Projekta ID
25-TA-31Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka informācija par indikatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiek izmantota fiskālo rādītāju analīzē un prognožu sagatavošanā, uzturam iepriekš izteikto iebildumu un atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projekta Anotācijas 3. sadaļas punktu “Cita informācija” ar informāciju par potenciālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci pa gadiem atbilstoši Eiropas kontu sistēmas metodoloģijai, kas radīsies no Noteikumu (grozījumu) projekta rezultātā, izsniedzot aizdevumus ar kapitāla atlaidi no paredzētā finansējuma, kas paliek pāri no pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas (brīvais finansējums 43 338 185 euro) un papildus pieejamā atmaksātā publiskā finansējuma 7 386 305 euro (1 910 540 euro publiskais finansējums rezerves kapitālā un 5 475 765 euro atmaksātais publiskais finansējums rezerves kapitālā) novirzīšanas turpmākajām atlases kārtām. Izsekojamības labad lūdzam norādīt arī kopējo precizēto ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci pa gadiem, kas plānota aizdevumu ar kapitāla atlaidi programmas realizēšanas rezultātā.
Informējam, ka ALTUM izsniegtajiem aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiek uzskaitīta atbilstoši aizdevumu piešķiršanas intensitātei.
Informējam, ka ALTUM izsniegtajiem aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiek uzskaitīta atbilstoši aizdevumu piešķiršanas intensitātei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu noteikumu projekta 12.1 punkta viennozīmīgu interpretāciju un korektu piemērošanu, proti, ka attiecībā uz militāro investīciju projektiem, kurus plānots īstenot vienīgi drošības un aizsardzības jomā un kuriem publisko līdzekļu piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014, lūdzam precizēt noteikumu projekta 12.1 punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā. Papildus lūdzam noteikumu projektā lietot vienotu terminoloģiju, šajā normā aizstājot vārdus "valsts atbalsta" ar "komercdarbības atbalsta".
Piedāvātā redakcija
Finansējums, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirts militārajiem investīciju projektiem drošības un aizsardzības jomā, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai lielajam komersantam hipotētiskos scenārijus, kas pamato tā tiesības pretendēt uz atbalstu primārai lauksaimnieciskai ražošanai, būtu tomēr jāiesniedz jau piesakoties atbalstam, piemēram, precizējot šo normu un papildinot to ar vārdiem 'piesakoties atbalstam' un precizējot 29.2.2. normu par iesniedzamajiem dokumentiem kopā ar pieteikumu atbalstam. Vienlaikus lūdzam izskatīt iespēju anotācijā attiecībā uz hipotētiskiem scenārijiem, lai pamatotu stimulējošo ietekmi, ka investīciju projekts ' bez šāda atbalsta nevarētu īstenot vai īstenotu ierobežotā vai atšķirīgā veidā' pie atbalsta pretendenta iesniedzamajiem hipotētiskos scenārijus pamatojošiem dokumentiem t.sk., lūgt iesniegt cita finansētāja ( piemēram, bankas) izsniegtu lēmumu, konceptuālu lēmumu vai izziņu par a) atteikumu finansēt investīciju projektu vai b) gatavību finansēt investīciju projektu daļēji vai ar nosacījumu, ka investīciju projekta finansēšana tiktu izskatīta tikai, ja tiek piesaistīts arī papildu atbalsta finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Attiecībā uz precizēto noteikumu projekta 31.5.apakšpunktu un tajā ietverto, ka: "uz uzņēmumu nav attiecināma Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minētā situācija – tas neatbilst juridiskās personas maksātnespējas procesa pazīmēm;", skaidrojam, ka precizētā normas redakcija šobrīd neatbilst noteikumu 31.5.apakšpunktā ietvertā apliecinājuma mērķim, proti, ka atbalsta pretendentam ir jāiesniedz apliecinājumu, ka attiecībā uz to nepastāv tādas maksātnespējas procesa pazīmes, pamatojoties uz kurām kreditors būtu tiesīgs iesniegt atbalsta pretendenta - juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu. Turklāt precizētais noteikumu projekta 31.5.apakšpunkts šobrīd kopumā nav atbilstošs Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam, jo Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkts paredz pārbaudīt ne tikai, vai attiecībā uz atbalsta pretendentam nepastāv kādā no maksātnespējas procesa pazīmēm, bet arī to, vai tam jau nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai nav pasludināts maksātnespējas process.
Skaidrojam, ka noteikumu projekta 31.5.apakšpunktā minētā apliecinājuma mērķis ir sniegt informāciju atbalsta sniedzējam par to Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta daļu, kuru nav iespējams pārbaudīt publiskajos reģistros (proti, par nosacījuma daļu, vai attiecībā uz atbalsta pretendentu nepastāv kāda no maksātnespējas procesa pazīmēm, pamatojoties uz kurām kreditors varētu ierosināt atbalsta pretendenta maksātnespējas procesu), nevis sniegt apliecinājumu par visu Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktu, jo faktu, vai atbalsta pretendentam jau nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai nav pasludināts maksātnespējas process atbalsta sniedzējs var pats pārbaudīt publiskajos reģistros.
Tā kā ne visu Maksātnespējas likuma 57.pantā noteikto juridiskās personas maksātnespējas procesa pazīmju iestāšanās gadījumā kreditors ir tiesīgs ierosināt parādnieka maksātnespējas procesu (skat. Maksātnespējas likuma 60.pantu), aicinām izteikt noteikumu projekta 31.5.apakšpunktu turpmāk piedāvātajā redakcijā (kas turklāt ir atbilstoša arī panāktajai vienošanās ar Tieslietu ministriju 2021.gadā un par ko tika informētas visas atbildīgo nozaru ministrijas):
Skaidrojam, ka noteikumu projekta 31.5.apakšpunktā minētā apliecinājuma mērķis ir sniegt informāciju atbalsta sniedzējam par to Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta daļu, kuru nav iespējams pārbaudīt publiskajos reģistros (proti, par nosacījuma daļu, vai attiecībā uz atbalsta pretendentu nepastāv kāda no maksātnespējas procesa pazīmēm, pamatojoties uz kurām kreditors varētu ierosināt atbalsta pretendenta maksātnespējas procesu), nevis sniegt apliecinājumu par visu Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktu, jo faktu, vai atbalsta pretendentam jau nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai nav pasludināts maksātnespējas process atbalsta sniedzējs var pats pārbaudīt publiskajos reģistros.
Tā kā ne visu Maksātnespējas likuma 57.pantā noteikto juridiskās personas maksātnespējas procesa pazīmju iestāšanās gadījumā kreditors ir tiesīgs ierosināt parādnieka maksātnespējas procesu (skat. Maksātnespējas likuma 60.pantu), aicinām izteikt noteikumu projekta 31.5.apakšpunktu turpmāk piedāvātajā redakcijā (kas turklāt ir atbilstoša arī panāktajai vienošanās ar Tieslietu ministriju 2021.gadā un par ko tika informētas visas atbildīgo nozaru ministrijas):
Piedāvātā redakcija
31.5. komersanta parakstītu apliecinājumu, ka tas nav veicis un neveiks Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 16. punktā norādītās darbības, kuras definētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 61.a punktā, un apliecinājumu, ka uz uzņēmumu nav attiecināma Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minētā situācija, proti, ka tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
