Atzinums

Projekta ID
22-TA-2102
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 2.punkta otrajā teikumā ir minēts, ka izglītības iestādes finanšu līdzekļu pārņēmēja ar 2022.gada 1.oktobri ir Izglītības un zinātnes ministrija. Tieslietu ministrija kategoriski nepiekrīt šādam nosacījumam, jo ar 2022.gada 22.jūnija likumu "Grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" tika ieviests jauns audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis (probācijas novērošana), un tā ieviešana ir tieši saistīta ar audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - ievietošana sociālas korekcijas izglītības iestādē - apturēšanu. Probācijas novērošanas ieviešanai no 2023.gada 1.janvāra ir nepieciešami papildus valsts budžeta līdzekļi kuru nav ne Tieslietu ministrijas (turpmāk - TM), ne Valsts probācijas dienesta (turpmāk - VPD) budžetā un papildus jaunas amata vietas, jo tā ir jauna funkciju. Turklāt šādas jaunas funkcijas ieviešanu ne TM, ne VPD tuvākajos gados nebija plānojusi. Arī Saeimas komisijas sēdē, kurā tika izskatīts attiecīgais likumprojekts un deputāta iesniegtais priekšlikums par probācijas novērošanas ieviešanu, gan TM, gan VPD informēja par probācijas novērošanas sagaidāmajām izmaksām un papildus nepieciešamajām amata vietām, turklāt sēdē Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis piekrita, ka attiecīgie līdzekļi un amata vietas no 2023.gada 1.janvāra būs jāpārdala TM (VPD). Ņemot vērā minēto, lūdzu svītrot 2.punkta otro teikumu un papildināt rīkojuma projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu jaunā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - probācijas novērošana – īstenošanu, pārdalīt  līdzekļus no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 01.03.00 “Sociālās korekcijas izglītības iestāde” uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Probācijas īstenošana” 2023.gadā 623 047 eiro, 2024. un turpmākajiem gadiem 603 781 eiro apmērā, vienlaicīgi pārdalot arī piecas amata vietas Tieslietu ministrijai (Valsts probācijas dienestam). Pārējo izglītības iestādes finanšu līdzekļu pārņēmēja ar 2022.gada 1.oktobri ir Izglītības un zinātnes ministrija
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar atsauci uz finansējuma un piecu amata vietu pārdali Valsts probācijas dienestam (turpmāk - Dienests), ņemot vērā 2022. gada 23. jūnijā spēkā stājušos grozījumus likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", kas paredz jauna audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - probācijas novērošana - piemērošanu no 2023.gada 1.janvāra, jo minētā piespiedu līdzekļa izpildi nodrošinās Dienests. Papildu informāciju lūdzam skatīt Tieslietu ministrijas iebildumos, kuriem Dienests pilnībā pievienojas. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā pie Risinājuma apraksta Tieslietu ministrijas ieskatā ir neprecīzi minēts, ka ir nepieciešama pāreja uz cita veida sociālās korekcijas programmu īstenošanu. Atbilstoši Tieslietu ministrijas rīcībā esošajai informācijai, attiecīgajā sociālās korekcijas izglītības iestādē sociālās korekcijas elements nepastāvēja vispār - netika veikts audzēkņu risku izvērtējums, no kura varētu secināt, kādi ir izdarīto likumpārkāpumu cēloņi, nenotika mērķtiecīgs darbs šo risku mazināšanai, piemērojot speciālu intervenci paralēli izglītības procesam, piemēram, speciālistu konsultācijas, īpašas, šai mērķa grupai piemērotas programmas u.tml. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgo norādi svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā minēts, ka izglītības iestādes finanšu līdzekļu pārņēmēja ar 2022.gada 1.oktobri ir Izglītības un zinātnes ministrija. TM kategoriski nepiekrīt šādam nosacījumam un ir jau izteikusi iebildumu attiecībā uz Ministru kabineta rīkojuma 2.punkta otrajā teikumā minēto. Ar 2022.gada 22.jūnija likumu "Grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" tika ieviests jauns audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis (probācijas novērošana), un tā ieviešana ir tieši saistīta ar audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - ievietošana sociālas korekcijas izglītības iestādē - apturēšanu. Probācijas novērošanas ieviešanai ir nepieciešami papildus valsts budžeta līdzekļi, kuru nav ne TM, ne VPD budžetā un papildus jaunas amata vietas, jo tā ir jauna funkciju. Turklāt šādas jaunas funkcijas ieviešanu ne TM, ne VPD tuvākajos gados nebija plānojusi. Arī Saeimas komisijā, kurā tika izskatīts attiecīgais likumprojekts, gan TM, gan VPD informēja par probācijas novērošanas sagaidāmajām izmaksām un papildus nepieciešamajām amata vietām un IzM pārstāvis piekrita, ka attiecīgie līdzekļi un amata vietas no 2023.gada 1.janvāra būs jāpārdala TM (VPD). Ņemot vērā minēto, lūdzu attiecīgo teikumu precizēt un izteikt jaunā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu jaunā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - probācijas novērošana – īstenošanu, ir nepieciešams pārdalīt  līdzekļus no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 01.03.00 “Sociālās korekcijas izglītības iestāde” uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Probācijas īstenošana” 2023.gadā 623 047 eiro, 2024. un turpmākajiem gadiem 603 781 eiro apmērā, vienlaicīgi pārdalot arī piecas amata vietas Tieslietu ministrijai (Valsts probācijas dienestam). Pārējo izglītības iestādes finanšu līdzekļu pārņēmēja ar 2022.gada 1.oktobri ir Izglītības un zinātnes ministrija. 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Tāpat anotācijas 1.5. sadaļā attiecībā uz rezultātu/rādītāju, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta mērķa sasniegšana kā rezultāts minēts Kvalitatīvi un saturiski pilnveidota sociālās korekcijas pakalpojuma nodrošināšana. Kategoriski nepiekrītam šādam rezultāta formulējumam, jo tas ir pretrunā ar audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē - apturēšanas un tam loģiski sekojošās izglītības iestādes likvidēšanas mērķi (pilnveidot esošo modeli un novērst trūkumus) un izpildīt Saeimas noteikto uzdevumu valdībai (līdz 2023. gada 31. decembrim izstrādāt un Saeimai iesniegt nepieciešamos šā likuma grozījumus attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē — piemērošanu un izpildi). Ņemot vērā minēto, šo rezultātu nepieciešams izteikt šādā redakcijā: Kvalitatīvs un efektīvs sociālās korekcijas izglītības īstenošanas modelis.
Piedāvātā redakcija
Kvalitatīvs un efektīvs sociālās korekcijas izglītības īstenošanas modelis
6.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Anotācijas 1.5.sadaļā attiecībā uz ex-post novērtējuma veikšanu TM ir minēta kā pirmā atbildīgā institūcija. Kategoriski nepiekrītam, jo uzskatām, ka tieši IzM ir jābūt atbildīgai par šāda izvērtējuma veikšanu, it īpaši ņemot vērā likuma "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" Pārejas noteikumu 8. punktā Ministru kabinetam noteikto uzdevumu līdz 2023. gada 31. decembrim izstrādāt un Saeimai iesniegt nepieciešamos šā likuma grozījumus attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē — piemērošanu un izpildi. TM pēc IzM aicinājuma sniegs savu ieguldījumu šajā novērtējumā un jaunās ilgtermiņa attīstības vīzijas izstrādē, bet tā nevar būt atbildīga par jautājumiem, kas neietilpst tās kompetencē. Tāpēc lūdzam precizēt šo informāciju, paredzot IzM kā pirmo atbildīgo institūciju. 
 
Piedāvātā redakcija
IZM, TM, LM,IeM, VM, FM
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas 2.1. sadaļā Ietekmes apraksts (attiecībā uz juridiskām personām) aprakstīta projekta ietekme uz pašvaldībām. Lai sniegtu precīzāku ietekmes novērtējumu, TM ieskatā aiz esošā teksta ir nepieciešams papildināt ar jaunu teikumu šādā redakcijā:  
"Tomēr ņemot vērā, ka izglītības iestādē pēdējos gados audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa izpilde tika nodrošināta nelielam bērnu skaitam, kuru nosūtīšanu uz izglītības iestādi bija ierosinājusi pašvaldība (2020.gadā -..., 2021.gadā - .., 2022.gadā - .. ), ietekme uz pašvaldībām ir vērtējama kā neliela." 
Piedāvātā redakcija
"Tomēr ņemot vērā, ka izglītības iestādē pēdējos gados audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa izpilde tika nodrošināta nelielam bērnu skaitam, kuru nosūtīšanu uz izglītības iestādi bija ierosinājusi pašvaldība (2020.gadā -..., 2021.gadā - .., 2022.gadā - .. ), ietekme uz pašvaldībām ir vērtējama kā neliela." 
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu atbilstoši VPD aprēķiniem par jaunā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - probācijas novērošana - izpildes nodrošināšanai nepieciešamo izglītības iestādes līdzekļu pārdali atbilstoši VPD sagatavotajai EXCEL failā ietvertajai informācijai (attiecīgie aprēķini nosūtīti 2022.gada 4.jūlijā pārsūtīti uz epastu Sanita.Treimane@izm.gov.lv) 
Piedāvātā redakcija
-