Atzinums

Projekta ID
22-TA-2446
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1) Lūdzam informatīvā ziņojuma rindkopā zem 4.attēla,  kā arī rindkopā starp 6. un 7.attēlu aizstāt terminu “videi draudzīga ekonomika” ar terminu “energoefektivitātes joma” vai ar terminu “zema oglekļa emisiju ekonomika”. VARAM iebilst pret apzīmējuma ”videi draudzīga ekonomika” izmantošanu energoefektivitātes aktivitātēm, jo termins “videi draudzīga ekonomika” ir  pārāk visaptverošs un energoefektivitātes aktivitātes ir tikai viena no videi draudzīgas ekonomikas komponentēm. 

2) Lūdzam precizēt informāciju par rādītāju “uzlaboto notekūdeņu attīrīšanas sistēmu apkalpoto iedzīvotāju skaits” informatīvā ziņojuma 10.attēlā “Snieguma ietvara iznākuma rādītāji ar “augstāku risku”, progress līdz 2022. gada 1. jūlijam riska slieksni vēl nesasniegušos rādītājos”, tai skaitā papildināt ar norādi, ka ir mazināti riski attiecībā uz snieguma ietvara iznākuma rādītāju par notekūdeņu sistēmām, veicot grozījumus Nr.8 Darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”. Norādām, ka līdz ar to 65% riska sliekšņa vērtība ir 21 308, tādējādi attiecībā uz šo rādītāju ir jānodrošina pieslēgumi vēl 3857 personām nevis 10 654 (aprēķins veikts pret 2022.gada 1.augustā KPVIS fiksēto iznākuma rādītāja vērtību 17 451). 

3) Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 2.2.apakšsadaļu “Investīciju risku pārvaldība” 18.lappusē pēc rindkopas, kas noslēdzas ar teikumu “VAS “Latvijas dzelzceļš” un SM nepieciešams bez tālākas kavēšanās pieņemt lēmumu par turpmāko projekta īstenošanu un informēt par to CFLA, t. sk. par projektam plānoto KF 59,5 milj. euro izmantošanu, lai Latvija kopumā nezaudētu šī finansējuma iespējas”, ar jaunu rindkopu šādā redakcijā: “Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, kas saistīta ar karadarbību Ukrainā, kā arī Covid-19 pandēmijas radīto ietekmi uz vairākām tautsaimniecības nozarēm, t.sk. būvniecības nozari,  uzņēmējdarbības publiskās infrastruktūras attīstības specifisko atbalsta mērķu projektos ne tikai konstatēti būtiski kavējumi būvdarbu termiņos, kas saistīti ar materiālu piegāžu kavējumiem, kā arī būtiski pieaugošām būvmateriālu izmaksām, bet arī samazinājusies komersantu spēja veikt nefinanšu investīcijas pašu nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos un komersanti ar piesardzību rada jaunas darba vietas attīstītajās uzņēmējdarbības teritorijās. Minētie iemesli rada augstus riskus rādītāju nesasniegšanai 3.3.1.SAM, 5.6.2.SAM un 13.1.3.3.SAMP, tāpēc nepieciešams rast risinājumu, lai sasniegtu specifiskajiem atbalsta mērķiem noteiktos iznākuma rādītājus. Kā risinājumu, vadot riskus, VARAM rosina  veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 59328 un MK noteikumos Nr. 64529, pagarinot nacionālo iznākuma rādītāju sasniegšanas termiņu līdz pieciem gadiem pēc  projektu pabeigšanas, bet ne ilgāk kā līdz 2028.gada 31.decembrim.” 

28 Ministru kabineta 2015.gada 13.oktobra noteikumi Nr.593 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt privāto investīciju apjomu reģionos, veicot ieguldījumus uzņēmējdarbības attīstībai atbilstoši pašvaldību attīstības programmās noteiktajai teritoriju ekonomiskajai specializācijai un balstoties uz vietējo uzņēmēju vajadzībām” īstenošanas noteikumi”.
29 Ministru kabineta 2015.gada 10.novembra noteikumi Nr.645 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa “Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām” un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā” 13.1.3.3. pasākuma “Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi”.

4) Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma attēla Nr.13 “ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda investīcijām nepieciešamā minimālā budžeta izdevumu plūsma, indikatīvi (ES fondu un valsts budžeta finansējums, t. sk. valsts budžeta dotācijas pašvaldībām  ), milj. euro” nosaukumā vārdus “t.sk. valsts budžeta dotācijas pašvaldībām” ievērojot, ka nav panākta vienošanās par mērķdotāciju piemērošanu, proti, nav saskaņots VARAM izstrādātais informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta dotāciju Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gadam periodā” un VARAM nesaskaņo Ministru kabineta noteikumu projektu “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā” par mērķdotāciju piemērošanu. 

5) Lūdzam papildināt ziņojuma 6.sadaļu “Secinājumi un priekšlikumi”, iekļaujot tajā jaunu 2.punktu šādā redakcijā: “VARAM sagatavot un izskatīšanai MK steidzamības kārtībā virzīt grozījumus MK noteikumos par 3.3.1.SAM, 5.6.2.SAM un 13.1.3.3.SAMP īstenošanu, pagarinot nacionālo iznākuma rādītāju sasniegšanas termiņu līdz pieciem gadiem pēc projektu pabeigšanas”. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā VARAM ierosināto papildinājumu informatīvā ziņojuma 2.2.apakšadaļā un 6.sadaļā, lūdzam papildināt MK protokollēmumu ar jaunu punktu (starp 2. un 3.punktu) šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē steidzamības kārtībā grozījumus Ministru kabineta noteikumos par 3.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt privāto investīciju apjomu reģionos, veicot ieguldījumus uzņēmējdarbības attīstībai atbilstoši pašvaldību attīstības programmās noteiktajai teritoriju ekonomiskajai specializācijai un balstoties uz vietējo uzņēmēju vajadzībām”, 5.6.2.specifiskā atbalsta mērķa “Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām” un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā” 13.1.3.3. pasākuma  “Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās” īstenošanu, pagarinot nacionālo iznākuma rādītāju sasniegšanas termiņu līdz pieciem gadiem pēc projektu pabeigšanas.
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai uzskatāmāk atspoguļotu ES fondu ieguldījumu enerģijas patēriņa samazināšanā un pārejā uz ekonomiku ar zemu oglekļa emisijas līmeni kopumā, lūdzam izvērtēt iespēju ziņojuma attēlā Nr.1 norādīt kopējo sasniegto enerģijas ietaupījumu ES fondu atbalsta programmās – ne tikai enerģijas ietaupījumu atbalstītajiem komersantiem, bet arī pašvaldību un valsts infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanas projektos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikumu “ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda MK noteikumu par investīciju ieviešanu izstrādes indikatīvo laika grafiks” atbilstoši priekšlikumiem, kas iekļauti VARAM elektroniski nosūtītajā vēstulē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informējam, ka starpinstitūciju saskaņošanas procesā par VARAM izstrādātā  informatīvā ziņojuma projektu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.2. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” investīcijas 3.1.1.2.i. “Pašvaldību kapacitātes stiprināšana to darbības efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai” īstenošanu” ir veikts precizējums par AF budžeta finansējuma pieprasījumu pa gadiem investīcijas aktivitāšu veikšanai, ņemot vērā potenciālo investīcijas īstenošanas uzsākšanas laiku,  indikatīvi 2022. gadā lūdzot apropriācijas pārdali 148 012 eiro, 2023. gadā – 658 884 eiro, 2024. gadā – 518 884 eiro, 2025. gadā – 518 884 eiro un 2026. gadā – 655 337 eiro. Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt informatīvā ziņojuma projekta nodaļā “4.Atveseļošans fonda plāna ieviešana” iekļauto informāciju par AF budžeta izdevumu indikatīvo prognozi pa gadiem.
 
Piedāvātā redakcija
-