Atzinums

Projekta ID
25-TA-1678
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
08.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas 2025. gada 6. augustā Tiesību aktu portālā publicēto aktualizēto redakciju Ministru kabineta noteikumu projektam “Pārtikas preču cenu iesniegšanas noteikumi cenu izsekojamībai un monitoringam” (turpmāk – Noteikumi). LTRK norāda uz sekojošajiem priekšlikumiem un nepieciešamajiem grozījumiem.

[1] Par komercnoslēpumu saturošu datu statusu (7. punkts un 3. pielikums)
Aktualizētajā Noteikumu redakcijā ir svītrota 7. punkta noslēdzošā teikuma daļa, kas noteica, ka 3. pielikumā ietvertie dati uzskatāmi par ierobežotas pieejamības informāciju. Šādas normas svītrošana ir uzskatāma par bīstamu, jo vairāki no minētajā pielikumā prasītajiem datu laukiem ietver komercnoslēpumu saturošu informāciju.
Atbilstoši Informācijas atklātības likuma 5. panta otrās daļas 3. punktam, informācija, kas satur komercnoslēpumu, ir klasificējama kā ierobežotas pieejamības informācija. Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un novērstu iespējamas interpretācijas neskaidrības, Noteikumos būtu nepieciešams skaidri identificēt tos datu laukus, kuru saturs atbilst komercnoslēpuma pazīmēm.
LTRK aicina atjaunot 7. punkta pēdējo teikumu šādā redakcijā:
“Dati, kas 3. pielikumā ir norādīti kā komercnoslēpumu saturoša informācija, ir uzskatāmi par ierobežotas pieejamības informāciju.”
Tāpat LTRK rosina 3. pielikumā tieši atzīmēt šādas datu pozīcijas kā komercnoslēpumu saturošas:

Lauka nosaukums
Lauka saturs

DATUMS
Pārdošanas datums formātā dd.mm.gggg

IEKS_KODS
Iekšējs, unikāls preces kods mazumtirdzniecības tīklā

HIERARHIJA_ZEM_LIMENIS
Veikala izmantotās preču hierarhijas klasifikācijas detalizētākais līmenis

AKCIJAS_APJOMS
Akcijas ietvaros pārdotais preču daudzums

DAUDZUMS
Pārdotais preču daudzums

VIDEJA_CENA
Vidējā preces pārdošanas cena ar PVN (apgrozījums / pārdotais apjoms), EUR

[2.] Par informēšanas termiņu mazumtirgotājiem (9. punkts)
Noteikumu 9. punkts paredz, ka Centrālā statistikas pārvalde informē mazumtirgotāju par iestādēm izsniegto informāciju 30 dienu laikā pēc attiecīgo datu nodošanas. LTRK ieskatā šāds termiņš ir nesamērīgi ilgs un nav atbilstošs nedz komercprakses, nedz datu aizsardzības principiem.
Ņemot vērā, ka Noteikumos paredzēto datu apjoms ietver arī komercnoslēpumu saturošu informāciju, mazumtirgotājiem ir būtiski savlaicīgi uzzināt, kam un kādos apstākļos šie dati ir izsniegti. Pretējā gadījumā tiek ierobežotas komersanta iespējas operatīvi rīkoties, lai izvērtētu izsniegšanas tiesiskumu, nepieļautu iespējamus pārkāpumus attiecībā uz komercnoslēpuma aizsardzību, kā arī, ja nepieciešams, vērstos pie attiecīgajām institūcijām vai tiesas.
LTRK rosina 9. punktu precizēt šādā redakcijā:
“Centrālā statistikas pārvalde 10 (desmit) dienu laikā pēc informācijas izsniegšanas informē pārtikas preču mazumtirgotāju par iestādēm izsniegto informāciju.”

[3.] Par Noteikumu 3. pielikuma atsevišķu lauku obligātumu un precizējumiem
LTRK norāda, ka vairāku Noteikumu 3. pielikumā iekļauto datu lauku obligāta aizpilde var radīt nesamērīgu administratīvo slogu un neatbilst faktiskajai mazumtirgotāju komercpraksei. Tādēļ nepieciešama gan atsevišķu lauku aizpildes pienākuma pārskatīšana, gan metodoloģisku precizējumu iekļaušana, lai nodrošinātu datu interpretācijas vienveidību un pareizu atspoguļojumu cenu monitoringa sistēmā.

[3.1.] Lauks “VEIKALA_TIPS”
Noteikumu 3. pielikumā paredzētais lauks “VEIKALA_TIPS” (piemēram, hipermārkets, supermārkets, mini u.c.) ne vienmēr ir piemērojams visiem mazumtirgotājiem, jo:
Mazumtirdzniecības tīkli praksē piemēro vienotu cenu politiku neatkarīgi no veikala formāta ja prece ir pieejama sortimentā, tās cena visos tīkla veikalos ir identiska.
Ne visi tirgus dalībnieki veic veikalu klasifikāciju šādās kategorijās, un attiecīgās informācijas iegūšana un strukturēšana var nebūt iespējama bez nesamērīga resursu patēriņa.
Ņemot vērā iepriekš minēto, LTRK rosina precizēt Noteikumu 3. pielikumu, paredzot, ka datu lauks “VEIKALA_TIPS” nav obligāti aizpildāms.

[3.2.] Lauks “RAŽOTĀJS”
Noteikumu 3. pielikumā paredzētais lauks “Preces ražotājs” attiecas uz informāciju, kas ne vienmēr ir mazumtirgotāju rīcībā. Bieži vien piegādes notiek caur vairumtirgotājiem vai starpniekiem, un preces ražotājs kā juridiska vai komerciāla vienība mazumtirgotājam nav identificējama.
Tā kā attiecīgās informācijas, proti, preces ražotāja informācijas iegūšana nav noteikta kā normatīvi obligāts pienākums mazumtirgotājiem, un tas prasa atsevišķu un bieži vien apgrūtinošu informācijas apmaiņu ar piegādātājiem, kā arī var radīt nesamērīgu administratīvo un operatīvo slogu ikdienas komercdarbībā, LTRK uzskata, ka šis datu lauks nav nosakāms kā obligāti aizpildāms un to nepieciešams attiecīgi precizēt Noteikumu 3. pielikumā.

[3.3.] Lauks “PAMATCENA”
LTRK vērš uzmanību, ka atkarībā no mazumtirgotāja piemērotā tirdzniecības modeļa vienai un tai pašai precei var pastāvēt vairākas vienlaicīgas pamatcenas. Piemēram, lielākajā daļā mazumtirdzniecības tīklu tiek izmantota gan vispārpieejama (standarta) cena, kas attiecināma uz visiem pircējiem, gan arī lojalitātes programmai piesaistīta pamatcena, kas tiek piemērota tikai lojalitātes kartes īpašniekiem.
Svarīgi uzsvērt, ka šāda lojalitātes pamatcena nav uzskatāma par akcijas vai atlaides cenu klasiskā izpratnē. Tā ir sistemātiska un pastāvīga cenu politika noteiktai klientu grupai, kas praksē aptver ievērojamu daļu no visu pircēju kopskaita. Ņemot vērā minēto, faktiskās preču cenas precīzai atspoguļošanai cenu izsekojamības nolūkos ir nepieciešams papildus datu lauks, kas ļautu atsevišķi identificēt lojalitātes programmas ietvaros piemēroto pamatcenu.
LTRK rosina papildināt Noteikumu 3. pielikumu ar jaunu lauku šādā redakcijā:
“PAMATCENA_LOJALIEM_KLIENTIEM” – preces pamatcena par vienību ar PVN, kas tiek piemērota lojalitātes programmas dalībniekiem.
Šāda papildinājuma iekļaušana nodrošinātu precīzāku un objektīvāku cenu attēlojumu statistikas vajadzībām, kā arī veicinātu vienotu izpratni par komerciāli piemērotajām cenām.

[3.4.] Lauks “VIDEJA_CENA”
Noteikumu 3. pielikumā paredzētais lauks “VIDEJA_CENA” (vidējā pārdošanas cena ar PVN, aprēķināta kā apgrozījums dalīts ar pārdoto daudzumu) šobrīd ir nepietiekami konkretizēts, kas rada būtiskas neskaidrības par šī rādītāja aprēķināšanas kārtību praksē.
Nav precizēts, vai aprēķinā jāiekļauj akcijas cenas un īpašie piedāvājumi, piemēram, gadījumi, kad prece tiek pārdota par simbolisku cenu (piemēram, 0,01 EUR), ja pircējs sasniedz noteiktu iztērēto summu. Tāpat nav skaidrs, kā jāņem vērā lojalitātes programmu ietvaros piemērotās cenas, kā arī vai atsevišķi izņēmumi jāizdala no kopējā aprēķina vai tie būtu iekļaujami kopējā vidējās cenas vērtībā. LTRK aicina precizēt šo jautājumu Noteikumu projektā vai izveidot vadlīnijas ar šī lauka aprēķināšanas kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-