērojot Ministru kabinetā nolemto", jo tas neatbilst iepriekš minētajam par tiesību normu noteiktību un skaidrību. Vēršam uzmanību arī uz to, ka gan atbilstoši šim noteikumu projektam, gan Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" ministrija veic projekta īstenošanas uzraudzību, turklāt pārkāpumu gadījumā tai tiesības vienpusēji pārtraukt līgumu par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
Lūdzam tai skaitā svītrot vārdus "ja attiecināms saskaņā ar Finanšu ministrijas skaidrojumu par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā". Norādām, ka ārējā normatīvajā aktā ietver skaidrus un viennozīmīgus privāto vai publisko personu uzvedības nosacījumus, nevis atsauces uz ministriju sniegtiem skaidrojumiem vai tiesību normu interpretāciju. Turklāt jānorāda, ka nevienas ministrijas kompetencē nav tiesības sniegt citai ministrijai vai Ministru kabinetam saistošu normatīvo aktu interpretāciju.
Tāpat lūdzam svītrot arī normas pēdējo teikumu "Investīcijas projekta tālākā īstenošana vai tā pārtraukšana notiek, ievērojot Ministru kabinetā nolemto", jo tas neatbilst iepriekš minētajam par tiesību normu noteiktību un skaidrību. Vēršam uzmanību arī uz to, ka gan atbilstoši šim noteikumu projektam, gan Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" ministrija veic projekta īstenošanas uzraudzību, turklāt pārkāpumu gadījumā tai tiesības vienpusēji pārtraukt līgumu par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām terminu "projekta iesnieguma veidlapa" aizstāt ar terminu "projekta iesniegums" vai tamlīdzīgi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta 15.1. un 15.2.apakšpunktu var interpretēt arī tādējādi, ka finansējuma saņēmējs izstrādā un iesniedz veidlapu, t.i., standartizētu daļēji aizpildītu paraugdokumentu, kas pēc tam jāpapildina ar konkrētām ziņām, nevis jau aizpildītu dokumentu (veidlapu), ko būtu iespējams izvērtēt pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.punkta ievaddaļu, svītrojos vārdus "atbilstoši šajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem", jo tā, pirmkārt, ir liekvārdība, otrkārt, izņemot 16.punktu, noteikumu projekts neparedz citus nosacījumus tieši par līguma noslēgšanu.
Tāpat lūdzam izvērtēt šajā punktā noteikto, ka līgumā iekļauj "informāciju", nevis pušu saistības, projekta īstenošanas noteikumus vai tamlīdzīgi.
Tāpat lūdzam izvērtēt šajā punktā noteikto, ka līgumā iekļauj "informāciju", nevis pušu saistības, projekta īstenošanas noteikumus vai tamlīdzīgi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, tieši kādas atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, papildus šobrīd spēkā esošā Publisko iepirkumu likumā noteiktajam, ir jānodrošina saskaņā ar noteikumu projekta 20.7.apakšpunktu (sk. tai skaitā Publisko iepirkumu likuma 2.pantā definēto likuma mērķi).
Tieslietu ministrijas ieskatā vārdi "īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras" ir svītrojami, jo tie ir lieki un bez juridiskas slodzes.
Tieslietu ministrijas ieskatā vārdi "īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras" ir svītrojami, jo tie ir lieki un bez juridiskas slodzes.
Piedāvātā redakcija
-
