Atzinums

Projekta ID
24-TA-215
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā:
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Enerģijas lietotāju apgādes kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" (turpmāk – projekts) 1. punktu, precīzi pārrakstot Ministru kabinetam likumā doto pilnvarojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Šo noteikumu izpratnē par valsts apdraudējumu uzskatāms tikai īpaši augsts terorisma draudu līmenis, ja ir noticis terora akts vai terora akts vairs nav novēršams elektroenerģijas vai dabasgāzes apgādē.
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) ar projekta 2. punktā ietvertā regulējuma pamatojumu. Nacionālās drošības likuma 22. panta pirmā daļa paredz, ka atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli. Savukārt Nacionālās drošības likuma 22.1 panta pirmā daļa noteic, ka atkarībā no terorisma draudu iespējamības un potenciālo seku negatīvās ietekmes var noteikt vienu no četriem terorisma draudu līmeņiem. Ievērojot minēto, nepieciešams pamatot, kāpēc projekts attiecināms tikai uz vienu no valsts apdraudējuma veidiem un terorisma draudu līmeņiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
II. Valsts enerģētiskās krīzes izsludināšana un atcelšana
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta II nodaļu un attiecīgi precizēt anotāciju, ņemot vērā to, ka Enerģētikas likuma 64. panta pirmās daļas 1. un 3. punkts un Mobilizācijas likuma 9. panta 7. punkta a) apakšpunkts nav pilnvarojis Ministru kabinetu noteikt valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanas un atcelšanas kārtību. No Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma izriet tiesības noteikt rīcību situācijās, kad enerģētiskā krīze jau ir izsludināta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
VI. Apgādes ar siltumenerģiju kārtība vietējās enerģētiskās krīzes laikā
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta VI nodaļu un attiecīgi precizēt anotāciju, ņemot vērā to, ka:
1) Enerģētikas likuma 64. panta pirmās daļas 1. un 3. punkts un Mobilizācijas likuma 9. panta 7. punkta a) apakšpunkts nav pilnvarojis Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā tiek izsludināta vietējā enerģētiskā krīze;
2) Enerģētikas likuma 69. panta pirmā daļa paredz, ka vietējās enerģētiskās krīzes laikā attiecīgā pašvaldība nosaka kārtību, kādā enerģijas lietotāji apgādājami ar elektroenerģiju, siltumenerģiju un sašķidrināto naftas gāzi šīs pašvaldības administratīvajā teritorijā. Proti, apgādes ar siltumenerģiju vietējās enerģētiskās krīzes laikā kārtību ir tiesīga noteikt pati pašvaldība, nevis Ministru kabinets.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, ņemot vērā turpmāk minēto:
1) tabulā, šķiet, norādīta nepareiza projekta vienība, kurā ieviests Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 25. oktobra Regulas (ES) 2017/1938 par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010 (turpmāk - Regula Nr. 2017/1938) 11. pants. Proti, tabulā norādīta nevis projekta IV nodaļa, bet gan projekta III nodaļa, kas noteic apgādes ar elektroenerģiju kārtību valsts enerģētiskās krīzes laikā;

2) lūdzam detalizētāk norādīt, kādas Regulas Nr. 2017/1938 11. panta, kas regulē krīzes izsludināšanu un krīzes līmeņus, prasības (apakšvienības) un kā tieši ir ieviestas projekta IV nodaļā, un attiecīgi arī norādīt konkrētas projekta IV nodaļas punktus, kuros ieviestas konkrētas Regulas Nr. 2017/1938 11. panta prasības. Aicinām arī tabulā vai anotācijas 1.3. apakšsadaļā izvērstāk skaidrot, kā tieši projekta IV nodaļā paredzētais regulējums nodrošina korektu Regulas Nr. 2017/1938 11. panta prasību izpildi;

3) tabulā norādīts, ka "attiecībā uz agrīnās brīdināšanas un trauksmes līmeņa krīzi ir spēkā esošs cits tiesību akts". Aicinām konkretizēt, par kādu tiesību aktu un tā vienībām ir runa;

4) projekta 37. punktā ietverta atsauce uz Regulā Nr. 2017/1938 noteikto "piegādes standartu, kuru izmanto nodrošināmo lietotāju apgādei enerģētiskās krīzes laikā, ja traucēta dabasgāzes piegāde". Pirmkārt, aicinām izvērtēt iespēju normas efektīvākas piemērošanas nolūkā ietvert atsauci uz konkrētu regulas vienību. Otrkārt, lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot konkrētu regulas vienību, kura ieviesta projekta 37. punktā;

5) anotācijas 1.3. apakšsadaļā norādīts: "Atbilstoši Eiropas Komisijas 2017. gada 24. novembra Regulai (ES) 2017/2196, ar ko izveido tīkla kodeksu par ārkārtas un atjaunošanas stāvokli elektrosistēmā [turpmāk - Regula Nr. 2017/2196] augstas prioritātes nozīmīgs tīkla lietotājs ir nozīmīgs tīkla lietotājs, kam piemēro īpašus nosacījumus par atslēgšanu un sprieguma atkalpieslēgšanu, un katram elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram saskaņā ar Direktīvas 2009/72/EK 37. pantu attiecīgajai regulatīvajai iestādei jāiesniedz apstiprināšanai augstas prioritātes nozīmīgo tīkla lietotāju saraksts, ja vien tie nav noteikti dalībvalstu valsts tiesību aktos." Pirmkārt, lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, ja projektā ieviestas vai pārņemtas kādas minētās regulas vai direktīvas normas, vai sniegt skaidrojumu. Otrkārt, ja ar iepriekš minēto skaidrojumu citēts Regulas Nr. 2017/2196 4. panta 2. punkta "d" apakšpunkts, aicinām to citēt korekti ("to augstas prioritātes nozīmīgo tīkla lietotāju saraksts [..] vai to definēšanai izmantotie principi un noteikumi augstas prioritātes tīkla lietotāju atslēgšanai un atkārtotai pieslēgšanai pie sprieguma, ja vien tie nav noteikti dalībvalstu valsts tiesību aktos"), jo šobrīd tas citēts nepilnīgi.

Attiecīgi lūdzam, ņemot vērā iepriekš minēto, attiecīgi precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu. Papildus lūdzam arī precizēt ar Regulas Nr. 2017/1938 ieviešanu saistītos skaidrojumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
30. Pēc valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanas vienotais dabasgāzes sistēmas operators un dabasgāzes sadales sistēmas operators informē ceturtās grupas dabasgāzes lietotājus par Ministru kabinetā apstiprināto dabasgāzes patēriņa ierobežojumu (procentos, kWh un m3 dienā), par aktuālo ikdienas (vidējo) patēriņu (kWh un mdienā) un pirmās, otrās un trešās grupas dabasgāzes lietotājus par dabasgāzes patēriņa ierobežojumu (procentos, kWh un m3 dienā), kas noteikts saskaņā ar plānu, kā arī par aktuālo ikdienas (vidējo) patēriņu (kWh un m3 dienā) .
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 30. punktu, norādot, kādā Ministru kabineta tiesību aktā būs ietverta projekta 30. punktā minētā informācija. Proti, ja atsauce ir uz Ministru kabineta lēmumu par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu, aicinām projekta 30. punktā uz to atsaukties.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
32.2. pēc informācijas par dabasgāzes patēriņa ierobežojumiem saņemšanas nekavējoties, bet ne vēlāk kā līdz nākamās gāzes dienas beigām samazināt dabasgāzes patēriņu atbilstoši Ministru kabineta vai plānā noteiktajam līmenim;
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 32.2. apakšpunktu un projekta 33. punkta ievaddaļu, norādot, uz kādu Ministru kabineta tiesību aktu tajā ir dota atsauce. Proti, ja atsauce ir uz Ministru kabineta lēmumu par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu, aicinām projekta 32.2. apakšpunktā un projekta 33. punkta ievaddaļā uz to atsaukties.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 4.1. apakšsadaļu, ņemot vērā to, ka anotācijas 4. sadaļā norāda informāciju par tiem normatīvo aktu projektiem, kas ir saistīti ar konkrēto normatīvā akta projektu. Savukārt informāciju par spēkā esoša normatīvā akta atzīšanu par spēku zaudējušu, kas tiek atzīts par spēku zaudējušu ar konkrētā normatīvā akta projekta normu, norāda normatīvā akta projekta anotācijas 1. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-