Atzinums

Projekta ID
22-TA-2016
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka izdevumus, kas tiek iekļauti pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes aprēķinā nosaka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 10.punkts. Tādējādi likumprojektā paredzēto normu īstenošana neatbilst minētajos MK noteikumos noteiktajiem gadījumiem. Vienlaikus MK 2021.gada 17.septembra rīkojuma Nr.657 “Par Plānu minimālo ienākumu atbalsta sistēmas pilnveidošanai 2022.- 2024.gadam” 4.punkts nosaka, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna 1. un 2.pasākuma īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Līdz ar to likumprojektā paredzēto normu īstenošanai nepieciešamais papildu valsts budžeta finansējums jāskata Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atbilstoši iepriekš minētajam likumprojekta tālāka virzība šobrīd nav atbalstāma. Likumprojekts virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā, iekļaujot to likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” norādītajam valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērus pārskata atbilstoši nosacījumiem, kas noteikti likumā “Par sociālo drošību”, līdz ar to likumprojekts saistīts ar Labklājības ministrijas sagatavoto likumprojektu “Grozījums likumā “Par sociālo drošību”.  Ņemot vērā, ka par likumprojektā “Grozījums likumā “Par sociālo drošību” paredzēto minimālo ienākumu sliekšņu ik gadu pārskatīšanu ir izteikts Finanšu ministrijas iebildums, līdz ar to nepieciešamības gadījumā  precizējama anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
 Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļu “Risinājuma apraksts”, papildinot ar 2024. un 2025.gadam prognozēto ienākumu mediānas apmēru un sniedzot pamatojumu, uz kā balstās prognozētais apmērs, kā arī papildinot ar informāciju par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēriem 2024. un 2025.gadam. Vienlaikus, ņemot vērā, ka minimālo sliekšņu pārskatīšana katru gadu tiek piesaistīta mainīgai vērtībai, tas ir minimālo ienākumu mediānai mēnesī, un līdz ar to nepieciešamais valsts budžeta finansējuma apmērs var palielināties, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšpunktu “Cita informācija”, norādot finansējuma pārrēķina un plānošanas mehānismu, kā Labklājības ministrija nodrošinās minētās normas izpildi 2024.gadā un turpmāk ik gadu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšpunktā “Risinājuma apraksts” norādīto piemaksas apmēru procentos pie valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta nenodarbinātām personām ar I invaliditātes grupu, ņemot vērā, ka Valsts sociālo pabalstu likuma 13.panta 14 daļa paredz 30% apmērā nevis 20%.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.pielikumu, precizējot 2023.gadam nepieciešamā finansējuma apmēru atbalstam personām, kuras sasniegušas pensionēšanās vecumu un kuras saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, un personām, kuras saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu apgādnieka zaudējuma gadījumā, jo, matemātiski sareizinot vidējo skaitu mēnesī ar vidējo apmēra palielinājumu un 12 mēnešiem, tas neveido minētajā pielikumā norādīto finansējuma apmēru.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļu ar saistītās Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2021.-2026.gadam 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” reformas numuru un nosaukumu – 3.1.2.r. Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzm precizēt anotācijā vārda "nenostriprinot" pareizrakstību. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.4.sadaļu ar skaidrāku darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr. 9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" (turpmāk - projekts Nr.9.2.1.2/15/I/001) ietvaros izstrādātajiem ikgadējajiem nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējumu (turpmāk – izvērtējums/-i) izklāstu, t.i. projektā Nr.9.2.1.2/15/I/001 plānots īstenot 7 (septiņus) izvērtējumus, katrā no tiem iekļaujot kādu tēmu padziļinātai izpētei par tās ietekmi uz nabadzības un sociālās atstumtības riskam visbiežāk pakļautajām iedzīvotāju grupām. Līdz šim īstenoti izvērtējumi, kur pirmajā izvērtējumā tika padziļināti pētītas parādsaistības, apvienotajā otrajā un trešajā izvērtējumā – nevienlīdzība veselības aprūpes un mājokļa pieejamības jomā, ceturtajā izvērtējumā – sabiedriskā transporta pieejamība; piektajā padziļināti pētot garantētā minimālā ienākuma pabalsta saņēmēju iztikšanas stratēģijas, utt.. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai nebūtu aktualizējams arī izvērtējuma par 2020.gadu, u.c. aktuālais statuss/ plānotais pabeigšanas laiks, izvērtējumu rezultātu publicēšanas periods, u.c. informācija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.4. sadaļas aprakstu, norādot, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr. 9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" ieviešanas sākuma datums bija 2015.gada 16.jūlijs, bet plānotais projekta ieviešanas beigu datums ir 2022.gada 31.decembris, tādējādi novēršot  informācijas interpretācijas iespējas vārdos un skaitļos “līdz 2022. gadam”.  
Piedāvātā redakcija
-