Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1215
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ziņojuma sadaļās “APLP pakalpojuma mērķa grupas lielums” (Ziņojuma 34 lpp.) un “2.B risinājuma variants – APLP pakalpojuma pakāpeniska ieviešana un finansēšana iepirkuma ietvaros” (Ziņojuma 40. lpp.) norādītā informācija Tieslietu ministrijas ieskatā jāprecizē atbilstoša aktuālajam Ziņojuma saturam, ņemot vērā, ka aktuālajā Ziņojuma redakcijā ir informācija, ka APLP pakalpojuma mērķa grupā ir ne tikai personas ar GRT, kam ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, bet arī personas ar III invaliditātes grupu. Lūdzam papildināt/precizēt šīs Ziņojuma sadaļas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija savā 28.06.2022. atzinumā izteica iebildumu par konceptuālā ziņojuma “Par atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojuma ieviešanu” (turpmāk – Ziņojums) iepriekšējā redakcijā sniegto informāciju par atbalsta personas lēmumu pieņemšanā (turpmāk - APLP) pakalpojuma mērķa grupu (pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk - GRT), kurām noteikta invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa) un kuras neatrodas sociālajās institūcijās). Kā Tieslietu ministrija norādījusi savā atzinumā – “šāda pieeja neveicina vienlīdzību, un būtu papildus vērtējams, vai attiecīgo pakalpojumu nav iespējams nodrošināt visām personām ar GRT, kurām ir nepieciešams atbalsts rīcībspējas realizācijā, kurām ir vai var tikt ierobežota rīcībspēja, kuras atrodas aizgādnībā, neatkarīgi no tā, ir vai nav noteikta invaliditāte, vai kāda invaliditātes grupa personai ir piešķirta vai tā atrodas sociālajā institūcijā vai neatrodas. Ziņojumā minētais būtībā vienīgais iemesls šādai pieejai ir ierobežotie valsts finanšu līdzekļi (..)”. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija savā atzinumā lūdza izvērtēt APLP pakalpojuma piešķiršanas kritērijus un to atbilstību Konvencijai un Satversmei, un papildināt Ziņojumu ar pamatojumu, ka izvirzītie kritēriji atbilst Konvencijā nostiprinātajiem principiem, kur tas nepieciešams.
Tieslietu ministrijas ieskatā šis iebildums ņemts vērā tikai daļēji. Šobrīd Ziņojumā norādīts, ka APLP pakalpojuma mērķa grupa ir pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte (paredzot, ka APLP pakalpojuma piešķiršana par valsts budžeta līdzekļiem prioritāri plānota personām ar I vai II invaliditātes grupu, tikai pakāpeniski APLP pakalpojumu plānots nodrošināt arī personām ar III invaliditātes grupu). Tieslietu ministrijas ieskatā Ziņojumā vēl joprojām trūkst plašāks izvērtējums par izvēlētajiem APLP pakalpojuma piešķiršanas kritērijiem (mērķa grupu) un to atbilstību Konvencijai un Satversmei, arī ņemot vērā un vērtējot kontekstā šādu Ziņojumā norādīto informāciju:
1.vērtējot dažādu variantu APLP pakalpojuma īstenošanai atbilstību ANO Komitejas Vispārējā komentārā Nr. 1 ietvertajiem pamatnosacījumiem, kā viens no kritērijiem bija tas, vai atbalstītā lēmumu pieņemšana ir pieejama visiem, kam tā ir nepieciešama (Ziņojuma 32. lpp.);
2.atsevišķās Ziņojuma sadaļās norādīto par personām ar GRT nepieciešamo atbalstu (neizdalot tieši personas ar GRT ar invaliditāti), piemēram, Ziņojuma 18. lpp. (“atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojuma izstrādes mērķis bija pilnveidot atbalsta pasākumus personām ar GRT, izstrādājot un aprobējot atbalsta personas pakalpojuma ieviešanas mehānismu, kā rezultātā personas ar GRT pilnvērtīgi izmantos savas juridiskās un sociālās tiesības”), un īpaši Ziņojuma sadaļā “1.risinājuma variants – APLP pakalpojums netiek ieviests” (Ziņojuma 36. un 37. lpp.), kur tabulā tiek norādīti dažādi riski attiecībā uz personām ar GRT (neizdalot personas ar invaliditāti);
3.personu ar GRT īpatsvars III invaliditātes grupā ir salīdzinoši neliels, tai skaitā ievērojami mazāks kā I vai II invaliditātes grupā. Secināms, ka tādējādi līdz ar to prasītu arī salīdzinoši mazāk līdzekļu APLP pakalpojuma nodrošināšanai.

Ņemot vērā minēto, uzturam iepriekš izteikto iebildumu arī attiecībā uz aktuālo APLP pakalpojuma mērķa grupu (personas invaliditāte un invaliditātes grupa kā kritēriji) un lūdzam atbilstoši papildināt Ziņojumu ar attiecīgu pamatojumu Ziņojumā izvēlētajai pieejai attiecībā uz izvēlēto personu mērķa grupu, kas varēs saņemt pakalpojumu, lai nodoršinātu to, ka pakalpojuma ieviešana atbilst Latvijas Republikas uzņemtajām starptautiskajām saistībām un Satversmē garantētajām personu pamattiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Tieslietu ministrijas ieskatā nav skaidrs par kādiem posmiem (tiek minēti 1. un 2. posms) tiek runāts Ziņojuma sadaļā “Normatīvie akti 1.risinājuma īstenošanai” (42. lpp.), jo viss Ziņojums ir par APLP ieviešanu Latvijā un 2. posmā norādītais pēc būtības nekādā veidā nav saistīts ar APLP ieviešanu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt šo Ziņojuma sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-