Projekta ID
25-TA-1300Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 5.1. apakšpunktā paredzēta grozījumu veikšana Sugu un biotopu aizsardzības likumā, kura 20.1 panta otrajā un trešajā daļā noteikta Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk – Birojs) kompetence Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) lēmuma apstrīdēšanā un Biroja lēmuma pārsūdzībā:
(2) Dabas aizsardzības pārvaldes pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu sugu introdukcijai vai reintrodukcijai vai atteikumu izsniegt šādu atļauju var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās.
(3) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur administratīvā akta darbību.
Tādējādi secināms, ka ar rīkojuma projektu tiek uzdots izdarīt grozījumus tādos normatīvajos aktos, kuros līdz šim nav veikti grozījumi saistībā ar Biroja reorganizāciju un Enerģētikas un vides aģentūras izveidi.
Lai novērstu situāciju, ka normatīvajos aktos vēl joprojām saglabājas Biroja kompetence, nepieciešams grozīt arī citus normatīvos aktus.
Biroja kompetenci Pārvaldes lēmumu apstrīdēšanā un Biroja lēmumu pārsūdzībā noteic šādi Ministru kabineta noteikumi:
1) Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums” 14. punkts:
14. Ģenerāldirektora izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Ģenerāldirektora lēmumu par amatpersonas tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu un disciplināro sodīšanu, kā arī citus lēmumus, kuri būtiski ierobežo amatpersonas cilvēktiesības, var apstrīdēt Vides ministrijā. Vides ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
2) Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 267 “Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība” 28. un 29. punkts:
28. Persona, kuras tiesiskās intereses tiek aizskartas ar Dabas aizsardzības pārvaldes administratīvo aktu vai faktisko rīcību, var attiecīgo aktu vai faktisko rīcību apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
29. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
3) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 891 “Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru” 14. un 15. punkts:
14. Lēmumu par kompensācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt kompensāciju var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
15. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu var pārsūdzēt tiesā.
Papildus Pārvalde aicina pārskatīt šajos noteikumos noteikto apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar jaunu 5.3. apakšpunktu, nosakot pienākumu grozīt iepriekš minētos Ministru kabineta noteikumus.
(2) Dabas aizsardzības pārvaldes pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu sugu introdukcijai vai reintrodukcijai vai atteikumu izsniegt šādu atļauju var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās.
(3) Vides pārraudzības valsts biroja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pieteikums tiesai neaptur administratīvā akta darbību.
Tādējādi secināms, ka ar rīkojuma projektu tiek uzdots izdarīt grozījumus tādos normatīvajos aktos, kuros līdz šim nav veikti grozījumi saistībā ar Biroja reorganizāciju un Enerģētikas un vides aģentūras izveidi.
Lai novērstu situāciju, ka normatīvajos aktos vēl joprojām saglabājas Biroja kompetence, nepieciešams grozīt arī citus normatīvos aktus.
Biroja kompetenci Pārvaldes lēmumu apstrīdēšanā un Biroja lēmumu pārsūdzībā noteic šādi Ministru kabineta noteikumi:
1) Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums” 14. punkts:
14. Ģenerāldirektora izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Ģenerāldirektora lēmumu par amatpersonas tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu un disciplināro sodīšanu, kā arī citus lēmumus, kuri būtiski ierobežo amatpersonas cilvēktiesības, var apstrīdēt Vides ministrijā. Vides ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
2) Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 267 “Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība” 28. un 29. punkts:
28. Persona, kuras tiesiskās intereses tiek aizskartas ar Dabas aizsardzības pārvaldes administratīvo aktu vai faktisko rīcību, var attiecīgo aktu vai faktisko rīcību apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
29. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
3) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 891 “Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru” 14. un 15. punkts:
14. Lēmumu par kompensācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt kompensāciju var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
15. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu var pārsūdzēt tiesā.
Papildus Pārvalde aicina pārskatīt šajos noteikumos noteikto apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar jaunu 5.3. apakšpunktu, nosakot pienākumu grozīt iepriekš minētos Ministru kabineta noteikumus.
Piedāvātā redakcija
5.3. grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums”, Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumos Nr. 267 “Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība” un Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 “Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru”, pārskatot apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ar rīkojuma projektu tiek uzdots izdarīt grozījumus Sugu un biotopu aizsardzības likumā, kurā līdz šim nav veikti grozījumi saistībā ar Biroja reorganizāciju un Enerģētikas un vides aģentūras izveidi. Nepieciešams grozīt arī likumu “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, kura 44. panta ceturtā daļa paredz Biroja kompetenci ziņojuma par kompensējošo pasākumu piemērošanu nosūtīšanu Eiropas Komisijai:
(4) Vides pārraudzības valsts birojs ziņojumu par kompensējošo pasākumu piemērošanu nosūta Eiropas Komisijai. Prasības ziņojuma saturam un ziņojuma nosūtīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt 5.1. apakšpunktu ar pienākumu veikt grozījumus likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”.
(4) Vides pārraudzības valsts birojs ziņojumu par kompensējošo pasākumu piemērošanu nosūta Eiropas Komisijai. Prasības ziņojuma saturam un ziņojuma nosūtīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt 5.1. apakšpunktu ar pienākumu veikt grozījumus likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”.
Piedāvātā redakcija
5.1. grozījumus šādos likumos – likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”, likumā “Par zemes dzīlēm”, Sugu un biotopu aizsardzības likumā, likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, Vides aizsardzības likumā, likumā “Par piesārņojumu”, Ķīmisko vielu likumā, Atkritumu apsaimniekošanas likumā, Ūdens apsaimniekošanas likumā un likumā “Par radiācijas drošību un kodoldrošību”, pārskatot apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību, kā arī nosakot kompetento iestādi saistībā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, ievērojot, ka Enerģētikas un vides aģentūra tiek pievienota Valsts vides dienestam;
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši vairākiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem Dabas aizsardzības pārvaldes pieņemtos lēmumus un administratīvos aktus var apstrīdēt vai pārsūdzēt EVA, un protokollēmuma projekts paredz normatīvo aktu grozījumus, pārskatot apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību, lūdzam papildināt Anotāciju un sniegt skaidrojumu par plānoto apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību un indikatīvu ar to saistīto kompetenču sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Rīkojuma projekts "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam"
Iebildums
Tā kā grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā, likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, kā arī Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums”, Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumos Nr. 267 “Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība” un Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 “Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru” attiecas uz Pārvaldes kompetencē esošu dabas aizsardzības normatīvo regulējumu, Ministru kabineta protokollēmuma projektā nepieciešams noteikt, ka Klimata un enerģētikas ministrija grozījumus iepriekš minētajos normatīvajos aktos izstrādā sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju un Dabas aizsardzības pārvaldi.
Piedāvātā redakcija
-
