Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-1825
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
16.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Iebildums
Latvijas Tirgotāju asociācija atgādina par Eiropas Komisijas un ESAO (OECD) programmu par mazo un vidējo tirdzniecības uzņēmumu atbalstu. Saistībā ar to vēlamies pievērst uzmanību plānotiem likuma grozījumiem, kas paredz pienākumu uzņēmumiem ar gada apgrozījumu virs 50 000 eiro nodrošināt iespēju klientiem norēķināties par pakalpojumiem un darījumiem arī bezskaidrā naudā.
          Mūsu biedru vidū ir uzņēmumi, kuri nodarbojas ar kafijas un uzkodu tirdzniecību, izmantojot tirdzniecības automātus, kuros šobrīd ir iespējams norēķināties tikai ar skaidru naudu. Lai gan šādu uzņēmumu gada apgrozījums pārsniedz 50 000 eiro, lielākā daļa tirdzniecības automātu rada salīdzinoši nelielu apgrozījumu. Nepieciešamība aprīkot katru tirdzniecības automātu ar POS terminālu radīs būtiskas grūtības, kas padraud šī pakalpojuma sniegšanu vispār. Katra tirdzniecības automāta aprīkošana ar POS terminālu ir dārga un, mūsuprāt, nerada neuzskaitītu ieņēmumu rašanās draudus vai ēnu ekonomikas esamību.
Nesamērīgs administratīvais un finansiālais slogs rodas sekojošu iemeslu dēļ:
Mazs apgrozījums automātos. Daudzos mūsu tirdzniecības automātos ir pārāk mazs apgrozījums (no 100 līdz 300 eiro mēnesī), lai atmaksātos to aprīkošana ar POS termināliem, jo nepieciešamās investīcijas būtiski pārsniedz potenciālos ieņēmumus. Tas radītu uzņēmumam papildus izmaksas, kas ievērojami apgrūtinātu mūsu darbību.
Zema darījumu vērtība. Vidējā viena darījuma vērtība mūsu tirdzniecības automātos ir aptuveni 1 eiro. Tas nozīmē, ka kopējais apgrozījums tiek veidots no liela skaita nelielu transakciju. Šādu mazu summu apkalpošana ar POS termināliem būtiski palielina izmaksas, jo katrai transakcijai tiek piemērota komisijas maksa.
Augstas komisijas maksas. Tirdzniecības automātos POS terminālu lietošanas izmaksas ir ievērojami augstākas nekā citiem pakalpojumu sniedzējiem, jo komisijas maksa par katru transakciju sasniedz 3-4% no darījuma summas un papildus vēl pastāv fiksēta mēneša abonēšanas maksa kas var sasniegt 10 eiro par vienu POS terminālu, kas ir nesamērīgā liela summa pret vidējo apgrozījumu konkrētajā tirdzniecības vietā. Tas būtiski samazina uzņēmuma peļņu un rada papildu slogu.
Apkalpošanas sarežģītība un tehniskās problēmas. Tirdzniecības automātu aprīkošana ar POS termināliem nozīmē arī to, ka nepieciešama regulāra tehniskā apkope un uzturēšana, ko veic apkalpojošais dienests un, ņemot vērā, ka tirdzniecības automāti atrodas visā Latvijas teritorijā (bieži arī tālu no lielajam pilsētām), to aprīkošana prasīs lielas investīcijas, kas ir nesamērīgas ar ieņēmumiem. Tirdzniecības automāti, kas darbojas dažādās atrašanās vietās, bieži vien ar ierobežotu piekļuvi internetam, var saskarties ar savienojuma problēmām, kas izraisītu darījumu kavēšanos vai pat pilnīgu sistēmas nedarbošanos. Tas palielina risku, ka klienti nespēs veikt pirkumus, kas savukārt samazinās uzņēmuma ienākumus un apgrūtinās operatīvo darbību.
Ņemot vērā iepriekš minētos argumentus, mēs uzskatām, ka plānotie likuma grozījumi esošajā redakcijā nav samērīgi un radītu būtisku negatīvu ietekmi tādu uzņēmumu darbībai, kuriem  darbības specifika saistīta ar tirdzniecības vietām, kurās ir zems apgrozījumu ar zemu darījumu vērtību. Tāpēc aicinām neapgrūtināt uzņēmējdarbību vai nesekmēt šādu pakalpojumu iznīcināšanu un nenoteikt prasības aprīkot šādas tirdzniecības vietas ar POS termināliem.
Papildus pievēršam uzmanību, ka viena remināla apkalpošana (neskaitot sakaru uc komunālus maksājumus) uzņēmumam ar 50.000 apgrozījumu izmaksātu bankas apkalpošanas pakalpojumā 500 eiro.
 
Piedāvātā redakcija
-