Atzinums

Projekta ID
23-TA-1439
Atzinuma sniedzējs
Biedrība Zemnieku saeima
Atzinums iesniegts
21.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai investīcijām materiālajos aktīvos 2023.–2027. gada plānošanas periodā"
Iebildums
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai investīcijām materiālajos aktīvos 2023.–2027. gada plānošanas periodā (23-TA-1439)

Diemžēl biedrība “Zemnieku saeima” nevar atbalstīt  noteikumu projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai investīcijām materiālajos aktīvos 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (23-TA-1439) turpmāku virzību, ņemot vērā, to, ka nav bijis iespējams ar ZM pārstāvjiem vienoties par virkni lauksaimniekiem būtiskiem jautājumiem attiecībā uz ES finansējuma novirzīšanu lauksaimniecības nozarei.
Biedrība kategoriski neatbalsta noteikuma projekta virzību esošajā redakcijā un aicina ZM vadības pārstāvjus uz atkārtotu sanāksmi, lai pārrunātu esošo situāciju ar noteikumu projektu:

“18.1.21. drenu skalotāji, grāvju un joslu pļaujmašīnas un cita tehnika un iekārtas, kas nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai, – vidējai saimniecībai vai kopprojektos;”
Aicinām attiecīgo atbalstu paredzēt arī lielo saimniecību grupai.

“19.3.izmaksas par kravu celšanas un kraušanas tehnikas, kravas automašīnu, piekabju, puspiekabju un tādu produkcijas pārvadāšanai paredzētu specializēto transportlīdzekļu iegādi, kuri ir konstruktīvi un rūpnieciski ražoti speciālas nozīmes kravu pārvadāšanai vai specifisku darbu izpildei un uz kuriem ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētās iekārtas, – ne vairāk kā par divām vienībām no katras minētās pozīcijas plānošanas periodā. Konvencionālās piena nozares un laukkopības nozares kooperatīvās sabiedrības ieguldījumi ir atbalstāmi, ja tajā projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir vairāk nekā 60 biedru.”
Aicinām noteikt minimālo biedru skaitu kooperatīviem pārējās nozarēs (ne konvencionālā piena un laukkopības).

“52.1.1. eksportspējīgs saimnieciskās darbības veicējs;”
Ir jānosaka, ka atbalsta investīcijām tiek piešķirts tiem uzņēmumiem, kas ražo produkciju eksportam, nevis produktu, kur teorētiski ir eksportējams.

“52.1.3.saimnieciskās darbības veicējs, kas nodrošina piena pārstrādes nozares saimnieciskās darbības veicēju sadarbību kopīgu eksporta mērķu īstenošanai;”
Ir svarīgi veicināt piena iepirkšanu no Latvijas lauksaimniekiem un piena kooperatīviem, tāpēc kā obligāta prasība ir jānosaka piena iepirkšana no vietējiem piena kooperatīviem.

Punktā 60. ir jānosaka būtiski lielāks vietējās produkcijas īpatsvars attiecībā uz atbalstu pārstrādei, piemēram:
Gaļai no 40% uz 50%
Augļi, dārzeņi no 30% uz 40%
Miltu produkti no 50% uz 80%
Pienam no 70% uz 80% (no kooperatīviem iegādātā piena apjoms kā papildus prasība?)
Pārējiem 70%

“107.3. 700 000 euro lielo saimniecību grupā – šo noteikumu 1.2., 1.3. un 1.4. apakšpunktā minētajās intervencēs kopā.”
Aicinām saglabāt jau pārejas periodā noteikto maksimālos atbalsta griestus lielajām saimniecībām 1 000 000 eiro apmērā.

ZM viena no prioritātēm ir kooperācijas atbalstīšana, tāpēc papildus punktus pie projektu vērtēšanas ir jāpiešķir tiem lauksaimniekiem, kuri darbojas kooperatīvos, nevis tiem, kuriem ir ilgtermiņa līgumi ar produkcijas iepircējiem, kur līgumi ir laužami jebkurā brīdī.
Piedāvātā redakcija
-