Projekta ID
21-TA-1018Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
14.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Dokumentā iezīmētā izglītības sistēmas turpmākā pilnveide idejiski ir atbalstāma, taču ir problemātiski spriest par realziācijas iespējām, neredzot detalizētus aprēķinus kontekstā ar pašvaldību budžetiem.
Realizācija ir iespējama pie nosacījuma, ka virknē jomu saglabājas jau pastāvošais un sekmīgi aprobētais atbalsta finansējuma modelis ar valsts budžetā paredzēto sadaļu īpatsvaru.
Realizācija ir iespējama pie nosacījuma, ka virknē jomu saglabājas jau pastāvošais un sekmīgi aprobētais atbalsta finansējuma modelis ar valsts budžetā paredzēto sadaļu īpatsvaru.
Piedāvātā redakcija
2.2.1.1. Modernizēt vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi un infrastruktūru, t.sk. kompetencēs balstīta mācību satura un pieejas kvalitatīvai ieviešanai.
- pozitīvi tiek novērtēts paredzamais atbalsta mehānisms (Palielināts modernizēto izglītības iestāžu īpatsvars vispārējās izglītības iestāžu kopskaitā) īpaši - reģionālo attīstības centru pašvaldībās attīstot izglītības iestādes ārpus attīstības centru pilsētām, pie nosacījuma, ka tiek ieviesti samērīgi kritēriji, kas ļautu projektu realizācijai startēt arī mācību iestādēm ar vidēju audzēkņu skaitu.
Izstrādājot kvantitatīvos kritērijus izvirzīt sasniedzamu audzēkņu skaita robežu.
3.1.1.3. Nodrošināt atbalsta pasākumus nelabvēlīgākā situācijā nonākušo jauniešu atbalstam, īstenot preventīvus un intervences pasākumus mācību pārtraukšanas riska mazināšanai (t.sk. interešu izglītības aktivitātes).
Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”, jeb PuMPuRS projekta nozīmība reģionālas attīstības centru ieskatā ir ļoti būtiska. Nepieciešams saglabāt valsts budžeta atbalsta finansējuma komponenti, lai saglabātu līdzšinējo projekta aptveres un kapacitātes līmeni.
4.2.1.1. Stiprināt izglītības politikas veidotāju un īstenotāju stratēģisko un analītisko kapacitāti kvalitātes monitoringa sistēmas efektīvai ieviešanai, stratēģiskai prognozēšanai, izglītības ilgtermiņa plānošanai un stratēģiskai komunikācijai.
Nepieciešams iespējami drīzā laikā izveidot atbilstošus formulējošos dokumentus (MK noteikumu formu), lai sekmīgi realizētu monitoringa sistēmu darbību un ļautu pašvaldībām sasniegt labāko iespējamo kvalitatīvo rezultātu šo sistēmu pielietojumā.
4.1.2.3. Pilnveidot vispārējās izglītības un profesionālās izglītības vadītāju atlases un vērtēšanas sistēmu.
Jānorāda uz nākotnes riskiem, kur izveidojot arvien specifiskākus kritērijus, tādējādi potenciāli sašaurinot personu loku, kas tiesīgs ieņemt izglītības iestādes vadītāja amata pozīciju. Jau pašlaik reģionālās attīstības centros tiek īstenoti labai pārvaldības praksei atbilstoši atlases konkursi un reģionu izglītības iestāžu vadītāji sekmīgi realizē arī iestāžu atestācijas un mācību iestāžu akreditācijas jautājumus. Veidot vēl vienu atlases sietu nav lietderīgi.
Īstenojot iniciatīvas, kas aptver tehnisko līdzekļu un aprīkojuma iegādi, modernizāciju un uzlabošanu, vitāli svarīga ir atbalsta nepārtrauktība ilgtermiņā. Svarīgi, lai dokumentā ietvertās apsveicamās iniciatīvas un arī līdz šim realizētais karjeras un individuālo kompetenču projektos turpinātos, pilnā apmērā, saglabājot esošā atbalsta finansējuma komponenti, pretējā gadījumā var tikt apdraudēta iniciatīvu realizācijas aptvere.
- pozitīvi tiek novērtēts paredzamais atbalsta mehānisms (Palielināts modernizēto izglītības iestāžu īpatsvars vispārējās izglītības iestāžu kopskaitā) īpaši - reģionālo attīstības centru pašvaldībās attīstot izglītības iestādes ārpus attīstības centru pilsētām, pie nosacījuma, ka tiek ieviesti samērīgi kritēriji, kas ļautu projektu realizācijai startēt arī mācību iestādēm ar vidēju audzēkņu skaitu.
Izstrādājot kvantitatīvos kritērijus izvirzīt sasniedzamu audzēkņu skaita robežu.
3.1.1.3. Nodrošināt atbalsta pasākumus nelabvēlīgākā situācijā nonākušo jauniešu atbalstam, īstenot preventīvus un intervences pasākumus mācību pārtraukšanas riska mazināšanai (t.sk. interešu izglītības aktivitātes).
Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”, jeb PuMPuRS projekta nozīmība reģionālas attīstības centru ieskatā ir ļoti būtiska. Nepieciešams saglabāt valsts budžeta atbalsta finansējuma komponenti, lai saglabātu līdzšinējo projekta aptveres un kapacitātes līmeni.
4.2.1.1. Stiprināt izglītības politikas veidotāju un īstenotāju stratēģisko un analītisko kapacitāti kvalitātes monitoringa sistēmas efektīvai ieviešanai, stratēģiskai prognozēšanai, izglītības ilgtermiņa plānošanai un stratēģiskai komunikācijai.
Nepieciešams iespējami drīzā laikā izveidot atbilstošus formulējošos dokumentus (MK noteikumu formu), lai sekmīgi realizētu monitoringa sistēmu darbību un ļautu pašvaldībām sasniegt labāko iespējamo kvalitatīvo rezultātu šo sistēmu pielietojumā.
4.1.2.3. Pilnveidot vispārējās izglītības un profesionālās izglītības vadītāju atlases un vērtēšanas sistēmu.
Jānorāda uz nākotnes riskiem, kur izveidojot arvien specifiskākus kritērijus, tādējādi potenciāli sašaurinot personu loku, kas tiesīgs ieņemt izglītības iestādes vadītāja amata pozīciju. Jau pašlaik reģionālās attīstības centros tiek īstenoti labai pārvaldības praksei atbilstoši atlases konkursi un reģionu izglītības iestāžu vadītāji sekmīgi realizē arī iestāžu atestācijas un mācību iestāžu akreditācijas jautājumus. Veidot vēl vienu atlases sietu nav lietderīgi.
Īstenojot iniciatīvas, kas aptver tehnisko līdzekļu un aprīkojuma iegādi, modernizāciju un uzlabošanu, vitāli svarīga ir atbalsta nepārtrauktība ilgtermiņā. Svarīgi, lai dokumentā ietvertās apsveicamās iniciatīvas un arī līdz šim realizētais karjeras un individuālo kompetenču projektos turpinātos, pilnā apmērā, saglabājot esošā atbalsta finansējuma komponenti, pretējā gadījumā var tikt apdraudēta iniciatīvu realizācijas aptvere.