Atzinums

Projekta ID
22-TA-1066
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta paredzētā atbalsta finansējuma avots būs pieejams pēc likumprojekta “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums” pieņemšanas un tajā noteikto nosacījumu izpildes, uzskatām, ka noteikumu projekts ir virzāms tikai pēc minētā likuma pieņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka oficiālais Eiropas Komisijas paziņojuma nosaukums ir "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu"
(2022/C 131 I/01) (turpmāk - Komisijas paziņojums), lūdzam precizēt minētā dokumenta nosaukumu, kā arī, lūdzam skaidri norādīt, ka atbalsts šo noteikumu ietvaros tiek sniegts saskaņā ar Komisijas paziņojuma 2.3. iedaļu. Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā skaidrot, vai ar vārdiem "Eiropas Komisijas lēmums" tiek saprasts Eiropas Komisijas pieņemtais lēmums par komercdarbības atbalsta (šo MK noteikumu) saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu ar nosacījumu, kas paredz, ka šie noteikumi neattiecas uz likviditātes vajadzībām, ko jau sedz atbalsta pasākumi saskaņā ar Covid-19 pagaidu regulējumu, kā arī lūdzam papildināt noteikumus ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas paziņojuma 50.punkta e) (iii) apakšpunkta, ka likviditātes vajadzības tiek noteiktas izmantojot saņēmēja pašapliecinājumu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas paziņojuma 50.e (ii) punktam, lūdzam aizstāt vārdu "dienas" ar vārdu "mēneša". 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka minētais pielikums izriet no Komisijas paziņojuma un pamatā ir attiecināms tikai uz atbalstu, ko sniedz ar Komisijas paziņojumu, lūdzam precizēt redakciju, ja plānojat šo pielikumu attiecināt arī uz de minimis atbalstu.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar ierobežojumu atbalsta pretendentam, kas izriet no Komisijas paziņojama 33.punkta, ka atbalstu saskaņā ar šo paziņojumu nepiešķir tādiem uzņēmumiem, kam piemēro ES pieņemtās sankcijas
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt šo punktu ar jaunu apakšpunktu, ņemot vērā Komisijas paziņojuma 50.punkta a) apakšpunktā noteikto ierobežojumu, ka aizdevumu nepiešķir kredītiestādēm un citām finanšu iestādēm. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nosacījums par aizdevuma atmaksas uzsākšanas termiņa pagarinājumu ir noteikts šī noteikumu projekta 11.punktā, lūdzam atbilstoši precizēt 19.punkta pēdējā teikumā ietverto atsauci uz noteikumu 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja atbalstu sniedz ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, atbalsta saņēmējam ir jāatbilst arī Komisijas regulas Nr. 1407/2013 4.panta 3. a) un b) apakšpunktam, proti:
1) aizdevumu nepiešķir, atbalsta pretendentam, kuram ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru, un
2) lielo uzņēmumu gadījumā, saņēmējam jābūt situācijā, kas pielīdzināma vismaz B- kredītreitingam.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbalsta pretendenta atbilstību nosacījumam "kurš atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru" atbalsta sniedzējs var pārbaudīt tikai balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu ar minētajiem nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šī punkta redakciju, ņemot vērā, ka atbalsta sniedzējs datus par šo noteikumu ietvaros sniegto de minimis atbalstu glabā 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais atbalsts, savukārt, atbalsta saņēmējs datus par saņemto de minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros glabā 10 fiskālos gadus, sākot no atbalsta piešķiršanas dienas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, Lūdzam noteikumu projekta 26.punktu  izteikt, piem., šādā redakcijā:
"Ja tiek pārkāptas [šajos noteikumos] noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas paziņojuma, [atbalsta saņēmējam] ir pienākums atmaksāt [ALTUM] projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam noteikumu projekta 27.punktu  izteikt, piem., šādā redakcijā:

"Ja tiek pārkāptas [šajos noteikumos] noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulas Nr. 717/2014, [atbalsta saņēmējam] ir pienākums atmaksāt [ALTUM] visu atbilstoši šo noteikumu 5.2.apakšpunktam projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."

 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 28.punkta redakciju, lai būtu skaidrs, ka nedrīkst kumulēt ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas paziņojuma 2.2. iedaļu.

Ņemot vērā, ka saskaņā ar šo noteikumu projekta punktu sniegto atbalstu par tām pašām izmaksām drīkst apvienot ar finansējumu jebkādu citu valsts atbalsta projektu vai programmu ietvaros, lūdzam nodrošināt normas atbilstību Pagaidu regulējuma 49.punktam, ka "Aizdevumus un garantijas, kas piešķirti atbilstoši šim paziņojumam, var kumulēt dažādiem aizdevumiem ar nosacījumu, ka kopējā aizdevumu summa vienam saņēmējam nepārsniedz 47. punkta d) apakšpunktā vai 50. punkta e) apakšpunktā noteiktās robežvērtības. Saņēmējs vienlaicīgi var gūt labumu no vairākiem subsidētiem aizdevumiem atbilstoši šai iedaļai ar nosacījumu, ka kopējā aizdevumu summa vienam saņēmējam nepārsniedz 50. punkta e) apakšpunktā noteiktos maksimālos apjomus."
Kā arī paredzēt nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalsta gadījumā tiek paredzēta kumulācija, lūdzam papapildināt ar nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, ka šis nosacījums attiecas uz atbalstu, kas piešķirts ievērojot Komisijas paziņojuma nosacījumus, kā arī lūdzam papildināt ar nosacījumu par dokumentu glabāšanu atbalsta saņēmējam. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas paziņojums neizvirza nosacījumu informēt Eiropas Komisiju pēc pasākuma saskaņošanas informāciju, ka šāds pasākums tiek īstenots, lūdzam svītrot minēto nosacījumu. 
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrija, pamatojoties uz sabiedrības "Altum" iesniegto informāciju iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šajā punktā noteiktais atbalsta sniegsanas termiņš ir pretrunā noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā minētajam atbalsta piešķiršanas termiņam. Lūdzam novērst pretrunu.  
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas paziņojuma 50.b apakšpunkts paredz, ka: " aizdevumus var piešķirt ar samazinātām procentu likmēm, kas ir vismaz līdzvērtīgas pamatlikmei (1 gada IBOR likme vai līdzvērtīga Komisijas publicēta likme), kura bija pieejama 2022. gada 1. februārī vai arī paziņošanas brīdī, [..]", lūdzam precizēt datumu, pret kuru nosaka procenta likmi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka minimālajai kopējai procentu likmei MVU gadījumā 1.-3.gadam (pamatlikme un kredītriska rezerves) vajadzētu būt vismaz 10 bāzes punktu apmērā gadā, lūdzam atbilstoši precizēt informāciju Pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1.3.sadaļā ir norādīts, ka Ekonomikas ministrija paredz virzīt jaunu likumprojektu “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums”, kas paredz noteikt akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” tiesības izlietot ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirto finansējumu noteiktos finanšu instrumentos Ukrainas kara un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai. Lūdzam papildināt anotāciju, norādot, ka minētās tiesības Altum varēs izmantos tikai, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret to.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sniegt skaidrojumu kā tiks nodrošināta šo noteikumu ietvaros sniegtā atbalsta demarkācija ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ietvaros sniegto atbalstu, piemēram, ar 3.1.1.4.pasākumu “Mikrokreditēšana un aizdevumi biznesa uzsācējiem”, 3.1.1.7.pasākumu “Aizdevumi MVU attīstības veicināšanai”, 3.2.1.2. pasākumu “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” u.c.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, programmas ietvaros paredzētais budžeta finansējums (potenciālo zaudējumu segšanai) tiks proporcionāli uzskaitīts kā vispārējās valdības sektora izdevumi laikā, kad tiek izniegts aizdevums, nevis, kad finansējums ir piešķirts Altum.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par programmas īstenošanas ietekmi uz vispārējās valdibas budžetu atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz jaunu aizdevumu instrumentu saimnieciskās darbības veicējiem, nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļu attiecīgajās ailēs, 2., 2.2., 3., 3.1. un 4.punktā norādot programmas īstenošanai paredzēto finansējumu 39 000 000 euro apmērā, 6.punktā sniedzot informāciju, kas pamato programmai nepieciešamo finansējumu attiecīgajā apmērā, vienlaikus pie citas informācijas norādot, ka programmas īstenošanai nepieciešamais valsts budžeta finansējums, kas nepārsniedz 39 000 000 euro tiks nodrošināts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 25.marta rīkojumu Nr.122 “Par rezerves kapitāla palielināšanu” akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” rezerves kapitālā ieskaitītā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam atbilstoši precizējumiem un papildinājumiem noteikumu projektā precizēt un papildināt arī anotācijas 5.4. 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 21.punktā atbalsta piešķiršanas brīdis ir sabiedrības "Altum" un aizņēmēja aizdevuma līguma noslēgšanas datums, savukārt 22.punktā atbalsta piešķiršanas brīdis ir sabiedrības "Altum" lēmuma par de minimis atbalsta piešķiršanu pieņemšanas datums, lūdzam izvērtēt, vai abos gadījumos nebūtu nosakāms vienots atbalsta piesķiršanas brīdis.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt saīsinājumu iekavās "(turpmāk - MKN Nr. 159)", ņemot vērā, ka Noteikumu projekts izstrādāts, ievērojot ar 2020. gada 19. marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”.
Piedāvātā redakcija
-