Projekta ID
22-TA-438Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.8. apakšpunktu, ņemot vērā, ka de minimis atbalsta piešķiršanas mehānisms un uzskaites kārtība saturiski atbilst projekta īstenošanas nosacījumiem un uzraudzības kārtībai, kas minēta noteikumu projekta 1.6. apakšpunktā. Ievērojot minēto, saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 3.3. apakspunktu lūdzam 1.8. apakšpunktā nedublēt 1.6. apakšpunkta saturu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2.1. apakšpunktā norādīt, ka projekta iesnieguma veidlapa ir aizpildīta, jo pretējā gadījumā izriet, ka iesniegt var arī veidlapu, t.i., noteikta parauga lapu ar daļēji iespiestu tekstu, kas jāpapildina ar konkrētam ziņām (sk. vārda veidlapa skaidrojumu: https://tezaurs.lv/veidlapa).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot noteikumu projekta 2.2. apakšpunktu, ņemot vērā, ka konkrētais termina "projekts" skaidrojums ir neskaidrs un dublējošs, jo ir riņķveida (tai skaitā paredz apstiprināt īstenošanā esošu projektu, nevis projekta iesniegumu), turklāt ir pretrunā ar noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā ietverto termina "finansējuma saņēmējs" skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešo daļu direktīvas tām dalībvalstīm, kurām tās adresētas, uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to īstenošanas formas un metodes. Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā neatsaukties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvu (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām, bet tā vietā, ja tas nepieciešams, izdarīt atbilstošu atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, ievērojot noteikumu Nr. 108 136. punkta ierobežojumu, ka noteikumu projektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu vai normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Atsauce var norādīt uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā, ja tas stāsies spēkā pirms noteikumu projekta stāšanās spēkā vai vienlaikus ar to.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 121. punktam noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Attiecīgi lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.5. apakšpunktu, ņemot vērā, ka termins "ēka" cita starpā lietots Būvniecības likumā u.c. Tāpat līdzīgi lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka termins "piekļūstamība" tiks lietots normatīvajos aktos (šobrīd saskaņošanas stadijā; 21-TA-1599), ar kuriem tiks pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām prasības.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 6.1. apakšpunktā minēto atskaites punktu, ņemot vērā, ka šobrīd ir notecējis termiņš attiecīgā atskaites punkta izpildei. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto, tai skaitā skaidrojot minētā atskaites punkta izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam:
pirmkārt, savstarpēji sasaistīt noteikumu projekta 6. punkta tālākajos apakšpunktos ietvertos atskaites punktus, lai nodrošinātu, ka ir nepārprotami skaidrs, vai minētā punkta ietvaros ar attiecīgām valsts un pašvaldību ēkām saprotamas vienas un tās pašas ēkas;
otrkārt, skaidrot noteikumu projekta 6.2. un 6.3. apakšpunktā un noteikumu projekta anotācijā, kas saprotams ar piekļuves nodrošināšanu publiskām telpām, t.i., vai ar to saprotama piekļūstamības prasību (t.i., vides pieejamības prasības atbilstoši noteikumu projektā lietotajai terminoloģijai) nodrošināšana. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
pirmkārt, savstarpēji sasaistīt noteikumu projekta 6. punkta tālākajos apakšpunktos ietvertos atskaites punktus, lai nodrošinātu, ka ir nepārprotami skaidrs, vai minētā punkta ietvaros ar attiecīgām valsts un pašvaldību ēkām saprotamas vienas un tās pašas ēkas;
otrkārt, skaidrot noteikumu projekta 6.2. un 6.3. apakšpunktā un noteikumu projekta anotācijā, kas saprotams ar piekļuves nodrošināšanu publiskām telpām, t.i., vai ar to saprotama piekļūstamības prasību (t.i., vides pieejamības prasības atbilstoši noteikumu projektā lietotajai terminoloģijai) nodrošināšana. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 7.1.2. apakšpunktā noteikto atskaites punkta sasniegšanu apliecina ministrijas izstrādātās vadlīnijas. Saistībā ar minēto lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, kāpēc iestādes izstrādātas vadlīnijas, kas pēc savas būtības ir rekomendējošs dokuments, tiek uzskatīts par dokumentu, kas apliecina to valsts un pašvaldību ēku izvēli, kurās jāveic vides pielāgojumi. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projekts 7.1.2. apakšpunktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas. Atbilstoši Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 6. jūlija Īstenošanas lēmuma (ES) Nr. 2021/1064 par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu 6. pantam tas ir adresēts Latvijai. Tādējādi, lai minētā lēmuma normas padarītu saistošas privātpersonām, tās jāpārņem nacionālajā normatīvajā aktā (noteikumu projektā), kādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projekta 7.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta pamattekstā ietverto regulējumu par projekta veidlapu iesniegšanas un apstiprināšanas kārtību salāgot ar noteikumu projekta 2.3. apakšpunktu, kas paredz, ka iesniegts un apstiprināts tiek projekta iesniegums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 19.2.2. apakšpunktā nedublēt Elektronisko dokumentu likuma 3. pantā ietvertās prasības. Arī cituviet noteikumu projektā lūdzam nepārrakstīt prasības, kuras izriet no minētā likuma.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 20. punktā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot apstākļus, kādos var netikt noslēgts šo noteikumu 21. punktā minētais līgums, nepieciešamības gadījumā noteikumu projektā atrunājot termiņu (arī kārtību), kādos attiecīgais līgums ir noslēdzams.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā lietot konsekventu un vienveidīgu terminoloģiju attiecībā uz tiesību subjektiem, kuri iesniedz projekta iesniegumu (tai skaitā - projekta viedlapu) - projekta iesniedzējs, nevis ēkas īpašnieks vai tiesiskais valdītājs v.tml.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 24.1. apakšpunktā izsmeļoši noteikt interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 24.2. apakšpunktā ietverta atsauce uz Finanšu ministrijas vadlīnijām “Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijas”. Ievērojot to, ka šis dokuments nav juridiski saistošs un tam ir ieteikuma raksturs, lūdzam precizēt noteikumu projekta 24.2. apakšpunktu, svītrojot atsauci uz minēto dokumentu. Tā vietā, ja nepieciešams, lūdzam attiecīgo minēto vadlīniju saturu, kuru nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām, pārņemt noteikumu projektā, līdzīgi kā pārņem direktīvu normas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projektā var ietvert atsauces uz citām noteikumu projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un svītrot atsauces uz citiem noteikumu projekta minētajiem nesaistošajiem dokumentiem, piemēram, 25.2. apakšpunktā minētajiem.
Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un svītrot atsauces uz citiem noteikumu projekta minētajiem nesaistošajiem dokumentiem, piemēram, 25.2. apakšpunktā minētajiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 25.8. apakšpunktā skaidrot, kur (kādos ārējos normatīvajos tiesību aktos) ietverti vispārpieņemtie grāmatvedības kārtošanas principi, vai svītrot minēto norādi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 25.14. apakšpunktā skaidrot, vai termini "projekta dzīves cikls" un "pārskata periods" noteikumu projektā tiek lietoti kā sinonīmi, vai tiem ir atšķirīgs tvērums. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, juridiskos dokumentos nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā. Tāpat atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, termins ir jālieto vienā nozīmē, un tas nav aizstājams ar sinonīmiem. Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam skaidrot minēto jēdzienu tvērumu noteikumu projektā, kā arī nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizēt noteikumu projekta 25.14. apakšpunktu, neizmantojot tajā sinonīmus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projektā nedublēt Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" ietverto regulējumu un attiecīgi svītrot noteikumu projekta 27. punktu u.c. vienības, kur dublēti minētie noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 30. punkta juridisko slodzi un nepieciešamības gadījumā svītrot minēto punktu, attiecīgo informāciju ietverot noteikumu projekta anotācijā vai sniedzot atbilstošu skaidrojumu par 30. punkta piemērošanu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 1407/2013) 6. panta 1. punktu, atsaucoties uz minēto regulu noteikumu projektā, lūdzam atsaucē norādīt arī šīs regulas publikāciju Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 34. punktu, saskaņā ar noteikumu Nr. 108 137. punktu nodrošinot, ka minētajā punktā ietverta korekta un aktuāla atsauce uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā un proti, uz normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.3. apakšpunktu, nodrošinot, ka attiecīgais regulējums ir skaidrs un Maksātnespējas likumam atbilstošs. Proti, norādām, ka ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process ir daļa no tiesiskās aizsardzības procesa, kādēļ tas nav jānorāda atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 37.4. apakšpunktā nedublēt noteikumu projekta 34. punkta un 37.1. apakšpunkta prasības.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 39.1. apakšpunkta un 39.2. apakšpunkta neizriet, vai ar atbalsta kumulāciju un apvienošanu saprotams viens un tas pats. Attiecīgā gadījumā lūdzam nodrošināt konsekventu terminoloģiju. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā. Tāpat atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, termins ir jālieto vienā nozīmē, un tas nav aizstājams ar sinonīmiem.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 39.3. apakšpunktā nepārrakstīt Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas normas, tādējādi izvairoties no minētā likuma prasību (procentu aprēķināšanas kārtība u.c.) dublēšanas noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 19.4. apakšpunkts neparedz projekta veidlapas apstiprināšanu, tai skaitā nosacījumus attiecīgai apstiprināšanai. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt minēto apakšpunktu, nepieciešamības gadījumā precizējot arī noteikumu projekta 40. punktu. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 41. punktu, nedublējot tajā Administratīvā procesa likuma 79. panta pirmajā daļā ietverto administratīvā akta pārsūdzēšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par Eiropas Savienības regulu prasību ieviešanu noteikumu projektā:
pirmkārt, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 5. panta 2. punktā un 22. panta 1. punktā ietverto prasību ieviešanu;
otrkārt, regulas (ES) Nr. 1407/2013 prasību ieviešanu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
pirmkārt, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 5. panta 2. punktā un 22. panta 1. punktā ietverto prasību ieviešanu;
otrkārt, regulas (ES) Nr. 1407/2013 prasību ieviešanu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir noteiktas prasības izpildījis projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, lūdzam noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā nenorādīt atsevišķi uz projekta iesniedzēju, jo tas ir lieki.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt nodaļas kārtas numuru.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 13. punktu, paredzot, ka pasākuma ietvaros ir attiecināmas 13. punkta tālākajos apakšpunktos norādītās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 41. punktu, norādot atbilstošu galotni vārdam "tiesa".
Piedāvātā redakcija
-