Projekta ID
24-TA-2758Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt normatīvos aktus, pamatojoties uz kuriem ir paredzēts izdot Ministru kabineta rīkojumu projektu "Par ierobežojuma noteikšanu Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas - Krievijas Federācijas robežas šķērsošanai ar autobusiem, veicot starptautiskos neregulāros pasažieru pārvadājumus" (turpmāk – projekts).
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta pirmo daļu Ministru kabinets var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, lai nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību un valsts apdraudējuma novēršanu, konstatējot nesamērīgi lielu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu. Atbilstoši šai normai 2024.gada 12.martā ir pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr.184 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu".
Savukārt ar projektu nav paredzēts ierobežot nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu. Projektu paredzēts izdot, lai mazinātu nacionālās drošības apdraudējumu, ko rada iepriekš organizētu pasažieru grupu ceļojumi uz Baltkrievijas Republikas vai Krievijas Federācijas teritoriju un atpakaļ, kuru laikā šo grupu dalībnieki tiek pakļauti ievērojamam izlūkošanas un vervēšanas riskam.
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta iekārtas likuma 3.pantam Ministru kabinets apspriež vai izlemj visas lietas, kuras ietilpst tā kompetencē saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, starptautisko tiesību normām un likumiem. Ministru kabineta iekārtas likuma 33.panta pirmā daļa noteic, ka Ministru kabinets un Ministru kabineta loceklis, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma, Administratīvā procesa likuma un citu normatīvo aktu prasības, izdod administratīvos aktus, pieņem politiskus lēmumus, pārvaldes lēmumus un citus tiesību aktus. Ievērojot minēto, aicinām apsvērt iespēju projektu izdot uz šo normu pamata (skat., piemēram, Ministru kabineta 2025.gada 19.marta rīkojumu Nr.166 "Par prasības noteikšanu ieceļošanai tikai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem robežšķērsošanas vietās "Pāternieki", "Terehova" un "Grebņeva"").
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta pirmo daļu Ministru kabinets var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, lai nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību un valsts apdraudējuma novēršanu, konstatējot nesamērīgi lielu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu. Atbilstoši šai normai 2024.gada 12.martā ir pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr.184 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu".
Savukārt ar projektu nav paredzēts ierobežot nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu. Projektu paredzēts izdot, lai mazinātu nacionālās drošības apdraudējumu, ko rada iepriekš organizētu pasažieru grupu ceļojumi uz Baltkrievijas Republikas vai Krievijas Federācijas teritoriju un atpakaļ, kuru laikā šo grupu dalībnieki tiek pakļauti ievērojamam izlūkošanas un vervēšanas riskam.
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta iekārtas likuma 3.pantam Ministru kabinets apspriež vai izlemj visas lietas, kuras ietilpst tā kompetencē saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, starptautisko tiesību normām un likumiem. Ministru kabineta iekārtas likuma 33.panta pirmā daļa noteic, ka Ministru kabinets un Ministru kabineta loceklis, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma, Administratīvā procesa likuma un citu normatīvo aktu prasības, izdod administratīvos aktus, pieņem politiskus lēmumus, pārvaldes lēmumus un citus tiesību aktus. Ievērojot minēto, aicinām apsvērt iespēju projektu izdot uz šo normu pamata (skat., piemēram, Ministru kabineta 2025.gada 19.marta rīkojumu Nr.166 "Par prasības noteikšanu ieceļošanai tikai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem robežšķērsošanas vietās "Pāternieki", "Terehova" un "Grebņeva"").
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk - anotācija) 1.3. un 5.3.apakšsadaļā ietvertas vispārīgas norādes uz projekta atbilstību divpusējiem nolīgumiem starp Latviju un Krieviju vai Baltkrieviju (piemēram: "Savukārt neregulāros pasažieru pārvadājumus ar autobusiem uz valstīm ārpus ES teritorijas ES dalībvalstis var veikt vai nu atbilstoši Nolīgumam par pasažieru neregulārajiem starptautiskajiem pārvadājumiem ar autobusiem (INTERBUS) vai arī saskaņā ar noslēgtajiem divpusējiem starpvaldību nolīgumiem par starptautiskajiem autopārvadājumiem bez atsevišķām atļaujām neregulāriem pārvadājumiem ar nosacījumu, ka pasažieru grupas sastāvs brauciena laikā nemainās. [..] Neregulārie pasažieru pārvadājumi ar autobusiem, kas tiek organizēti divpusējo nolīgumu ietvaros, nav aizliegti. Tos iespējams veikt, izvēloties maršrutu, kas neietver Latvijas - Krievijas vai Latvijas – Baltkrievijas robežšķērsošanas punktus"). Lūdzam izvērstāk skaidrot, kā tieši projekts ietekmē vai neietekmē Latvijas starptautisko saistību, kas paredzētas noslēgtajos starptautiskajos līgumos ar Krieviju un Baltkrieviju, izpildi. Proti, ņemot vērā līgumos ietvertos nosacījumus par neregulāriem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem (tostarp noteiktos gadījumos bez atļaujām), lūdzam skaidrot projekta atbilstību Latvijas saistībām, kas izriet no minētajiem līgumiem. Papildus aicinām norādīt precīzus līgumu nosaukumus.
Vienlaikus lūdzam arī papildināt anotācijas 5.sadaļu, skaidrojot projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un citām Latvijas starptautiskajām saistībām (piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulai (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss), Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 21.oktobra regulai (EK) Nr.1073/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum un ar ko groza Regulu (EK) Nr.561/2006, Latvijas Republikas valdības un Baltkrievijas Republikas valdības līgumam par Latvijas–Baltkrievijas valsts robežas režīmu, Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības līguma par Latvijas-Krievijas valsts robežšķērsošanas vietām, Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai). Atgādinām, ka arī 2023.gada 22.jūnija grozījuma Latvijas Republikas valsts robežas likumā, ar kuru likumā tika ietverts 35.1pants, anotācijā (pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/346ACE0CAAD5F937C22589BB00393C2A?OpenDocument) par starptautisko saistību ievērošanu norādīts: "Minētie principi likumprojekta ietvaros ievērojami, nosakot un īstenojot ierobežojošus pasākumus." Attiecīgi lūdzam sniegt izvērstāku skaidrojumu par projekta atbilstību Latvijas starptautiskajām saistībām, kā arī pamatot Latvijas Republikas Satversmē un Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos paredzēto pamattiesību (piemēram, personu pārvietošanās brīvības, brīvības veikt uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanas brīvības) ierobežojumus, skaidrojot to samērīgumu.
Vienlaikus lūdzam arī papildināt anotācijas 5.sadaļu, skaidrojot projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un citām Latvijas starptautiskajām saistībām (piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulai (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss), Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 21.oktobra regulai (EK) Nr.1073/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum un ar ko groza Regulu (EK) Nr.561/2006, Latvijas Republikas valdības un Baltkrievijas Republikas valdības līgumam par Latvijas–Baltkrievijas valsts robežas režīmu, Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības līguma par Latvijas-Krievijas valsts robežšķērsošanas vietām, Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai). Atgādinām, ka arī 2023.gada 22.jūnija grozījuma Latvijas Republikas valsts robežas likumā, ar kuru likumā tika ietverts 35.1pants, anotācijā (pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/346ACE0CAAD5F937C22589BB00393C2A?OpenDocument) par starptautisko saistību ievērošanu norādīts: "Minētie principi likumprojekta ietvaros ievērojami, nosakot un īstenojot ierobežojošus pasākumus." Attiecīgi lūdzam sniegt izvērstāku skaidrojumu par projekta atbilstību Latvijas starptautiskajām saistībām, kā arī pamatot Latvijas Republikas Satversmē un Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos paredzēto pamattiesību (piemēram, personu pārvietošanās brīvības, brīvības veikt uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanas brīvības) ierobežojumus, skaidrojot to samērīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
