Atzinums

Projekta ID
23-TA-2297
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un atbilstoši Eiropas Komisijas (ES) 2023. gada 23. jūnija Regulas Nr. 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, (turpmāk – regula Nr. 2023/1315) 2. panta 49. punkta "a" apakšpunktam likumprojekta 1. pantā ietvertajā likuma 1. panta otrās daļas 12. punkt "b" apakšpunktā norādīt ne vien uz vispārējā ražošanas procesa bet arī vispārējās [pakalpojumu] sniegšanas būtisku maiņu. Alternatīvi lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā nodrošināt likumprojektā konsekventu terminoloģiju attiecībā uz terminiem "kapitālsabiedrība" un "uzņēmējdarbības vieta" (piemēram, regulā Nr. 2023/1315 un grozītajā regulā konsekventi lietots termins "uzņēmējdarbības vieta", savukārt likumprojektā pamatā lietots termins "kapitālsabiedrība", bet vienu reizi - likumprojekta 1. pantā - uzņēmējdarbības vieta). Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka regula Nr. 2023/1315 paredz, ka ieguldījuma pabeigšana” ir brīdis, kad valsts iestādes attiecīgo ieguldījumu atzīst par pabeigtu vai, ja šāda atzinuma nav, kad pagājuši 3 gadi no darbu sākuma. Lūdzam izvērtēt, vai par ieguldījumu pabeigšanas brīdi atbilstoši minētajai regulai nebūtu nosakāms brīdis, kad zonas pārvalde vai brīvostas pārvalde sniedz pozitīvu atzinumu par ieguldījumu pabeigšanu, nevis brīdis, kad attiecīgie subjekti saņem zonas kapitālsabiedrības vai licencētas kapitālsabiedrības iesniegtu apliecinājumu par ieguldījumu pabeigšanu. Alternatīvi lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu.  Attiecīgi lūdzam:
pirmkārt, likumprojekta 1. pantā ietvertā likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" (turpmāk - likums) 1. panta otrās daļas 15. un 16. punktā u.c. paredzēt, ka termini, tostarp "darbu sākums" un "tā pati vai līdzīga darbība", tiek saprasta Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula Nr. 651/2014), tostarp attiecīgi 2. panta 23. un 50. punkta u.c., izpratnē. Ja tomēr likumprojektā nepieciešams definēt minētos terminus, tad lūdzam tos definēt identiski regulā noteiktajam, jo Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (sk. lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija u.c.). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus;
otrkārt, lūdzam, cik iespējams, likumprojektā izvairīties no attiecīgās regulas prasību pārrakstīšanas, piemēram, bet tikai no norādes, ka "Aizstāšanas ieguldījums nav kvalificējams kā sākotnējais ieguldījums", "Nav aizliegta novecojušu vai bojāto iekārtu aizstāšana vai nomaiņa ar jaunām iekārtām, ja saimnieciskā darbība turpina notikt attiecīgajā teritorijā vismaz piecus gadus vai trīs gadus, ja kapitālsabiedrība atbilsts mazas vai vidējas kapitālsabiedrības statusam" u.tml., bet tā vietā izdarīt precīzas atsauces uz minētajā regulā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam nodrošināt, ka likumprojektā tiek skaidroti vienīgi termini, kuri likumprojekta pamattekstā tiek lietoti vismaz vienu reizi, atbilstoši precizējot likumprojektu (sk. terminu "darbu sākums", kurš pamattekstā netiek lietots). 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nolūkā nodrošināt skaidras tiesību normas, lūdzam salāgot likumprojektā ietvertā likuma 8.1 panta piektās daļas ievaddaļu ar minētās daļas 1. punktā noteikto, atbilstoši papildinot likumprojektu ar grozījumiem 1. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pantu par likuma spēkā stāšanos likumā iekļauj tikai tādos gadījumos, ja likumam tiek noteikts īpašs spēkā stāšanās laiks. Attiecīgi lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt pamatojumu paredzēt, ka likumprojekts (likums) stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, vai izslēgt attiecīgo regulējumu, nodrošinot, ka likumprojekts stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka regulas Nr. 2023/1315 ietvaros nav atļauts piemērot tiešos nodokļu atvieglojumus kapitālsabiedrībām, kas īsteno ieguldījumu projektus dažādās nozarēs. Līdz šim tabakas audzēšanas nozares kapitālsabiedrības (NACE kods: A01.15) arī nebija tiesīgas saņemt tiešos nodokļu atvieglojumus, taču likumprojekts paredz tiesības šādām kapitālsabiedrībām saņemt atvieglojumus.
 Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka arī pirms regulas Nr. 2023/1315 spēkā stāšanās, regula Nr. 651/2013 pirmšķietami neparedzēja atbilstošu ierobežojumu attiecībā uz tiešo nodokļu atvieglojumiem tabakas audzēšanas nozares kapitālsabiedrībām, tādēļ lūdzam:
pirmkārt, izvērtēt un precizēt likumprojekta anotāciju, svītrojot norādi uz regulu Nr. 2023/1315 vai norādot konkrētas minētās regulas vai regulas Nr. 651/2013 vienības, kas paredz (vai iepriekš paredzēja) ierobežojumus attiecībā uz tabakas audzēšanas nozari u.c. minētajām nozarēm;
otrkārt, ņemot vērā, ka likumprojekta anotācijā ietvertie apsvērumi par investīciju piesaisti, darbavietām u.c. pēc būtības attiecināmi ne vien uz tabakas audzēšanu, bet arī, piem., dzērienu ražošanu u.c., lūdzam skaidrot pamatojumu, kādēļ iespēja piešķirt nodokļu atvieglojumus tiek paredzēta tieši tabakas audzēšanas nozares kapitālsabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt likumprojektu, likumprojekta 2. pantā norādi uz ceturtās daļas 8. punkta 1. teikumu aizstāt ar norādi uz minētā punkta ievaddaļu, ņemot vērā, ka attiecīgajā likuma vienībā ir tikai viens teikums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 8. pantā ietverto norādi "ievērojot, ka Komisijas regula Nr. 651/2014 14. panta 9. punkta izpratnē no radīto darbvietu skaita atņemot attiecīgajā periodā zaudētās darbvietas". Līdzīgi lūdzam precizēt likumprojekta 1. pantu ("14. panta 9. punkta izpratnē attiecīgajā periodā no izveidoto darbavietu skaita atņem visas zaudētās darbavietas") 3. pantu. Piemēram, lūdzam norādīt, ka darbinieku skaita tīru pieaugumu aprēķina saskaņā ar attiecīgo regulas vienību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta anotācijā korekti atsaukties uz regulas Nr. 2023/1315, nevis regulas Nr. 651/2013 vienībām (pēdējās nepieciešamības gadījumā liekot iekavās). Līdzīgi lūdzam likumprojekta anotācijā korekti atsaukties uz likumprojekta, nevis likuma vienībām.
Piedāvātā redakcija
-