Atzinums

Projekta ID
22-TA-216
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
30.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pamatoti deleģēt tiesības noteikt principus sadarbībai un nepieciešamās informācijas apmaiņai ar atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi vadošajai iestādei, lūdzam šos principus iekļaut Ministru kabineta noteikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 2.un 6.punkts nosaka, ka izvērtēšanas mērķis ir lietderīgas un efektīvas fondu investīcijas, bet projektā lietderīguma un efektivitātes izvērtējums tālāk netiek atrunāts.
Piedāvātā redakcija
Vadošā iestāde izstrādā Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izvērtēšanas ietvardokumentu – Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda izvērtēšanas plānu (turpmāk – izvērtēšanas plāns), kurā norāda plānoto izvērtējumu sarakstu un to tvērumu, kā arī izvērtēšanas plānošanā, organizēšanā, veikšanā, kvalitātes uzraudzībā, izvērtējumu ieteikumu ieviešanā, rezultātu publicēšanā un informēšanā iesaistītās institūcijas un kārtību. Vadošā iestāde īpaši nosaka kādā veidā tiek izvērtētas faktisko ieguldījumu lietderīgums un efektivitāte.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā valsts informācijas sistēmās ieguldītos līdzekļus nav pamatoti, ka ES fondu vadībā iesaistītās valsts institūcijas varētu to rīcībā esošos datus nodot atsevišķā kārtībā, nevis nododot ES fondu vadība sinformācijas sistēmai.
Piedāvātā redakcija
Atbildīgās iestādes, sadarbības iestāde un citas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas pēc vadošās iestādes pieprasījuma nodrošina to rīcībā esošās informācijas un datu, kas nepieciešami izvērtēšanai iesniegšanu  vadības informācijas sistēmā vadošajā iestādē, ja nepieciešamā informācija un dati ir šo institūciju rīcībā, bet nav pieejami vadības informācijas sistēmā.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pieņemami 2022.gadā paredzēt tikai ziņojumu publicēšanu, ir jānodrošina arī šajos ziņojumos izvērtēto jautājumu, secinājumu, ieteikumu, kā arī ieteikumu ieviešanas progresa strukturētas meklēšanas iespējas
 
Piedāvātā redakcija
Izvērtēšanas rezultāti (analīze, secinājumi un ieteikumi) tiek apkopoti izvērtēšanas ziņojumos. Izvērtēšanas ziņojumus vadošā iestāde publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv), t.sk. nodrošinot analīzes, secinājumu, ieteikumu un informācijas par ieteikumu ieviešanas progresu atspoguļošanu strukturētā veidā, nodrošinot iespēju tos atlasīt arī specifisko atbalsta mērķu rakursā,  un Pārresoru koordinācijas centra uzturētajā pētījumu un publikāciju datubāzē.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā izvērtēšanas plānu apstiprina Uzraudzības komiteja (10.punkts), tad arī darbības, kas veicamas atbilstoši izvērtējumiem ir jāapstiprina Uzraudzības komitejai, turklāt, tieši Finanšu ministrija ir vairākārtīgi uzsvērusi, ka Uzraudzības komitejas tematiskās apakškomitejas nepieņem nekāda veida lēmumus, bet tos pieņem Uzraudzības komiteja.

Noteikumu 2.un 6.punkts nosaka, ka izvērtēšanas mērķis ir lietderīgas un efektīvas fondu investīcijas, bet projektā lietderīguma un efektivitātes izvērtējums tālāk netiek atrunāts.
Piedāvātā redakcija
Vadošā iestāde izvērtēšanas ziņojumā nodrošina faktisko ieguldījumu lietderīguma un efektivitātes izvērtējumu, kā arī  sagatavo priekšlikumus izvērtēšanas ziņojumā iekļauto ieteikumu ieviešanai, norādot veicamās darbības, atbildīgo izpildītāju ieteikumu ieviešanā, ieviešanas termiņu un sasniedzamos rezultātus.  Sagatavotos priekšlikums izskata apstiprina Uzraudzības komiteja tematiskā apakškomiteja, vienojoties par veicamajām darbībām, atbildīgo izpildītāju ieteikuma ieviešanā, ieviešanas termiņu un sasniedzamo rezultātu.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informāciju par izvērtēšanas ieteikumu ieviešanas progresu ir jānodorošina publiski pieejamu, kā arī par visiem kavējumiem ir jāinformē Uzraudzības komiteja
Piedāvātā redakcija
Vadošā iestāde nodrošina aktuālo sagatavo informāciju par kalendāra gadā veiktajiem izvērtējumiem un ieteikumu ieviešanas plānā iekļautajiem ieteikumiem un to ieviešanā noteiktajām veicamajām darbībām, atbildīgo izpildītāju, termiņiem un sasniedzamajiem rezultātiem Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē (www.esfondi.lv) un kā arī iesniedz minēto informāciju regulāri informē Uzraudzības komiteju, it īpaši par visiem gadījumiem, kad tiek kavēti termiņi vai netiek sasniegti uzdotie rezultāti. i tās reglamentā noteiktajos termiņos un kārtībā.
 
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā valsts definēto principu- atvērti dati pēc noklusējuma. lūdzam papildināt ar jaunu punktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
18,7. publicēt visus Vadības informācijas sistēmā uzkrātos datus, kas nesatur 19.punktā noteiktos personas datus vai nesatur komercnoslēpumu.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ir jānodrošina iespēja, ka datus, kas apkopoti par ES fondiem vadības informācijas sistēmā un kuri nav personas dati, vai kuri nesatur komercnoslēpumu, elektroniski var saņemt jebkura institūcija, jo nav pamatota šāda datu atkalizmantošanas ierobežošana.
 
Piedāvātā redakcija
nodrošināt iespējas visus vadības informācijas sistēmā iekļautos datus analizēt un apkopot statistikas vajadzībām un nodot tos apstrādei citām valsts informācijas sistēmām normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai, savukārt datus, kas nesatur 19. punktā noteiktos personas datus vai komercnoslēpumu- nodot elektroniski jebkurai institūcijai;
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pamatoti paredzēt, ka iestādei būtu tiesības kādu no vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai noteikt kā informāciju tikai iestādes iekšējai lietošanai vai dienesta vajadzībām. ierobežojumiem jāattiecas tikai uz fizisko personau datiem un datiem, kas satur komercnoslēpumu.
Piedāvātā redakcija
Fiziskas vai juridiskas personas un valsts vai pašvaldību institūcijas var saņemt vadības informācijas sistēmā iekļauto vispārpieejamo informāciju Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā. Visa vadības informācijas sistēmā iekļautā informācija ir vispārpieejama, izņemot 19. punktā noteiktos personas datus un datus, kas satur komercnoslēpumu.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Vadības informācijas sistēmā projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam un finansējuma gala saņēmējam (ja nepieciešams) tiek nodrošināti visi valsts informācijas sistēmās esošie dati, kas pēc būtības nepieciešami projektam.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot 26.7.punktu, jo pašvaldības nevar sniegt datus par personas nodokļu samaksas statusu valsts nodokļu administrācijā.  Tāpat lūdzam skaidrot  ar kādu valsts nodrošinātu risinājumu ir paredzēts izgūt automatizētā veidā un precīzi kādus datus par personas kuru nodokļu un kādu samaksas statusu no pašvaldību nodokļu administrācijām. Kategoriski iebilstam, ka pašvaldībām būtu jāsniedz dati, bet neiebilstam, ka datus, kas ir pašvaldības nodokļu administrācijas rīcībā, ar valsts nodrošinātu rīku automatizēti izgūst no nodokļu administrētāju datu bāzēm.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pamatoti paredzēt, ka no valsts izglītības informācijas sistēmas izgūst datus tikai par izglītības līmeni.
Piedāvātā redakcija
Izglītības un zinātnes ministrija - Valsts izglītības informācijas sistēmas datus par izglītības līmeni;
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav pamatoti noetikt šādu pienākumu visos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs, veicot personas datu apstrādi, kas nenotiek Vadības informācijas sistēmā, bet ārpus tās, projekta ietvaros ir datu pārzinis. Ja personas datu apstrāde notiek Vadības informācijas sistēmas ietvaros, datu pārzinis ir aģentūra.