Atzinums

Projekta ID
21-TA-1211
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Likumprojekts “Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā” (turpmāk tekstā – likumprojekts) paredz papildināt Valsts fondēto pensiju likuma (turpmāk tekstā – Pensiju likums) 10.panta pirmo daļu ar 1.2 punktu, nosakot, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk tekstā – Aģentūra) nodod, bet fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs apstrādā dalībnieka vārdu, uzvārdu, dzimšanas gadu, personas kodu, kontaktinformāciju, dalībnieka izvēlēto ieguldījuma plānu, tostarp izmaiņas tajā, nolūkā konsultēt dalībnieku par viņa vecumam un vajadzībām atbilstošāko ieguldījumu plānu. Skatot minēto tiesību normu kontekstā ar likumprojekta 1. pantā ietverto Pensiju lilkuma 10.panta pirmās daļas 1.3 punktu, secināms, ka pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam attiecīgās konsultācijas sniegšanai netiek sniegta informācija par katra ieguldītāja uzkrāto līdzekļu apjomu.

Atbilstoši likumprojekta sākotnējās ietekmes ziņojumā (turpmāk tekstā – anotācija) sniegtajam skaidrojumam valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekam dzīves laikā ieteicams veikt ieguldījuma plāna maiņu vismaz divas reizes – no aktīvā uz sabalansēto, bet pēdējos desmit uzkrāšanas gados uz konservatīvo ieguldījumu plānu, tāpēc valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem ir sistemātiski jāatgādina par nepieciešamību, tuvojoties pensijas vecumam, samazināt investīciju risku. Proti, no minētā skaidrojuma izriet, ka fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam konsultācijas sniegšanai nepieciešami dati par dalībnieka vecumu (dzimšanas gadu) un izvēlēto ieguldījuma plānu, kā arī kontaktinformāciju.  

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk tekstā – Datu regula) 5.panta 1.punkta  “c” apakšpunktu personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams apstrādes nolūkos.

Ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā nostiprināto datu minimizēšanas principu un paturot prātā, ka fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāja rīcībā netiek nodota informācija par katra dalībnieka uzkrāto līdzekļu apjomu, turklāt ieteicamais ieguldījuma plāns ir atkarīgs no dalībnieka vecuma, Datu valsts inspekcija lūdz anotācijā skaidrot nepieciešamību apstrādāt personas datus likumprojekta 1. pantā ietvertajā Pensiju likuma 10.panta pirmās daļas 1.2 punktā norādītajā apjomā, tostarp, kādēļ konsultācijas sniegšanai ir nepieciešams zināt personas kodu. Savukārt, ja konkrētais datu veids nav nepieciešams likumā definētā nolūka sasniegšanai, lūdzam minēto tiesību normu atbilstoši precizēt.

Attiecībā uz datu subjekta kontaktinformāciju lūdzam papildināt anotāciju, norādot, kādi saziņas kanāli tiks izmantoti, lai sniegtu konsultācijas fondēto pensiju shēmas līdzekļu dalībniekiem.

2. Ar likumprojekta 1.pantu paredzēts papildināt Pensiju likuma 10.panta pirmo daļu ar 2.2 punktu, atbilstoši kuram Aģentūra nodrošina iespēju, ka fondēto pensiju shēmas dalībnieka konta izraksts papildus valsts pārvaldes pakalpojuma portālam www.latvija.lv var tikt nodots atspoguļošanai citā drošā tiešsaistes risinājumā fondēto pensiju shēmas dalībniekam, ja ir ievēroti visi turpmāk minētie nosacījumi. Likumprojekta 1. pantā ietvertais Pensiju likuma 10.panta pirmās daļas 2.2 punkta “a” apakšpunkts kā pirmo nosacījumu paredz ikreizēju attiecīgā fondēto pensiju shēmas dalībnieka elektroniski sniegtu atļauju piekļuvei informācijai.

Saskaņā ar Datu likuma 6.panta 1.punktu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no 6.panta 1.punktā minētajiem pamatojumiem. Atbilstoši Datu likuma 6.panta 1.punkta “a” apakšpunktam apstrāde ir likumīga, ja datu subjekts ir devis piekrišanu savu personas datu apstrādei vienam vai vairākiem konkrētiem nolūkiem, savukārt Datu likuma 7.pantā ietverti nosacījumi piekrišanai.

Ievērojot minēto, lūdzu salāgot jēdzienu lietojumu, likumprojekta 1. pantā ietvertajā Pensiju likuma 10.panta pirmās daļas 2.2 punkta “a” apakšpunktā minēto atļauju aizvietojot ar piekrišanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants paredz papildināt Pensiju likumu ar 11.4 pantu, atbilstoši kura pirmajai daļai fondēto līdzekļu pārvaldītājs ir tiesīgs noskaidrot dalībnieka vajadzības tieši vai ar trešās personas – maksājuma pakalpojuma sniedzēja Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma vai pakalpojuma sniedzēja Informācijas saniedrības pakalpojuma likuma izpratnē starpniecību.

Anotācijā nav atrodams skaidrojums par to, kāda informācija raksturo fondēto pensiju shēmas dalībnieka vajadzības un kāda nozīme tai ir atbilstoša ieguldījuma plāna izvēlē. Ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktu, lūdzu izvērtēt, vai minētā informācija ir nepieciešama nolūka sasniegšanai, un apstiprinošanas atbildes gadījumā papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.  

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Valsts fondēto pensiju likuma pārejas noteikumos jau ir 34.un 35.punkts. Lūdzam attiecīgi precizēt paredzēto pārejas normu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām projektā paredzētajā 10.panta  pirnās daļas 2.punktā saīsinājumu "turpmāk šajā punktā – informācija" aizstāt ar saīsinājumu "konta izraksts", jo jēdziens "informācija" šā punkta d) apakšpunktā tiek lietots arī citā nozīmē. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam normā precizēt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-