Atzinums

Projekta ID
23-TA-140
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt projekta 6.1.1. punktu, apvienojot – “uzdevumus un sasniedzamos rezultātus, vērtēšanas kritērijus”, jo pēc būtības uzdevumi ietver sasniedzamos rezultātus, atsevišķos prakses veidos tie nebūtu atsevišķi jānorāda. Vienlaikus lūdzam svītrot 6.1.1. punktā vārdus "sadalījumu pa gadiem", jo prakses sadalījums pa gadiem tiek atspoguļots mācību plānā.

 
Piedāvātā redakcija
prakses programma, kurā norāda prakses mērķi, uzdevumus un sasniedzamos rezultātus, vērtēšanas kritērijus un prakses apjomu;
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības iestādēs šobrīd pastāv divas pieejas prakses uzdevumu un sasniedzamo uzdevumu fiksēšanai, t.i. gan prakses dienasgrāmata, gan prakses pārskats, lūdzam papildināt projekta 6.1.2.punktu ar vārdiem "vai prakses pārskats", tādējādi ļaujot izglītības iestādēm rīcības brīvību prakses īstenošanas detalizācijas atspoguļošanā. Attiecīgi lūdzam svītrot projekta 6.1.4. punktu. Vienlaikus rosinām papildināt arī anotāciju, ka prakses pārskatā var iekļaut citu izglītības iestādes noteiktu informāciju atbilstoši prakses specifikai (piemēram, koncertpraksei mūzikā – pasākuma nosaukumu, darba izpildes laiku stundās utt.)
Piedāvātā redakcija
prakses dienasgrāmata vai prakses pārskats, kurā norāda praktikanta vārdu, uzvārdu, kursu, grupu, prakses vietu un laiku, izglītības iestādes prakses vadītāja un prakses vietas prakses vadītāja vārdu, uzvārdu, kā arī prakses laikā  apgūtās tēmas;
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības iestādēs šobrīd pastāv divas pieejas prakses uzdevumu un sasniedzamo uzdevumu fiksēšanai, t.i. gan prakses dienasgrāmata, gan prakses pārskats, lūdzam svītrot projekta 6.1.4. punktu, iekļaujot to projekta 6.1.2.punktā. Tādējādi ļaujot izglītības iestādēm rīcības brīvību prakses īstenošanas detalizācijas atspoguļošanā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 6.1.5.punktu, skaidrāk nošķirot prakses īstenošanu izglītības iestādē un darba vidē. Piemēram, nosakot, ka "izglītības iestādes lēmums vai rīkojums par prakses īstenošanu izglītības iestādē vai līgums par praksi starp praktikantu, izglītības iestādi un prakses vietu par prakses īstenošanu darba vidē, kurā ietver prakses mērķi, uzdevumus, prakses norises plānojumu, prakses ilgumu, prakses sasniegumu vērtēšanas kārtību, pušu tiesības, pienākumus un atbildību un līguma izbeigšanas nosacījumus."
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka projekta 6.1.5. punktā ietvertais par prakses līgumā atspoguļojamo informāciju dublējas ar prakses programmā iekļaujamo informāciju, kura būtu prakses līguma neatņemama sastāvdaļa.

 
Piedāvātā redakcija
izglītības iestādes lēmums vai rīkojums par prakses īstenošanu izglītības iestādē vai līgums par praksi starp praktikantu, izglītības iestādi un prakses vietu par prakses īstenošanu darba vidē, kurā ietver prakses mērķi, uzdevumus, prakses norises plānojumu, prakses ilgumu, prakses sasniegumu vērtēšanas kārtību, pušu tiesības, pienākumus un atbildību un līguma izbeigšanas nosacījumus.   
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildus lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu par izglītības tematiskās jomas “Mākslas” prakses specifiku, ņemot vērā to, ka prakse skatuves mākslas programmās ir nepārtraukta – visa mācību gada garumā un tiek piemērota reālai un aktuālai koncertdzīvei un mūzikas jomas aktivitātēm. Līdz ar to iespējami specifiski līgumu veidi, piemēram ar Latvijas Nacionālo operu un baletu par prakses nodrošinājumu visas sezonas ilgumā.
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekts nosaka visu prakses veidu organizēšanai nepieciešamos dokumentus un tajos ietveramo informāciju, kas līdzīgi kā MK noteikumos Nr. 785 ir prakses programma, prakses dienasgrāmata vai prakses pārskats un līgums par praksi starp praktikantu, profesionālās izglītības iestādi un prakses vietu. Papildus noteikumu projekts paredz noteikt minētajos dokumentos iekļaujamo saturu, lai nodrošinātu vienotu pieeju visās izglītības iestādēs. Ņemot vērā, ka būtisks aspekts ir prakses vietas sagatavotais praktikanta raksturojums, noteikumu projektā paredzēta šāda raksturojuma nepieciešamība praksei, kura tiek organizēta darba vidē. Īstenojot praksi skatuves mākslas izglītības programmās, piemēram, koncertpraksi, ņemot vērā šāda prakses veida specifiku – audzēkņu dalību vienā vai vairākos koncertos visa mācību gada ietvaros vai koncerta mēģinājumu vērošanu, par šādu praksi iespējams slēgt divpusēju izglītības iestādes un koncertorganizācijas līgumu, tajā paredzot pušu atbildības un pienākumus. Tas nodrošina elastīgu pieeju, nerada administratīvos šķēršļus un sniedz iespējas pielāgot mūzikas un dejas jomas audzēkņu prakses iespējas reālai koncertdzīvei mācību gada garumā (dalība izrādēs un mēģinājumos, viesmākslinieku koncertu un meistarklašu apmeklējumi u.c.).
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot profesionālās vidējās izglītības prakses specifiku - īstenošanas iespējas un norises vietu, veidus, skaidrojot, ka prakses īstenošanai darba vidē ir specifiski nosacījumi – papildu dokumenti, t.i., praktikanta raksturojums un līgums par prakses norisi, šādā redakcijā: "Profesionālajā vidējā izglītībā praksi īsteno atbilstoši profesionālās izglītības programmas īstenošanas plānam un mācību norises grafikam. Atbilstoši izglītības programmai praksi var dalīt tēmās vai prakses daļās. Modulārās profesionālās izglītības programmās prakse ietver vienu vai vairākus prakses moduļus. Prakses īstenošanas vieta var būt  darba vide (piemēram, pie komersanta, biedrībā u.c.), profesionālā vidējās izglītības iestāde (mācību darbnīcās, laboratorijās, klasēs utt.) vai profesionālās vidējās izglītības iestādes noteikta vieta (piemēram, plenēra prakse, koncertprakse - koncertzālēs u.c.) atbilstoši prakses programmas saturam.".
Piedāvātā redakcija
Profesionālajā vidējā izglītībā praksi īsteno atbilstoši profesionālās izglītības programmas īstenošanas plānam un mācību norises grafikam. Atbilstoši izglītības programmai praksi var dalīt tēmās vai prakses daļās. Modulārās profesionālās izglītības programmās prakse ietver vienu vai vairākus prakses moduļus. Prakses īstenošanas vieta var būt  darba vide (piemēram, pie komersanta, biedrībā u.c.), profesionālā vidējās izglītības iestāde (mācību darbnīcās, laboratorijās, klasēs utt.) vai profesionālās vidējās izglītības iestādes noteikta vieta (piemēram, plenēra prakse, koncertprakse - koncertzālēs u.c.) atbilstoši prakses programmas saturam.