Atzinums

Projekta ID
24-TA-767
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
6.1. komersanti, kuriem Pilsonības migrācijas lietu pārvalde, veicot dokumentu pārbaudi, ir konstatējusi, ka tiek uzaicināts tādas valsts pilsonis, kuram atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 554 “Noteikumi par valstīm, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, veic papildu pārbaudi” noteiktajam trešo valstu sarakstam, izskatot vīzu pieteikumu, nepieciešama papildu pārbaude;
Iebildums
Norādāms, ka Imigrācijas likuma 4. panta astotā un devītā daļa paredz, ka, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju ārzemniekam, kurš ir šā panta devītajā daļā minētajā sarakstā iekļautas valsts pilsonis, vai ārzemniekam, kuram ārvalstī piešķirts bezvalstnieka vai bēgļa statuss, amatpersona pārbauda pieejamo informāciju par to, vai ārzemnieka ieceļošana neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai (turpmāk — papildu pārbaude). Papildu pārbaudes kārtību nosaka Ministru kabinets. Ministru kabinets nosaka to valstu sarakstu, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, tiek veikta papildu pārbaude.
Līdz ar to likumdevējs ir noteicis skaidru pienākumu kompetentajām institūcijām veikt padziļinātu pārbaudi attiecīgajiem valstu pilsoņiem. Tikai pats fakts, ka kompetentās iestādes izpildīs likumdevēja noteikto pienākumu padziļināti izvērtēt, vai attiecīgais valsts pilsonis neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai, nevarētu būt par kritēriju, lai komersantu izslēgtu no tāda valsts pakalpojuma saraksta, kuram ir nodrošināma prioritārā kārtībā valsts pakalpojumu saņemšana. Ja kompetentās valsts iestādes konstatēs minētos riskus, tad attiecīgajam ārzemniekam būs liegta iespēja ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā.  Līdz ar to bez samērīguma izvērtējuma nav saprotams projekta 6.1. apakšpunktā noteiktais. Lūdzam attiecīgi precizēt projekta 6.1. apakšpunktu vai projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā)  ietvert attiecīgu samērīguma izvērtējumu.
Ierosinām izvērtēt un projektā noteikt, ka prioritārie pakalpojumi nebūtu nodrošināmi tikai tiem pieteikumiem, ko iesnieguši Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 554 "Noteikumi par valstīm, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, veic papildu pārbaudi" minēto valstu pilsoņi. Tāpat vēršam uzmanību, ka pašreizējā projekta redakcijā atsauce tikai uz vīzas pieteikumu ir nekorekta, tā jāpapildina ar atsauci arī uz uzturēšanās atļaujas pieteikuma izskatīšanu, jo papildu pārbaude attiecas uz abām šīm procedūrām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
6.3. komersanti vai to pilnvarotās personas, kuras ir sodītas par pārkāpumiem trešo valstu darbinieku piesaistē pēdējo trīs gadu laikā, neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas; 
Iebildums
Papildināt projektu ar konkrēto normatīvo aktu uzskaitījumu (tostarp, pantiem), par kuru tajos ietverto nosacījumu pārkāpšanu komersants tiks izslēgts no prioritārā publisko pakalpojumu sniegšanas saraksta. Vienlaikus aicinām projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegt samērīguma izvērtējumu attiecībā uz nosacījuma, ka vēl trīs gadus pēc sodāmības noņemšanas vai dzēšanas komersantam tiek liegta iespēja saņemt prioritāros publiskos pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
6.3. komersanti vai to pilnvarotās personas, kuras ir sodītas par pārkāpumiem trešo valstu darbinieku piesaistē pēdējo trīs gadu laikā, neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas; 
Iebildums
Lūgums noteikumu projekta anotācijā norādīt, kuras ziņas plānots saņemt no Sodu reģistra, kā arī uzskaitīt normatīvos aktus un normas, atbilstoši kam ir jāsniedz ziņas no Sodu reģistra. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
16.2. saņemot informāciju no Iekšlietu ministrijas vai tās padotības iestādēm, ka komersants atbilst šo noteikumu 6. punktā minētajiem kritērijiem vai ir pārkāpis normatīvo aktu prasības par ārzemnieka nodarbināšanu, Aģentūra, balstoties uz iestādes sniegto informāciju, vienas darba dienas laikā izslēdz komersantu no Saraksta ārvalstu darbaspēka piesaistei, par to rakstiski paziņojot komersantam. 
Iebildums
Svītrot projekta 16.2. apakšpunktā vārdus "Iekšlietu ministrijas", jo Iekšlietu ministrijas kompetencē neietilpst informācijas vākšana vai apkopošana attiecībā uz komersantu darbību, un tās rīcībā nav tādas ziņas, uz kā pamata varētu lemt, vai komersants atbilst projektā noteiktajiem nosacījumiem, vienlaikus precizējot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (projektu). Tāpat ir precizējams, no kuras Iekšlietu ministrijas padotības iestādes ir konstatēta nepieciešamība saņemt attiecīgās ziņas, vienlaikus arī nosakot ziņu avotu un konkrētus normatīvos aktus (tostarp, pantus), par kuru tajos ietverto nosacījumu pārkāpšanu, komersants tiks izslēgts no prioritārā publisko pakalpojumu sniegšanas saraksta. Vienlaikus aicinām projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīt informāciju par procedūru, kādā ir plānots saņemt ziņas no attiecīgās valsts informācijas sistēmas.
Ja nepieciešamās ziņas ir iegūstamas no Sodu reģistra, ņemt vērā, ka saskaņā ar Sodu reģistra likuma 21.panta sesto daļu, ziņu saņemšana no Sodu reģistra ir maksas pakalpojums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka prioritāros projektus izvērtē prioritārā kārtībā un termiņā. Ja prioritāro projektu izvērtēšanas termiņš un valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo ar prioritāro projektu ieviešanu saistīto pakalpojumu sniegšanas termiņš atbilstoši attiecīgo jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem ir garāks par piecām darbdienām un projektu izvērtēšana kā pakalpojums netiek piedāvāta paātrinātā kārtībā par papildu samaksu, prioritāro projektu izvērtēšanas pakalpojumu sniedz vismaz divas reizes īsākā termiņā, nemainot nosacījumus attiecībā uz maksu par pakalpojumu.
Attiecīgi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 564 "Uzturēšanās atļauju noteikumi" 24. punkts nosaka, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersona lēmumu par izsaukuma apstiprināšanu pieņem divu darbdienu laikā vai, ja izsaukuma pieprasījums saistīts ar ārzemnieka nodarbinātību Latvijas Republikā, – piecu darbdienu laikā pēc izsaukuma apstiprināšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas. Ja lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildu pārbaude, amatpersona par to informē uzaicinātāju un 10 darbdienu laikā vai šo noteikumu 16.1 punktā minētajā gadījumā – piecu darbdienu laikā pēc ministrijas viedokļa saņemšanas pieņem lēmumu.
Līdz ar to minētajā punktā noteiktais atbilst Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta otrajā daļā noteiktajiem termiņiem, līdz ar to projekta pielikuma 1.9.2. apakšpunkts ir svītrojams. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Pielikuma 1.9.1. apakšpunktā svītrot atsauci uz Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 564 “Uzturēšanās atļauju noteikumi” 16.1 punktu, jo tajā noteiktie termiņi ir piecu darbdienu ietvaros, savukārt 10 darbdienu termiņš, kas noteikts papildu pārbaudes veikšanai, ir nepieciešams valsts drošības risku izvērtēšanai un nav saīsināms.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Svītrot projekta pielikuma 1.8.6. apakšpunktu, jo Imigrācijas likumā nav rodams 95. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Lūdzam izteikt 1.8.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.8.5. 33. panta 1.2 daļa. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde uzturēšanās atļauju sagatavo izsniegšanai trīs darbdienu laikā, nosakot valsts nodevu, kas noteikta Ministru kabineta 2012. gada 21.februāra noteikumu Nr. 133 “Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu” 4.21. apakšpunktā.".
Šādā redakcijā tiesību normas redakcija būs saskaņota ar Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 134 “Personu apliecinošu dokumentu noteikumi” 38. punktu un tās realizācija būs praktiski iespējama un skaidra.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums

Lūdzam pielikuma 1.8.3. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“1.8.3. 33. panta pirmā daļa. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde lēmumā par uzturēšanās tiesību piešķiršanu norāda datumu un laiku ne vēlāk kā piecu darba dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas, kurā ārzemniekam ir tiesības ierasties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes teritoriālajā nodaļā uzturēšanās atļaujas izsniegšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanai.”;
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Projekta pielikuma 1.8.4. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz Imigrācijas likuma 38. pantu. Proti, Imigrācijas likuma 38. pants paredz, ka tiesas, Latvijas Republikas valsts un pašvaldību iestādes septiņu dienu laikā informē Pilsonības un  migrācijas lietu pārvaldi, ja to rīcībā ir informācija par šā likuma 34., 35. vai 36.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem. Ministru kabinets ne retāk kā reizi gadā izvērtē šā likuma 23.panta pirmās daļas 3., 28., 29., 30. un 31.punktā paredzēto noteikumu praktiskās īstenošanas gaitu, rezultātus, to ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu un uz valsts parādu, kā arī uz Latvijas sabiedrības un tautsaimniecības attīstību un iesniedz par to ziņojumu Saeimai.
Ņemot vērā norādīto, nav saprotama nepieciešamība projekta pielikuma 1.8.4. apakšpunktā ietvert norādīto atsauci. Līdz ar to lūdzam to svītrot vai projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā)  sniegt attiecīgu skaidrojuma par tās nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka prioritāros projektus izvērtē prioritārā kārtībā un termiņā. Ja prioritāro projektu izvērtēšanas termiņš un valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo ar prioritāro projektu ieviešanu saistīto pakalpojumu sniegšanas termiņš atbilstoši attiecīgo jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem ir garāks par piecām darbdienām un projektu izvērtēšana kā pakalpojums netiek piedāvāta paātrinātā kārtībā par papildu samaksu, prioritāro projektu izvērtēšanas pakalpojumu sniedz vismaz divas reizes īsākā termiņā, nemainot nosacījumus attiecībā uz maksu par pakalpojumu.
Uzsverams, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 731 "Noteikumi par valsts nodevu par migrācijas pakalpojumiem"  pakalpojumiem, kas saistīti ar termiņuzturēšanās atļaujas pieteikuma izskatīšanu, ir paredzēts arī saīsinātais termiņš, proti, piecu darbdienu laikā. Līdz ar to projekta pielikuma 1.8.2. apakšpunkts ir attiecīgi svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļu ar izvērtējumu par to fizisko personu (trešo valstu pilsoņu) skaitu, uz kuriem varētu attiekties tiesību aktā noteiktais regulējums. Šāda informācija nepieciešama tiesību akta īstenošanā iesaistīto institūciju darba plānošanai. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
1.7. jomas, kā arī prasības un kritērijus uzņēmumiem, kuri darbam Latvijas Republikā ir tiesīgi uzaicināt ārzemniekus, kuru nodarbinātībai nepieciešamos dokumentus pieņem un izskata, lēmumus pieņem un dokumentus izsniedz Ministru kabineta noteiktos saīsinātos termiņos, valstu sarakstu, uz kuru pilsoņiem šāda nodarbinātībai nepieciešamo dokumentu pieņemšanas un izskatīšanas kārtība neattiecas. 
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 1.7. apakšpunkta redakciju ar saikli "un" pirms vārdiem "valstu sarakstu".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Gadījumā, ja projekta pielikuma 1.8.5. apakšpunktā ietvertā norāde ir pastāvīga tiesību norma, tā būtu ietverama projekta pamattekstā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums

Gadījumā, ja projekta pielikuma 1.8.3. apakšpunktā sniegtā norāde ir pastāvīga tiesību norma, tā būtu ietverama projekta pamattekstā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Vēršama uzmanība, ka projekta pielikumā tiek uzskaitīti vairāki pakalpojumu veidi no dažādām jomām un tikai dažiem no tiem ir noteikts konkrēts saīsināts termiņš, kas ir atšķirīgs no tā, kāds attiecīgajam pakalpojumam ir nostiprināts atbilstošajā nozares tiesību aktā.
No projekta vai tā pielikuma nav saprotams, vai attiecībā uz pārējo pakalpojumu veidiem, piemēram, kas noteikti Imigrācijas likuma 15. vai 38.pantā, būtu attiecināmi attiecīgajā tiesību aktā noteiktie termiņi vai saīsinātie termiņi. 
Ņemot vērā minēto, projekta pielikums ir atbilstoši precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijā minētais tiesību akta projekta izstrādes pamatojums (Uzņēmējdarbības konkurētspējas atbalsta likums) atšķiras no tiesību akta projektā minētā (Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums). Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-