Atzinums

Projekta ID
22-TA-2885
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "“Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam īstenošanas gaitu”"
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam īstenošanas gaitu” (turpmāk tekstā – Ziņojums) un sniedz šādus iebildumus un komentārus.
1          LDDK augstu vērtē sagatavoto Ziņojumu, vienlaikus izsaka neizpratni un iebildumus, ka Ziņojums netika saskaņots un apspriests ar uzņēmējiem, kas ir tiešie industrializācijas dalībnieki un ieviesēji. LDDK uzsver, ka galvenais iemesls, kāpēc Ministru kabineta 2021. gada 16.februāra rīkojumā Nr. 93 “Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. – 2027. gadam” (prot. Nr. 15 31. §)  4. pantā tika noteikts Ekonomikas ministrijai sagatavot un ekonomikas ministram katru gadu iesniegt noteiktā kārtībā MK Ziņojumu par pamatnostādņu īstenošanas gaitu, bija iespēja katru gadu izvērtēt ne tikai valsts pārvaldes noteiktos rīcības virzienus un tiesību aktu sagatavošanas gaitu publisko investīciju apguvei, bet arī reāli analizēt pasākumu ietekmi uz ekonomiskās izaugsmes veicināšanu un eksportspējas palielināšanu.
Lai patiesi izvērtētu nacionālās industriālās politikas ietekmi uz tautsaimniecību, LDDK rosina turpmāk katru gadu ziņojumā sniegt arī uzņēmēju un uzņēmēju organizāciju vērtējumu par uzdevumiem un rīcības virziena izpildes procesu un sasniegtajiem rezultātiem.
2          LDDK pozitīvi vērtē 2021. gada februārī apstiprināto EM un LIAA iniciatīvu – “zaļais koridors”  birokrātijas un administratīvo procesu paātrināšanai augstas pievienotās vērtības investīciju projektiem, vienlaikus uzsver, ka birokrātijas šķēršļu mazināšana ir nepieciešama visiem Latvijas uzņēmumiem (2.2.2. sadaļa).
3          LDDK iebilst un aicina precizēt 2.3.1. sadaļu attiecībā uz Viedās specializācijas stratēģijas (no angļu val. - Research and Innovation strategy for smart specialization, turpmāk – RIS3) pārvaldības modeļa izveidi. LDDK un citas uzņēmēju organizācijas un nozaru asociācijas neatbalstīja sagatavoto pārvaldības modeli un LIAA lomu tajā. LDDK aicina arī plašāk precizēt 2.3.1 sadaļu attiecībā uz Inovāciju un P&A darbu sekmēšana valsts kapitālsabiedrībās, papildinot prioritāro pasākumu sadaļu un skaidrojot nepieciešamos pasākumus inovāciju un P&A darbu sekmēšanai valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās
4          LDDK augstu vērtē sniegto valsts atbalstu uzņēmējiem Covid 19 krīzes seku pārvarēšanai, kā arī Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto ekonomisko seku samazināšanai (2.5.2. sadaļa).
5          LDDK kopumā atbalsta EM izteiktos secinājumus (3.nodaļa), vienlaikus aicina uzsvērt, ka tūrisma nozare ir būtiski cietusi valsts īstenotās politikas rezultātā Covid 19 izplatības ierobežošanai (2.2.2.sadaļā un 5.secinājumā), tāpēc, lai atjaunotu Latvijas kā droša tūrisma galamērķa tēlu un veicinātu tūrisma nozares atjaunošanos un attīstību, ir nepieciešami būtiski ieguldījumi.
6          LDDK aicina ziņojumā un tā secinājumos uzsvērt, minot konkrētus piemērus, nepieciešamos pasākumus arī citu nozaru eksportspējas attīstībai. Šobrīd, lasot šo ziņojumu, rodas iespaids, ka tūrisma nozare ir viena no svarīgākajām industriālās politikas kontekstā. Ierosinām izvērtēt iespēju plānot īpašus atbalsta mehānismus Latvijas iesaistei pilna cikla pusvadītāju iekārtu un mikroshēmu attīstībā – pētniecībā, projektēšanā, testēšanā un ražošanā.
 
Piedāvātā redakcija
-