Projekta ID
25-TA-2302Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
27.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
DAIF Latvija uztur aktuālu iebildumu, aicinot papildināt Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešo papildinājumu ar papildus finansējuma piešķiršanu „Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - AF) plāna 2. komponentes „Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena „Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. „Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" realizācijai.
Šobrīd ir izveidojusies situācija, kad konkrētā investīcija ir ieviesta nepiemērojot labas pārvaldības principus, lai gan pirmšķietami investīcijas sasniedzamie rādītāji ir kvantitatīvi sasniegti.
Lai gan Izziņā tiek minēts, ka Ekonomikas ministrija šobrīd gatavo grozījumus normatīvajā regulējumā. lai pārvirzītu pārpalikušo finansējumu no 2.3.1.2.i un 5.1.1.2.i 1.kārtas uz 2.2.1.2.i, un lai nodrošinātu Latvijai pieejamā ANM finansējumu apguvi, sniedzot atbalstu programmās, kurās ir lielāks pieprasījums - noprotams, ka šis finansējums nebūs pietiekams, lai nodrošinātu visu atbilstošo projektu atbalstu 2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ietvaros, kuriem nav piešķirts atbalsts nepietiekoša finansējuma dēļ.
DAIF Latvija aicina atbildīgās ministrijas rosināt grozījumus papildus finansējuma piešķiršanai 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" realizācijai, tādā veidā nodrošinot atbalstu visiem atbalsta pretendentu iesniegtajiem un atbilstošajiem pieteikumiem, kuriem nav piešķirts atbalsts līdz šim no tiem neatkarīgu apstākļu un nepārdomāta, birokrātiska un neefektīva atbalsta programmas (investīcijas) ieviešanas procesa dēļ.
Attiecīgi, šajā gadījumā nepamatoti ieilgušais process ar nepieciešamās dokumentācijas iesniegšanu, lai pieteiktos atbalstam LIAA - kā digitālās attīstības ceļa karšu iegūšanu - daudziem potenciālajiem atbalsta saņēmējiem liedza saņemt atbalstu 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros. Līdzšinējais 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ieviešanas process arī nebalstās uz tiesiskās paļāvības principiem, organizācijām uzsākot pieteikšanos atbilstoši aktuālajiem nosacījumiem, tos izpildot, taču tā arī nesaņemot plānoto atbalstu no tiem neatkarīgu apstākļu dēļ.
Būtiski, ka šādu digitālo ceļa karšu izstrāde vairs nav noteikts kā obligāts kritērijis aktuālajās digitalizācijas programmās (piemēram, Atbalsts procesu digitalizācijai un mākslīgā intelekta risinājumiem), līdz ar to pirmšķietami norādot, ka šādas dokumentācijas ietekme nav viennozīmīga uz digitālās transformācijas projektu īstenošanu.
Pēc publiski pieejamās informācijas ("Saskaņā ar Eiropas Digitālās inovācijas centru (EDIC) sniegto informāciju, līdz 2024. gada decembra vidum izsniegtas jau vairāk kā 1600, bet vērtēšanas procesā vēl ir ap 1900 digitālās attīstības ceļa kartes") un saskaņā ar faktu, ka ceļa kartes izstrādes apjoms projektam līdz 10 000 EUR tika noteikts 1300 EUR apmērā (kā de minimis atbalsts), indikatīvi šādu ceļa karšu izstrādei līdz šim atvēlētais finanējums ir lielāks kā 5 milj. EUR, kas ir pat lielāks kā digitalizācijas projektu īstenošanai nepieciešamais papildus finansējums.
Jāmin, ka gadījumā, ja šāds atbalsta finansējums papildus netiek novirzīts, organizācijām, kuru pieteikumi nav tikuši atbalstīti 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ietvaros nepietiekamā finansējuma dēļ, būtu jāanulē tiem piešķirtais - taču faktiski neizmantotais - de minimis par ceļa kartes izstrādi.
Šobrīd ir izveidojusies situācija, kad konkrētā investīcija ir ieviesta nepiemērojot labas pārvaldības principus, lai gan pirmšķietami investīcijas sasniedzamie rādītāji ir kvantitatīvi sasniegti.
Lai gan Izziņā tiek minēts, ka Ekonomikas ministrija šobrīd gatavo grozījumus normatīvajā regulējumā. lai pārvirzītu pārpalikušo finansējumu no 2.3.1.2.i un 5.1.1.2.i 1.kārtas uz 2.2.1.2.i, un lai nodrošinātu Latvijai pieejamā ANM finansējumu apguvi, sniedzot atbalstu programmās, kurās ir lielāks pieprasījums - noprotams, ka šis finansējums nebūs pietiekams, lai nodrošinātu visu atbilstošo projektu atbalstu 2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ietvaros, kuriem nav piešķirts atbalsts nepietiekoša finansējuma dēļ.
DAIF Latvija aicina atbildīgās ministrijas rosināt grozījumus papildus finansējuma piešķiršanai 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" realizācijai, tādā veidā nodrošinot atbalstu visiem atbalsta pretendentu iesniegtajiem un atbilstošajiem pieteikumiem, kuriem nav piešķirts atbalsts līdz šim no tiem neatkarīgu apstākļu un nepārdomāta, birokrātiska un neefektīva atbalsta programmas (investīcijas) ieviešanas procesa dēļ.
Attiecīgi, šajā gadījumā nepamatoti ieilgušais process ar nepieciešamās dokumentācijas iesniegšanu, lai pieteiktos atbalstam LIAA - kā digitālās attīstības ceļa karšu iegūšanu - daudziem potenciālajiem atbalsta saņēmējiem liedza saņemt atbalstu 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros. Līdzšinējais 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ieviešanas process arī nebalstās uz tiesiskās paļāvības principiem, organizācijām uzsākot pieteikšanos atbilstoši aktuālajiem nosacījumiem, tos izpildot, taču tā arī nesaņemot plānoto atbalstu no tiem neatkarīgu apstākļu dēļ.
Būtiski, ka šādu digitālo ceļa karšu izstrāde vairs nav noteikts kā obligāts kritērijis aktuālajās digitalizācijas programmās (piemēram, Atbalsts procesu digitalizācijai un mākslīgā intelekta risinājumiem), līdz ar to pirmšķietami norādot, ka šādas dokumentācijas ietekme nav viennozīmīga uz digitālās transformācijas projektu īstenošanu.
Pēc publiski pieejamās informācijas ("Saskaņā ar Eiropas Digitālās inovācijas centru (EDIC) sniegto informāciju, līdz 2024. gada decembra vidum izsniegtas jau vairāk kā 1600, bet vērtēšanas procesā vēl ir ap 1900 digitālās attīstības ceļa kartes") un saskaņā ar faktu, ka ceļa kartes izstrādes apjoms projektam līdz 10 000 EUR tika noteikts 1300 EUR apmērā (kā de minimis atbalsts), indikatīvi šādu ceļa karšu izstrādei līdz šim atvēlētais finanējums ir lielāks kā 5 milj. EUR, kas ir pat lielāks kā digitalizācijas projektu īstenošanai nepieciešamais papildus finansējums.
Jāmin, ka gadījumā, ja šāds atbalsta finansējums papildus netiek novirzīts, organizācijām, kuru pieteikumi nav tikuši atbalstīti 2.2.1.2.i. investīcijas „Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" ietvaros nepietiekamā finansējuma dēļ, būtu jāanulē tiem piešķirtais - taču faktiski neizmantotais - de minimis par ceļa kartes izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
