Atzinums

Projekta ID
25-TA-70
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
04.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vēră, ka e-adresi lieto UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti, kas vienlaikus nav 100% apmērā arī e-rēķinu subjekti, un ka UR reģistru skaits nav laikā nemainīgs, lūdzu papildināt noteikumu projektu ar saturu par datu apmaiņu šajā jautājumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu aiz vārda "dienests" ar vārdiem "tiešsaistes režīmā". Lai būtu skaidrs, ka datu nodošana notiek ar tehnoloģiska risinājuma starpniecību, nevis, piemēram, nosūtot dokumentu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "un gadījumos, ja tas atšķiras no personas koda, - nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu;".
Šādas informācijas sniegšanai nav praktiska pielietojuma.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam punkta saturu sadalīt, lai būtu nepārprotams, ka katrs no datumiem tiek nodots kā atsevišķs datu lauks.
Piedāvātā redakcija
9.4. saimnieciskās darbības sākuma datumu;
9.5. saimnieciskās darbības beigu datumu.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu ar vārdiem "izņemot gadījumu, kad netiek ievērots 11.2. punktā noteiktais.

Proti, Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārzinim nav iespējas kontrolēt aktuālās programmatūras versijas izmantošanu uzņēmumā un pakalpojumu sniedzējā jeb operatorā integrācijai ar Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu. Tas ir šo subjektu uzdevums, kas ir noteikts 11.2. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, jo jaunākās programmatūras versijas izmantošanas pienākumus attiecas uz e-rēķina iesniedzēju un subjektu, kas rīkojas iesniedzēja vārdā.
Piedāvātā redakcija
11.2. automātiskai e-rēķina ziņojuma iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestā uzņēmumam un pakalpojumu sniedzējam jeb operatoram ir jāizmanto aktuāla programmatūras versija integrācijai ar Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt jaunā redakcijā, jo starp e-adresē esošajiem saziņas virzieniem (B2G, G2B, G2G) risinājums darbosies ar 2026. gada 1. janvāri. Savukārt brīvprātīgai e-adreses izmantošanai e-rēķinu apritē e-adresē šobrīd neesošajā saziņas virzienā (B2B) un brīvprātīgai šo e-rēķinu e-adreses ziņojumu automātiskai iesniegšanai VID ir nepieciešams normatīvais regulējums likuma līmenī un datu apmaiņa ar VID par e-rēķinu subjektiem, lai tos identificētu starp pārējiem e-adreses subjektiem. Līdz ar to, pēdējā gadījumā, iesaistītajām iestādēm ir jāvienojas par samērīgu spēkā stāšanās termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 22. punktā ir norādīts, ka, ja e-rēķinu apritei tiek izvēlēts piegādes kanāls, kas minēts šo noteikumu 4.1. apakšpunktā, Valsts ieņēmumu dienests saņem e-rēķinu ziņojumu atbilstoši šo noteikumu 11. punktam ar 2026. gada 30. martu.
Valsts digitālās attīstības aģentūra no savas puses var nodrošināt nepieciešamo tehnisko risinājumu un e-rēķinu ziņojumu kopiju pārsūtīšanas iespēju jau no 2026. gada 1. janvāra, līdz ar to ierosinām precizēt noteikumus, lai Paredzētu e-rēķinu datu saņemšanu VID sākot ar 2026. gada 1. janvāri."
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
E-adrese nodrošinās e-rēķina ziņojuma, nevis atsevišķas XML datnes nodošanu.
Piedāvātā redakcija
VID automātiskās saņemšanas procesā no e-adreses nodrošinās e-rēķinu ziņojuma datnes saņemšanu.
10.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam labot. Ietekmē arī fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
4.1.4. sadaļā svītrot

"Tāpēc nepieciešams veikt grozījumus saistītajā tiesību aktu projektā, nosakot, ka e-adrešu informācijas sistēma no VID Nodokļu maksātāja reģistra iegūst informāciju par personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā, bet kā nodokļu maksātāji jāreģistrē VID. Proti, informāciju par VID Nodokļu maksātāju reģistrā reģistrētajiem šādiem nodokļu maksātājiem vai subjektiem:
1) fiziskām personām, kas veic saimniecisko darbību;
2) fiziskām personām, kas atbilstoši iedzīvotāju ienākuma nodokli reglamentējošiem normatīvajiem aktiem var nereģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējas un ir paziņojušas VID par saimnieciskās darbības veikšanu."

jo e-adrese šos subjektus jau atpazīst kā Fizisko personu reģistrā reģistrētas fiziskās personas un e-adrešu aktivizēšanai nepieciešamais jau ir nodrošināts, savukārt datu nodošana e-rēķinu kontekstam jau ir iekļauta šajā e-rēķinu noteikumu projektā. Attiecīgi nepieciešams papildināt tikai šo e-rēķinu noteikumu projektu ar datu nodošanu par 2. apakšpunktā minētajiem subjektiem. 

Lūdzam arī svītrot vārdus "3) dzīvokļu īpašnieku kopībām.", jo kopību e-adreses var tikt ieviestas tikai sadarbībā ar BVKB, kā šo subjektu reģistra turētāju un, līdz ar to, VID rīcībā esošie dati nav nepieciešami e-adrešu ieviešanai, bet gan būtu jāiekļauj šo e-rēķinu noteikumu projektā. To piedāvājam darīt pēc e-adreses ieviešanas subjektiem kopumā, ņemot vērā, ka jautājums iestādēs nav pētīts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, ka G2G gadījumā Oficiālās elektroniskās adreses likums nosaka e-adreses vai citas drošas sistēmas izmantošanu, bet G2B gadījumā - e-adreses izmantošanu. Skat. minētā likuma 4., 5. un 12. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt punkta redakciju, jo tā ir pretrunā ar 19. punktu.
Piedāvātā redakcija
-