Atzinums

Projekta ID
23-TA-1414
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka noteikumu projekta 22. punktā paredzētais Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumu Nr. 194 "Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem" papildinājums ar 31.6 punktu saistīts ar Valsts sekretāru 2023. gada 19. oktobra sanāksmē (protokols Nr. 33, 4.§ 2.2. apakšpunkts) izskatīto Finanšu ministrijas noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" (23-TA-1874). Proti, minētajā sanāksmē panākta iesaistīto pušu, tostarp biedrības “Latvijas Degvielu tirgotāju asociācija”, vienošanās un noteikts, ka līdz 2024. gada 31. decembrim drīkst realizēt lietotājam attiecīgus iezīmētos (marķētos) naftas produktus, ja iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem ir pievienota attiecīga ķīmiskā viela, kura ir iegādāta līdz 2023.gada 25.jūlijam. Kā anotācijā norādīts, par minētajiem datumiem panākta attiecīga vienošanās ar nozari, kā arī noteikumu projekts 23-TA-1874 ir apstiprināts Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdē. Izprotam, ka, lai nodrošinātu saskanīgu Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, (turpmāk – Komisijas Īstenošanas lēmums 2022/197/ES) pārņemšanu, noteikumu projektā īstenota vienota pieeja un attiecīgi līdzīga satura norma ar identiskiem datumiem ietverta arī noteikumu projekta 22. punktā. Kaut arī anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīts, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas sniegto informāciju riski netiek radīti, tomēr norādām, ka nav pilnībā skaidrs, vai tiešām nepastāv pārkāpuma procedūras un tiesvedības Eiropas Savienības Tiesā risks. Proti, no anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā minētā (sk. sadaļu “Cita informācija”), šķiet, izriet, ka saskaņojums no Eiropas Komisijas 2023. gada 20. jūnijā ir ticis saņemts tikai par pārejas perioda, kas Komisijas Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES 2. pantā noteikts līdz 2024. gada 18. janvārim, pagarināšanu par dažiem mēnešiem, bet ne par gandrīz gadu, kā tas ir paredzēts noteikumu projekta 22. punktā. Anotācijā reizē arī norādīts, ka par Latvijas noteikto regulējumu jaunā fiskālā marķiera ieviešanā, tostarp arī pārejas perioda pagarināšanu līdz pat 2024. gada 31. decembrim, plānots informēt Eiropas Komisiju mēneša laikā pēc noteikumu 23-TA-1874 publicēšanas. Gadījumā, ja saskaņojums no Eiropas Komisijas netiks saņemts, lūdzam veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu pilnīgu un korektu attiecīgā Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-