Projekta ID
25-TA-920Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
25.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LDDK iebilst pret Projekta apakšsadaļas 2.3.2. trešās rindkopas ievaddaļu LM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Termina “Publiska persona” tvērums ir plašāks par iekavās minēto.
Pamatojums
Termina “Publiska persona” tvērums ir plašāks par iekavās minēto.
Piedāvātā redakcija
Izslēgt iekavas ar tajās ietverto tekstu vai papildināt to saturu ar saīsinājumu “u.c.”
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk tekstā - LDDK) ir iepazinusies ar Labklājības ministrijas (turpmāk tekstā - LM) sagatavoto informatīvā ziņojuma projektu “Par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību līdz 2025. gadam “ (turpmāk tekstā - Projekts) un atbalsta Projektu. Vienlaikus LDDK izsaka šādus tehniska rakstura iebildumus:
LDDK iebilst pret Projekta apakšsadaļas 2.3.2. nosaukumu LM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Apakšsadaļas tvērums ir plašāks par LM piedāvāto virsrakstu, jo ietver arī publisku personu kapitālsabiedrību sniegto atbalstu sociālajiem uzņēmumiem. Ņemot vērā, ka kapitālsabiedrību sniegtais atbalsts, visdrīzāk, atstās ietekmi uz īpašniekam (šajā gadījumā publiskajai personai) piekritīgo peļņu, netieši to var traktēt kā publiskas personas atbalstu, tomēr lēmumu pieņemšana šajos gadījumos neatbilst vispārīgajai publiskas personas līdzekļu izmantošanas kārtībai.
LDDK iebilst pret Projekta apakšsadaļas 2.3.2. nosaukumu LM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Apakšsadaļas tvērums ir plašāks par LM piedāvāto virsrakstu, jo ietver arī publisku personu kapitālsabiedrību sniegto atbalstu sociālajiem uzņēmumiem. Ņemot vērā, ka kapitālsabiedrību sniegtais atbalsts, visdrīzāk, atstās ietekmi uz īpašniekam (šajā gadījumā publiskajai personai) piekritīgo peļņu, netieši to var traktēt kā publiskas personas atbalstu, tomēr lēmumu pieņemšana šajos gadījumos neatbilst vispārīgajai publiskas personas līdzekļu izmantošanas kārtībai.
Piedāvātā redakcija
Papildināt apakšsadaļas 2.3.2. nosaukumu.
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Konceptuāls priekšlikums, kas izriet no Ziņojuma, bet ir risināms ar līdzekļiem, kas ir ārpus Ziņojuma pamattēmas robežām
Darba devēja veikto VSAOI un slimības naudas kompensēšana ir ļoti nepieciešams instruments personu ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem nodarbinātības veicināšanai. Tomēr tā attiecināšana tikai uz sociālajiem uzņēmumiem to relatīvi nelielā skaita, kapacitātes un lokālā izvietojuma dēļ ļoti ierobežoti risina personu ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem nodarbinātības problemātiku. Turklāt, esošais modelis neizslēdz godīgas konkurences nosacījumu neievērošanas risku. Ņemot vērā augšminēto, LDDK ieskatā attiecībā personām ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem ir jāievieš princips “VSAOI un slimības naudas kompensācija” seko personai ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem.
Ja valsts tomēr nav gatava kompensēt VSAOI un slimības naudu visām personām, kuras atbilst iepriekš minētajām grupām, tad vismaz attiecībā uz personām ar trešās grupas invaliditāti un citām Darba likuma 134.panta otrajā daļā minētajām sociālajām grupām ir jāattiecina likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.4 panta 4.daļas nosacījumi, kas paredz iespēju darba devējam par Darba likuma 134.pantā minētajām grupām piederīgajām personām VSAOI maksāt atbilstīgi nostrādātajam darba apjomam.
Darba devēja veikto VSAOI un slimības naudas kompensēšana ir ļoti nepieciešams instruments personu ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem nodarbinātības veicināšanai. Tomēr tā attiecināšana tikai uz sociālajiem uzņēmumiem to relatīvi nelielā skaita, kapacitātes un lokālā izvietojuma dēļ ļoti ierobežoti risina personu ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem nodarbinātības problemātiku. Turklāt, esošais modelis neizslēdz godīgas konkurences nosacījumu neievērošanas risku. Ņemot vērā augšminēto, LDDK ieskatā attiecībā personām ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem ir jāievieš princips “VSAOI un slimības naudas kompensācija” seko personai ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem.
Ja valsts tomēr nav gatava kompensēt VSAOI un slimības naudu visām personām, kuras atbilst iepriekš minētajām grupām, tad vismaz attiecībā uz personām ar trešās grupas invaliditāti un citām Darba likuma 134.panta otrajā daļā minētajām sociālajām grupām ir jāattiecina likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.4 panta 4.daļas nosacījumi, kas paredz iespēju darba devējam par Darba likuma 134.pantā minētajām grupām piederīgajām personām VSAOI maksāt atbilstīgi nostrādātajam darba apjomam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Konceptuāls priekšlikums
Izvērtēt, vai nav iespējams saīsināt 9.1.1.3. pasākuma ietvaros ieviestā atbalsta veida – darba devēja veikto VSAOI kompensēšanas birokrātiskās procedūras par nodarbinātajām personām ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem. Labākais risinājums būtu: darba devējs, kurš atbilst izvirzītajiem kritērijiem, deklarē kontingentam izmaksāto atalgojumu un veic darba ņēmēja VSAOI daļas maksājumu, savukārt darba devēja VSAOI daļa tiek pārskaitīta bez garajām birokrātiskajām procedūrām.
Izvērtēt, vai nav iespējams saīsināt 9.1.1.3. pasākuma ietvaros ieviestā atbalsta veida – darba devēja veikto VSAOI kompensēšanas birokrātiskās procedūras par nodarbinātajām personām ar invaliditāti vai garīga rakstura traucējumiem. Labākais risinājums būtu: darba devējs, kurš atbilst izvirzītajiem kritērijiem, deklarē kontingentam izmaksāto atalgojumu un veic darba ņēmēja VSAOI daļas maksājumu, savukārt darba devēja VSAOI daļa tiek pārskaitīta bez garajām birokrātiskajām procedūrām.
Piedāvātā redakcija
-
