Atzinums

Projekta ID
21-TA-856
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
21.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma projekta 7. sadaļu “Turpmākā rīcība” ar jaunu punktu šādā redakcijā: “Satiksmes ministrija un LVC nodrošinās informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu”  noteikto valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības darbu veikšanu atbilstoši nodrošinātajam finansējumam.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma projekta 6. sadaļu “Secinājumi” ar jaunu punktu šādā redakcijā: “ Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūve un atjaunošana administratīvi teritoriālās reformas kontekstā ir būtiska reģionālās un vietējās sasniedzamības uzlabošanai, līdz ar to administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai nozīmīgo valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūve un atjaunošana ir viena no svarīgākajām prioritātēm Valsts autoceļu būvniecības stratēģijas līdz 2027. gadam īstenošanā.”
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.7. sadaļā “Papildu finansējuma piesaistīšana ceļu uzturēšanai, pārbūvei un atjaunošanai” ir plānots palielināt programmai “Valsts autoceļu fonda” piešķirto līdzekļu palielinājumu, kas izdarāms, pakāpeniski nodrošinot likuma “Par autoceļiem” 12. panta ceturtajā daļā noteikto nodokļu un nodevu ieņēmumu novirzīšanu valsts autoceļiem. Norādām, ka daļa autoceļu, kas identificēti  šī informatīvā ziņojuma 2. un 3. pielikumā atbilstoši šī informatīvā ziņojuma kritērijiem, sakrīt ar informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu” pielikumos norādītajiem. Tāpat  Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūve un atjaunošana administratīvi teritoriālās reformas kontekstā ir viena no svarīgākajām prioritātēm Valsts autoceļu būvniecības stratēģijas līdz 2027. gadam īstenošanā. Līdz ar to lūdzam 4.4. sadaļu “Investīciju programma valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā” papildināt ar šādu tekstu: “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūve un atjaunošana administratīvi teritoriālās reformas kontekstā ir viena no svarīgākajām prioritātēm Valsts autoceļu būvniecības stratēģijas līdz 2027. gadam īstenošanā, līdz ar to šo autoceļu pārbūvei un atjaunošanai  kā finansējuma avots būtu skatāms 2.7. sadaļā “Papildu finansējuma piesaistīšana ceļu uzturēšanai, pārbūvei un atjaunošanai”  minētais potenciālais  "Valsts autoceļu fonda" papildus novirzāmo līdzekļu apmērs sākot no 2023. gada.”. Attiecīgi lūdzam precizēt šīs sadaļas 7.rindkopu, svītrojot tekstu “, kā arī to īstenošanai finansējumu nodrošina VARAM, šie valsts autoceļu posmi nav iekļaujami valsts reģionālo autoceļu un vietējās sasniedzamības uzlabošanas valsts autoceļu būvniecības stratēģiju prioritātēs.”, kā arī 8.rindkopu izteikt šādā redakcijā: “Satiksmes ministrija un LVC nodrošinās atlikušo 469,6 km informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu” pielikumos norādīto valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības darbu veikšanu atbilstoši VARAM nodrošinātajam finansējumam, nepieciešamības gadījumā izskatot iespēju piesaistīt finansējumu no valsts autoceļu fondam papildus novirzāmajiem līdzekļiem sākot no 2023. gada”.  Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu 469,6 km aprēķinam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 2.6. sadaļu “Papildu finansējums valsts autoceļiem 2022. gadā” papildināt ar šādu tekstu: “Gadījumā, ja no augstāk minētā finansējuma, veicot iepirkumus valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūvei un atjaunošanai, rodas finanšu ekonomija, tā, saskaņojot ar VARAM, ir novirzāma investīciju programmai valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 1.2. sadaļā “Komersantu un māju ceļi”  ir norādīts: “Saskaņā ar likuma “Par autoceļiem” 3. panta 1.1 daļu ar terminu “komersantu ceļi” tiek saprasti ceļi, kas pieder uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) kā tiesību subjektiem, kā arī citām privāto tiesību juridiskajām personām. Komersantu ceļi pārsvarā ir autoceļi, kurus pārvalda AS “Latvijas Valsts meži” (turpmāk – LVM). Kopējais LVM pārvaldībā esošo autoceļu garums ir 12575 km. Kopā ar 5000 km dabiskajām brauktuvēm un 2830 km citu īpašnieku ceļiem veido 0,18 km uz 1 km2 lielu ceļu tīkla blīvumu[1] (skat. 1. pielikuma 6. attēlu).” Tāpat informatīvajā ziņojumā norādīts, ka viens no informatīvā ziņojuma mērķiem (2.lpp.) ir “iegūt skaidru redzējumu par valsts īpašumā esošo autoceļu kopumu un to atbilstību likuma “Par autoceļiem” 3.panta trešās daļas iedalījumam”.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 3.panta pirmajai daļai visi Latvijas autoceļi pēc to nozīmes iedalāmi:
- valsts autoceļos;
- pašvaldību ceļos;
- komersantu ceļos;
- māju ceļos.
Savukārt saskaņā ar Meža likuma 1.panta pirmās daļas 9.punktu dabiska brauktuve ir ne vairāk kā četrus metrus plata neizbūvēta brauktuve meža apsaimniekošanas un aizsardzības vajadzībām. Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumu Nr.384 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi” 2.pielikuma 5.2.punktam dabiskas brauktuves zemes lietošanas veids ir mežs.
Ņemot vērā informatīvā ziņojuma nosaukumu, mērķi un to, ka dabiskā brauktuve nav autoceļš, kā rezultātā uz dabiskām brauktuvēm nav attiecināmas likums “Par autoceļiem” un uz tā pamata izdotie normatīvie akti, lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā minēto: “Kopā ar 5000 km dabiskajām brauktuvēm un 2830 km citu īpašnieku ceļiem veido 0,18 km uz 1 km2 lielu ceļu tīkla blīvumu (skat. 1. pielikuma 6. attēlu).”, izslēdzot dabiskās brauktuves, un kopumā dabiskās brauktuves neattiecināt uz autoceļu tīklu.
Līdz ar to piedāvājam  sadaļas 1.2.  “Komersantu un māju ceļi” otrās rindkopas 2.teikumu izteikt šādā redakcijā:
“Kopā ar 2830 km citu īpašnieku ceļiem veido 0,18 km uz 1 km2 lielu ceļu tīkla blīvumu[1] (skat. 1. pielikuma 6. attēlu)”.

[1] AS “Latvijas Valsts meži” informācija.

[1] AS “Latvijas Valsts meži” informācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Tā kā dabiskās brauktuves nav ceļi, nepieciešams precizēt (pārrēķināt) informatīvā ziņojuma 1.2. sadaļā “Komersantu un māju ceļi”  norādīto ceļu tīklu blīvumu – 0,18 km uz 1 km2, gadījumā, ja aprēķinā ņemts vērā dabisko brauktuvju garums. Būtu nepieciešams aprēķinā izmantot tikai faktisko ceļu garumu.
 
Piedāvātā redakcija
-