Atzinums

Projekta ID
23-TA-1361
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
20.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt no piedāvātās redakcijas "atbilstoši darba tirgus vajadzībām", ņemot vērā, ka paredzētajā ieviešanas veidā izglītojamais pats veic mācību izvēli no pieejamā mācību piedāvājuma un darba devēji vairumā gadījumu nav tiešā veidā iesaistīti šādas izvēles izdarīšanā. Ja noteikumu projektā un tā anotācijā tiek atspoguļoti veidi kā nodrošināt indivīda gūto prasmju pielietošanu darba tirgū, tad var saglabāt atsauci uz darba tirgus vajadzībām. Skaidrojam, ka mācību piedāvājuma atbilstība darba tirgus prasībām, vēl negarantē to, ka izglītojamais iegūtās prasmes liks lietā darba tirgū.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pasākuma mērķa grupas ir nodarbinātie no 18 gadu vecuma. Prioritāri – nodarbinātie ar zemām prasmēm, vecumā no 50 gadiem,  maznodrošinātie, bēgļi. Ņemot vērā Valsts kontroles secināto, ka aģentūrai iepriekš nav izdevies iesaistīt šādas grupas mācību pasākumos, lūdzam attiecīgi papildināt anotāciju un atbalstāmās darbības (iespējams, arī sadarbības partneru loku) ar informāciju un risinājumiem, kā tiks sasniegtas prioritārās mērķa grupas. 
Lūdzam arī izvērtēt ieviešanas veidu, nosakot, ka, piemēram, ir iespējams regulējums, ka tikai pēc noteikta apjoma prioritāro grupu sasniegšanas, tiek nodrošināta publiski finansēti pieaugušo izglītības pasākumi citām grupām, vienlaikus darba devēji izsaka viedokli, ka jautājums par publiski finansētu mācību finansēšanas prioritātēm noteiktām mērķa grupām būtu izskatāms Cilvēkkapitāla attīstības padomē, jo esošā pieredze liecina, ka, iespējams, būtu veidojami segmentēti piedāvājumi visu prasmju nodarbināto grupām. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK norāda, ka šobrīd definētie sasniedzamie rezultāti nav pietiekami. Aicinām noteikt tādus nacionālos rādītājus, kas ļauj novērtēt projekta ietekmi uz nodarbināto darba apstākļiem (ienākumiem), tautsaimniecības attīstību vai citiem būtiskiem KPI. Šobrīd esošais rādītājs nenodrošina efektīvu un mērķētu finansējuma izlietojumu. 
Tāpat nosakāms arī starpposma izvērtējums - gadījumā, ja ietekmes rādītāji nav sasniegti ar iespēju pārtraukt tādu darbību finansēšanu, kas nenes gaidīto ietekmi. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Konkrētā sadaļa par iesniedzēju un iesaistītajiem partneriem būtu veidojama atbilstoši Cilvēkkapitāla attīstības padomes lēmumiem. Ja Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijā ir noteikts, ka analītiskais resurss tiks konsolidēts Ekonomikas ministrijā, tad būtu jāparedz šī ministrija kā sadarbības partneris attiecīgās darbībās. Analoģiski arī visu paredzēto darbību ietvaros būtu nepieciešams optimizēt sadarbības partneru loku, kas spēj darbības nodrošināt efektīvāk, piemēram, piesaistot nevalstiskos partnerus zemo prasmju mērķa grupas dalībnieku uzrunāšanai vai NVA piesaisti mācību dalībnieku profilēšanā.
Attiecīgi būtu koriģējami visi pārējie MK saistītie noteikumu punkti. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā paredzēto finansējuma apmēru būtu izvērtējams, ka projekta izstrādes procesā būtu saņemams saskaņojums piedāvātajiem risinājumiem Cilvēkkapitāla attīstības padomē. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam detalizēti aprakstīt noteikumu projektā paredzēto darbību ieviešanu, norādot konkrētus risinājumus darbību īstenošanai un katras darbības īstenošanā iesaistītos partnerus un plānotās atbildības. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija norāda, ka tā ir izteikusi iebildumu par pieaugušo izglītības finansēšanas noteikumu virzīšanu pamatojoties uz LR Valsts kontroles revīzijas “Vai pieaugušo izglītība sasniedz tai izvirzītos mērķus un atbilst darba tirgus vajadzībām?” ziņojumu, kas nosaka, ka pieaugušo izglītības jomā nepieciešams nodrošināt integrētu pieeju. LDDK norāda, ka izziņā norādītā informācija par 2023.gada 4.secembrī nav korekta un konkrētajā sanāksmē netika panākta vienošanās par MK noteikumu virzīšanu ar papildinātām saistībām MK protokollēmuma projektā. 
LDDK uztur prasību virzīt MK noteikumus pieaugušo izglītības finansēšanas jomā pēc visu trīs ministriju (EM, IZM, LM) kopīgu risinājumu izstrādes un apstiprināšanas Cilvēkkapitāla attīstības padomē, mazinot neproduktīvi izmantota finansējuma riskus un veidojot integrētu pieaugušo izglītības sistēmu.
Vienlaikus LDDK norāda atkārtoti, ka darba devēji uzskata par nepieciešamu precīzi definēt publiski finansētās pieaugušo izglītības jomā sasniedzamos mērķus (kas prioritāri tiek mācīts) un mērķa grupas (kam tiek mācīts), kā arī kvalitatīvi sasniedzamos rezultātus tautsaimniecībā vai attiecībā uz nodarbinātajiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
LDDK norāda, ka esošais piedāvājums ir tieši saistīts ar ar nodarbinātā individuālu (personisku) izvēli attiecībā uz prasmju apguvi, profesionālās kvalifikācijas ieguvi vai pārkvalifikāciju, tomēr šīs izvēles, īpaši pamatojoties uz Valsts kontroles atzinumā iekļautajiem secinājumiem, nav saistīts ar profesionālās kompetences pilnveidi atbilstoši darba tirgus vajadzībām, ko apliecina dati par zemo ietekmi uz nodarbinātā turpmākajiem nodarbinātības apstākļiem. 
Ņemot vērā, ka darba tirgus vajadzības definē nozares, taču mācību izvēles veic paši nodarbinātie, lūdzam attiecīgi koriģēt tiesību akta projekta dokumentācijā sasaisti ar darba tirgus vajadzībām. 
Ja noteikumu projektā un tā anotācijā tiek atspoguļoti veidi kā nodrošināt indivīda gūto prasmju pielietošanu darba tirgū, tad var saglabāt atsauci uz darba tirgus vajadzībām. Skaidrojam, ka mācību piedāvājuma atbilstība darba tirgus prasībām, vēl negarantē to, ka izglītojamais iegūtās prasmes liks lietā darba tirgū.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas aprakstu ar demarkāciju ar citiem plānošanas periodā noteiktajiem finansēšanas avotiem (IZM,EM, LV, VARAM), identificējot pasākumus, kā tiek nodrošināta mērķa grupu un darbību nepārklāšanās. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LDDK ir aicinājis lēmumus par pieaugušo izglītības sistēmas prioritātēm izskatīt 2024.gada janvāra Cilvēkkapitāla attīstības padomes sēdē, līdz ar to nepiekrīt šī brīža priekšlikumam, ņemot vērā, ka ministriju tvērums attiecībā uz pieaugušo izglītības sistēmas jautājumiem ir plašāks nekā tikai MK noteikumu projekta tvērums. Pēc padomes lēmumiem būtu nepieciešams attiecīgi veidot MK noteikumu ietvaru, jau respektējot visas sistēmas darbības principus un tādējādi samazinot riskus attiecībā uz ieviešanu vai finansējuma efektīvu izlietojumu, 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt Covid-19 pandēmijas ietekmes atsauksmju aktualitāti MK noteikumu anotācijas projektā.  
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai papildināt pašreizējās situācijas aprakstā iekļauto informāciju par 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" Eiropas Sociālā fonda projektu Nr. 8.4.1.0/16/I/001 “Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide”. Šobrīd esošā informācija aptver dalībnieku skaitu, ietekmi uz izglītības iestāžu programmu skaitu, aptaujas datus, taču lūdzam vērtēt iespēju iekļaut datus, kā projekta rezultāti ir ietekmējuši nodarbināto pārvalfikāciju un konkurētspēju darba tirgū. 
Piedāvātā redakcija
-