Atzinums

Projekta ID
25-TA-539
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
10.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojums informē par nepieciešamību atbalsta specialīstiem PIRMSSKOLĀ, PROFESIONĀLAJĀ IZGLĪTĪBA, taču Turpmākās rīcības plānā šīs problēmas netiek plānotas atrisināt. Lūdzam papildināt Turpmākās rīcības plānu ar pasākumiem, kas risina šīs problēmas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par ziņojuma saturu attiecībā uz pamata un vidējo izglītību vēršam uzmanību, ka:
1) pieejamība personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem - 1939.gadā celtā skolā nav vienkārši atrisināmi jautājumi par liftu ierīkošanu utt. Latvijā ir ļoti daudz skolas ēku, kas celtas šajā laikā. Arī par telpām šajās izglītības iestādēs - kvadratūras ziņā pārāk mazas (pielāgotas) klašu telpas, kurās mācību procesu pamatos var īstenot pēc klasiskām mācību metodēm, grūtāk grupu darbus u.c. 
2) mācību un metodiskie līdzekļi pedagogiem, lai varētu strādāt ar skolēniem ar speciālām vajadzībām. Rosinām pārņemt citu valstu pieredzi, ka galvenajos mācību priekšmetos (matemātika un latviešu valoda) skolēni ar speciālām vajadzībām strādā atsevišķi (grupā), bet pārējos priekšmetos tiek iekļauti klasē.
3) atbalsta personāls. Atbalsta personāla slodzi noteikt nevis tikai pēc skolēnu skaita skolā, bet pēc skolēnu vajadzībām.
4) pedagogu profesionālā pilnveide. Ziņojuma Turpmākās rīcības plānā ierakstīts, ka visi pedagogi reizi gadā apgūst kādu no profesionālās pilnveides kursiem par speciālās vai iekļaujošās izglītības jautājumiem. Pirms to ieliekam kā obligātu, jāpārdomā kursu saturs un kvalitāte, kā arī kursu izmaksas. Rosinām augstskolām - Pamatizglītības skolotāju programmā kā obligāts jāiekļauj kurss par speciālo izglītību (šobrīd šis kurss ir izvēles kurss).

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai nodrošinātu kvalitatīvu iekļaujošo izglītību un veidotu vienotu visu iesaistīto pušu izpratni, ziņojumā un arī normatīvajos aktos ir jānosaka skaidras minimālās prasības iekļaujošai izglītībai visos līmeņos:
- izglītojamo skaits grupiņā, klasē, grupā....;
- atbalsta personāla likmes uz izglītojamo (psihologs, logopēds, skolotāja palīgs, pedagoga palīgs, speciālais pedagogs, sociālais pedagogs, medicīnas personāls, u.c. speciālisti, atbilstoši integrējamā izglītojamā speciiālajai vajadzībai);
- vides prasības grupiņas, klases, grupas telpai, āra nodarbībām (inžeriertehniskā piemērotība, metidiskie un mācību materiāli, datorprogrammas, individualizēta darba vieta, vizuālie un audiovizuālie materiāli, materiāli pašaprūpes attīstībai utt....);
- izglītošanās procesa organizācijai (verbālas un vizuālas atgādnes, instrukcijas, izpildes laika pagarinājums, nodarbību/starpbrīžu garumi utt...)
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā 50.lpp priekšpēdējā rindkopa atkārtojas no 49.lpp. trešās rindkopas beigām (vārds vārdā). Lūdzam precizēt ziņojuma tekstu.
Piedāvātā redakcija
-