Projekta ID
24-TA-717Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Rosinām iniciēt grozījumus jau atbilstoši iepriekšējā Saeimā izskanējušajiem argumentiem no vairākiem ekspertiem un mainīt tiesību subjektu, kas lemj par pašvaldības domes atlaišanu nosakot, ka tas ir tiesas kompetences jautājums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Kā zināms, 2019.gada nogalē jau tika grozīts tieši likuma “Grozījumi Republikas pilsētas domes un novada domes vēlēšanu likumā” 1.pants, ietverot gan regulējumu izņēmumiem no vispārējās kārtības domes vēlēšanu norisē, gan jaunu regulējumu gadījumiem, kad tiek iecelta pagaidu administrācija.
Tostarp līdz ar šo likumprojektu tika virzīti grozījumi likumā “Par pašvaldībām”, jo tobrīd bija noteikts, ka pagaidu administrāciju var iecelt, ja līdz kārtējām domes vēlēšanām palikuši mazāk nekā 15 mēneši un to regulēja likums “Par pašvaldībām.” Pagaidu administrācijas iespējamais pilnvaru periods līdz ar 2019.gada 19.decembra grozījumiem tika samazināts no 15 mēnešiem uz 9 mēnešiem.
Par iepriekšminēto kārtību (tātad šobrīd spēkā esošo 1.pantu, kuru ar likumprojektu atkal tiek piedāvāts konceptuāli mainīt) notika plašas diskusijas Saeimā un citos formātos, tostarp tika uzklausīti vairāki konstitucionālo tiesību eksperti, kas pauda atbalstošu nostāju.
Arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) tobrīd pauda pilnībā atbalstošu nostāju par iepriekšminētajām Saeimas deputātu iesniegtajām novitātēm pamatojot, ka “ Likumprojekts stiprinātu demokrātisko institūtu. Pagaidu administrācija nav vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās ievēlēta institūcija. Turklāt visefektīvākā darba kontroles forma pašvaldībai ir tieši vēlēšanas, kas ļauj novērtēt pašvaldības pārstāvniecības institūciju darbības atbilstību kopienas iedzīvotāju interesēm, jo ja iedzīvotāji uzskatīs, ka pašreizējā dome nav labi vai efektīvi strādājusi, tad ievēlēs citus deputātus konkrētās domes vietā.”(citāts no VARAM paustā Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību komisijas 2019.gada 10.decembra sēdē).
2019.gadā virzītā likumprojekta anotācijā, tostarp kā viens no apsvērumiem šobrīd spēkā esošajai 1.panta redakcijai, bija norādīts arī lietderīgas finanšu līdzekļu izlietošanas aspekts. Tobrīd tas tika pamatots tādējādi, ka “Ja līdz kārtējām vēlēšanām palikuši no 9 līdz 24 mēnešiem, tad jaunās vēlēšanās domi ievēlē uz atlaistās domes atlikušo pilnvaru termiņu un Vēlēšanu likuma 1.panta pirmajā daļā noteikto termiņu.”
Likumprojekts šobrīd piedāvā mainīt 2019.gadā pieņemto kārtību un kopumā atzīstams kā nedemokrātisks dēļ diviem galvenajiem apsvērumiem:
1.)tiek pieļauts nesamērīgi ilgs pagaidu administrācijas pilnvaru laiks ( pat puses sasaukuma, tātad līdz 24 mēnešiem);
2.) nav vienotas pieejas un individuālai Saeimas vērtēšanai tiek pakļauts pēc būtības konstitucionāls jautājums -būt vai nebūt pašvaldību vēlēšanām tādējādi pieļaujot, ka ilgu laika periodu visas pašvaldības funkcijas var veikt personas, ko nav ievēlējuši vietējie iedzīvotāji demokrātiskās vēlēšanās.
Arī 2019.gadā virzot grozījumus 1.pantā, ar kuriem ieviesa šobrīd spēkā esošo kārtību, attiecīgā likumprojekta anotācijā par pagaidu administrāciju un kopumā vēlēšanām tiek konstatēts : “Turklāt tās darbības termiņš, ja līdz kārtējās domes vēlēšanām ir palikuši mazāk nekā 15 mēneši ir nesamērīgi ilgs. Proti, jāņem vērā tas, ka pašvaldības dome ir pašvaldības iedzīvotāju politiskās pārstāvības orgāns (sk:Levits E. Pašvaldību likuma koncepcija. 2003, 34.punkts.)
Savukārt viena no pašvaldības galvenajām pazīmēm ir tās ievēlējamība (sk., piemēram: Stucka A. Latvijas pašvaldību sistēmas pilnveidošanas aktuālie valststiesību jautājumi. Promocijas darbs. Rīga: Latvijas Universitāte, 2012, 34.-35.lpp).
Tādējādi viens no primārajiem pašvaldību vēlēšanu mērķiem ir pašvaldības iedzīvotāju pārstāvības orgāna izveidošana ( Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2015.gada 5.februāra spriedums lietā Nr. 2014-03-01 20.2. apakšpunkts).
Turklāt no demokrātijas virsprincipiem izriet valsts varas leģitimitātes princips, kas nodrošina, ka suverēnās valsts varas nesējai-tautai- ir jābūt ietekmei uz lēmumu pieņemšanu valstī. Tautas gribai ir jābūt valsts varas pamatā, tās avotam. Citiem vārdiem, valsts varai ir jābūt tautas leģitimētai. Valsts varas leģitimēšanas pamats Satversmes noteiktajā parlamentārās demokrātijas valsts iekārtā ir periodiskas vēlēšanas, kas vienlaikus ir arī veids, kā tautai izteikt savu tābrīža gribu, atbilstoši kurai likumdevējam turpmākos gadus līdz nākamajām vēlēšanām ir jādarbojas (Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2006.gada 3.novembra spriedums lietā Nr. SA-5/2006).”
Tādējādi vēršam uzmanību, ka likumprojekts nestiprinās demokrātijas institūtu, jo tiek pieļauta pagaidu administrācijas iecelšana arī uz nesamērīgi ilgu periodu, tai skaitā pat ievērojami ilgāku nekā 15 mēneši, par ko jau ir bijuši pretapsvērumi 2019.gadā. Pagaidu administrācija, kā zināms, nav vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās ievēlēta institūcija, un tā ir pieļaujama tikai kā īslaicīgs pagaidu risinājums. Pagaidu administrācija ir pagaidu pārvaldes institūts - valsts pārvaldes institūcija, kura terminēti darbojas attiecīgās pašvaldības vārdā un tās kompetences ietvaros un kas nekādā veidā nav saņēmusi vietējo vēlētāju uzticību. Tātad likumprojekts pieļauj, ka arī nesamērīgi ilgu laiku pašvaldību varētu vadīt personas, kas nav ievēlētas, bet pilda visas iepriekšievēlētās domes funkcijas, tiesības un pienākumus.
Vērtējot likumprojektu, jāņem vērā arī aspekti par līdzšinējo pagaidu administrāciju darbību, kas kopumā ir vērtējami negatīvi.
Tāpat uzsveram, ka jautājumā par to- būt vai nebūt vēlēšanām, ir jābūt vienotai pieejai nevis individuālam izvērtējumam un lemšanā par to, vai jābūt demokrātiskām vēlēšanām vai jādarbojas pagaidu administrācijai, nav regulējums, kur nepieciešama elastīga pieeja pretēji tam, kā tas norādīts likumprojekta pavaddokumentos.
Likumprojekts neveicinās tiesisko noteiktību un šāda brīva pieeja nav atbalstāma. Tostarp šāds brīvs regulējums satur arī riskus lēmumu pieņemšanai vadoties no politiskiem iemesliem, kas būtu nepieļaujami.
Kā zināms, vienu gadu pirms vēlēšanām nav atbalstāmi nekādi grozījumi vēlēšanu norises regulējumā un jo sevišķi strikti tas attiecas uz konceptuāliem grozījumiem. Ņemot vērā 2025.gada pašvaldību vēlēšanu datumu, prognozējams, ka šā likumprojekta virzība varētu notikt lielā steigā un iespējams bez pienācīgām debatēm nolūkā ievērot noteikto termiņu. Savukārt steidzamība nav atzīstama par labu likumdošanas praksi, jo sevišķi tādos konstitucionālos jautājumos kā vēlēšanu sistēmas izmaiņas, ko faktiski likumprojekts paredz.
Tostarp līdz ar šo likumprojektu tika virzīti grozījumi likumā “Par pašvaldībām”, jo tobrīd bija noteikts, ka pagaidu administrāciju var iecelt, ja līdz kārtējām domes vēlēšanām palikuši mazāk nekā 15 mēneši un to regulēja likums “Par pašvaldībām.” Pagaidu administrācijas iespējamais pilnvaru periods līdz ar 2019.gada 19.decembra grozījumiem tika samazināts no 15 mēnešiem uz 9 mēnešiem.
Par iepriekšminēto kārtību (tātad šobrīd spēkā esošo 1.pantu, kuru ar likumprojektu atkal tiek piedāvāts konceptuāli mainīt) notika plašas diskusijas Saeimā un citos formātos, tostarp tika uzklausīti vairāki konstitucionālo tiesību eksperti, kas pauda atbalstošu nostāju.
Arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) tobrīd pauda pilnībā atbalstošu nostāju par iepriekšminētajām Saeimas deputātu iesniegtajām novitātēm pamatojot, ka “ Likumprojekts stiprinātu demokrātisko institūtu. Pagaidu administrācija nav vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās ievēlēta institūcija. Turklāt visefektīvākā darba kontroles forma pašvaldībai ir tieši vēlēšanas, kas ļauj novērtēt pašvaldības pārstāvniecības institūciju darbības atbilstību kopienas iedzīvotāju interesēm, jo ja iedzīvotāji uzskatīs, ka pašreizējā dome nav labi vai efektīvi strādājusi, tad ievēlēs citus deputātus konkrētās domes vietā.”(citāts no VARAM paustā Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību komisijas 2019.gada 10.decembra sēdē).
2019.gadā virzītā likumprojekta anotācijā, tostarp kā viens no apsvērumiem šobrīd spēkā esošajai 1.panta redakcijai, bija norādīts arī lietderīgas finanšu līdzekļu izlietošanas aspekts. Tobrīd tas tika pamatots tādējādi, ka “Ja līdz kārtējām vēlēšanām palikuši no 9 līdz 24 mēnešiem, tad jaunās vēlēšanās domi ievēlē uz atlaistās domes atlikušo pilnvaru termiņu un Vēlēšanu likuma 1.panta pirmajā daļā noteikto termiņu.”
Likumprojekts šobrīd piedāvā mainīt 2019.gadā pieņemto kārtību un kopumā atzīstams kā nedemokrātisks dēļ diviem galvenajiem apsvērumiem:
1.)tiek pieļauts nesamērīgi ilgs pagaidu administrācijas pilnvaru laiks ( pat puses sasaukuma, tātad līdz 24 mēnešiem);
2.) nav vienotas pieejas un individuālai Saeimas vērtēšanai tiek pakļauts pēc būtības konstitucionāls jautājums -būt vai nebūt pašvaldību vēlēšanām tādējādi pieļaujot, ka ilgu laika periodu visas pašvaldības funkcijas var veikt personas, ko nav ievēlējuši vietējie iedzīvotāji demokrātiskās vēlēšanās.
Arī 2019.gadā virzot grozījumus 1.pantā, ar kuriem ieviesa šobrīd spēkā esošo kārtību, attiecīgā likumprojekta anotācijā par pagaidu administrāciju un kopumā vēlēšanām tiek konstatēts : “Turklāt tās darbības termiņš, ja līdz kārtējās domes vēlēšanām ir palikuši mazāk nekā 15 mēneši ir nesamērīgi ilgs. Proti, jāņem vērā tas, ka pašvaldības dome ir pašvaldības iedzīvotāju politiskās pārstāvības orgāns (sk:Levits E. Pašvaldību likuma koncepcija. 2003, 34.punkts.)
Savukārt viena no pašvaldības galvenajām pazīmēm ir tās ievēlējamība (sk., piemēram: Stucka A. Latvijas pašvaldību sistēmas pilnveidošanas aktuālie valststiesību jautājumi. Promocijas darbs. Rīga: Latvijas Universitāte, 2012, 34.-35.lpp).
Tādējādi viens no primārajiem pašvaldību vēlēšanu mērķiem ir pašvaldības iedzīvotāju pārstāvības orgāna izveidošana ( Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2015.gada 5.februāra spriedums lietā Nr. 2014-03-01 20.2. apakšpunkts).
Turklāt no demokrātijas virsprincipiem izriet valsts varas leģitimitātes princips, kas nodrošina, ka suverēnās valsts varas nesējai-tautai- ir jābūt ietekmei uz lēmumu pieņemšanu valstī. Tautas gribai ir jābūt valsts varas pamatā, tās avotam. Citiem vārdiem, valsts varai ir jābūt tautas leģitimētai. Valsts varas leģitimēšanas pamats Satversmes noteiktajā parlamentārās demokrātijas valsts iekārtā ir periodiskas vēlēšanas, kas vienlaikus ir arī veids, kā tautai izteikt savu tābrīža gribu, atbilstoši kurai likumdevējam turpmākos gadus līdz nākamajām vēlēšanām ir jādarbojas (Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2006.gada 3.novembra spriedums lietā Nr. SA-5/2006).”
Tādējādi vēršam uzmanību, ka likumprojekts nestiprinās demokrātijas institūtu, jo tiek pieļauta pagaidu administrācijas iecelšana arī uz nesamērīgi ilgu periodu, tai skaitā pat ievērojami ilgāku nekā 15 mēneši, par ko jau ir bijuši pretapsvērumi 2019.gadā. Pagaidu administrācija, kā zināms, nav vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās ievēlēta institūcija, un tā ir pieļaujama tikai kā īslaicīgs pagaidu risinājums. Pagaidu administrācija ir pagaidu pārvaldes institūts - valsts pārvaldes institūcija, kura terminēti darbojas attiecīgās pašvaldības vārdā un tās kompetences ietvaros un kas nekādā veidā nav saņēmusi vietējo vēlētāju uzticību. Tātad likumprojekts pieļauj, ka arī nesamērīgi ilgu laiku pašvaldību varētu vadīt personas, kas nav ievēlētas, bet pilda visas iepriekšievēlētās domes funkcijas, tiesības un pienākumus.
Vērtējot likumprojektu, jāņem vērā arī aspekti par līdzšinējo pagaidu administrāciju darbību, kas kopumā ir vērtējami negatīvi.
Tāpat uzsveram, ka jautājumā par to- būt vai nebūt vēlēšanām, ir jābūt vienotai pieejai nevis individuālam izvērtējumam un lemšanā par to, vai jābūt demokrātiskām vēlēšanām vai jādarbojas pagaidu administrācijai, nav regulējums, kur nepieciešama elastīga pieeja pretēji tam, kā tas norādīts likumprojekta pavaddokumentos.
Likumprojekts neveicinās tiesisko noteiktību un šāda brīva pieeja nav atbalstāma. Tostarp šāds brīvs regulējums satur arī riskus lēmumu pieņemšanai vadoties no politiskiem iemesliem, kas būtu nepieļaujami.
Kā zināms, vienu gadu pirms vēlēšanām nav atbalstāmi nekādi grozījumi vēlēšanu norises regulējumā un jo sevišķi strikti tas attiecas uz konceptuāliem grozījumiem. Ņemot vērā 2025.gada pašvaldību vēlēšanu datumu, prognozējams, ka šā likumprojekta virzība varētu notikt lielā steigā un iespējams bez pienācīgām debatēm nolūkā ievērot noteikto termiņu. Savukārt steidzamība nav atzīstama par labu likumdošanas praksi, jo sevišķi tādos konstitucionālos jautājumos kā vēlēšanu sistēmas izmaiņas, ko faktiski likumprojekts paredz.
Piedāvātā redakcija
-