Atzinums

Projekta ID
23-TA-485
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Digitālā kultūras mantojuma platformas noteikumi" (turpmāk – projekts) 1. punktu atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 2. punktā noteiktajam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – sagatavošanas noteikumi) 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 1. punkts un attiecīgi arī projekta 1. punkts paredz, ka projektā nosakāma digitālā kultūras mantojuma platformas (turpmāk – Platforma) pārziņa atbildība. Lūdzam izvērtēt, vai projektā ir noteikta Platformas pārziņa atbildība, un nepieciešamības gadījumā papildināt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 2.1. apakšpunktā minēts, ka datu devējs ir privāto tiesību juridiska persona un privātpersona. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 11. punktā noteikto privātpersona ir fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 2.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta 3.punkts paredz datu, tai skaitā personas datus, uzkrāšanu, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7.septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts paredz datu, tai skaitā personas datus, uzkrāšanu, kas ir viens no personas datu apstrādes veidiem, lūdzam skaidri projektā norādīt sekojošu informāciju: datu subjektus, kuru datus paredzēts apstrādāt (vai vismaz subjektu kategorijas), datu veidus, skaidru nolūku datu apstrādei, datu glabāšanas termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 4. punkta otro teikumu un nepieciešamības gadījumā to precizēt. Saskaņā ar projekta 2.3. apakšpunktu kultūras mantojuma digitālais objekts ir tāds kultūras mantojuma objekts, kuram nav arhīviskās vērtības. Savukārt saskaņā ar Arhīvu likuma 20. panta otrās daļas 1. un 3. punktu Latvijas Nacionālā arhīva funkcijas ir uzkrāt Latvijā un ārpus Latvijas radītus dokumentus ar arhīvisko vērtību un pieņemt glabāšanā un saglabāt Latvijas Nacionālajā arhīvā uzkrātos dokumentus ar arhīvisko vērtību. Tādējādi Latvijas Nacionālā arhīva rīcībā varētu būt tikai tādi kultūras mantojuma digitālie objekti, kuriem ir arhīviska vērtība. Ievērojot minēto, secināms, ka Latvijas Nacionālais arhīvs nevarēs izpildīt projekta 4. punkta otrajā teikumā doto uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projektā lietot vienādu terminoloģiju.
Projekta 2.punkta apakšpunktos tiek norādīti projektā lietotie termini. Saskaņā ar projekta 2.2. punktu  dati ir vienotie kultūras mantojuma atsauces dati kultūras mantojuma digitālā objekta aprakstīšanai, atsaucoties uz citu informāciju, avotiem vai vienumiem, un kas tiek uzturēti platformas koplietošanas informācijas sistēmā, un autortiesību dati, kas nosaka kultūras mantojuma objekta autortiesību, blakustiesību un piekļuves tiesību korektu noteikšanu un norēķinu veikšanu ar autortiesību un blakustiesību subjektiem.
Norādām, ka projektā tiek izmantoti termini gan ‘’dati’’, gan ‘’vienotie koplietojamie kultūras mantojuma atsauces dati’’ (piemēram, 8.2. punkts) , gan ‘’vienotie kultūras mantojuma atsauces dati’’ (piemēram, 20.punkts). Gadījumā, ja šie terminiem ir vienādā nozīme, lūdzam precizēt projektu, un izmantot vienu terminu. Tomēr, ja šiem terminiem ir atšķirīga definīcija, lūdzam to norādīt projektā.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 2.4. apakšpunktā skaidrots, ka Platformas koplietošanas sistēma ir valsts informācijas sistēma. Savukārt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) norādīts, ka projekta 9., 10., 11. un 12. punktā minētās sistēmas ir Platformas koplietošanas sistēmas, tādējādi tās ir valsts informācijas sistēmas. Vēršam uzmanību uz to, ka valsts informācijas sistēmas tiek izveidotas saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. pantā noteikto kārtību. Tādējādi lūdzam norādīt, saskaņā ar kādu normatīvo aktu ir izveidotas projekta 9., 10., 11. un 12. punktā minētās valsts informācijas sistēmas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 9., 10., 11. un 12. punktā ir norādīts, kas ir konkrēto valsts informācijas sistēmu pārvaldnieks. Vēršam uzmanību uz to, ka Valsts informācijas sistēmu likuma 14. panta otrā daļa paredz, ka valsts informācijas sistēmas pārzinis valsts informācijas sistēmas drošības pārvaldībai nosaka valsts informācijas sistēmas drošības pārvaldnieku. No projekta 9., 10., 11. un 12. punktā varētu secināt, ka tajos minētais pārvaldnieks ir Valsts informācijas sistēmu likumā minētais drošības pārvaldnieks. Vienlaikus no Valsts informācijas sistēmu likuma izriet, ka drošības pārvaldnieku nosaka valsts informācijas sistēmas pārzinis, nevis normatīvais akts. Ievērojot minēto, lūdzam norādīt, kas ir projekta 9., 10., 11. un 12. punktā minētais pārvaldnieks, un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta III nodaļas nosaukumā svītrot vārdus "un darbība ar datiem", ņemot vērā to, ka Ministru kabinets atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 2. punktā noteiktajam ir pilnvarots noteikt tikai valsts platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot projekta 15. punktu, ņemot vērā to, ka tas dublē projekta 4. punkta pirmajā teikumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 20. un 21. punktā precizēt atsauci uz normatīvajiem aktiem, ievērojot sagatavošanas noteikumu 133.-137. punktā noteikto kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projektu, jo projekta 20.punkts dublē 10. punktu, kas nosaka, ka
vienotas koplietojamas kultūras mantojuma atsauces datu kopas pārvaldību un pieejamību nodrošina atsauces datu sistēma un atsauces datu sistēmas pārvaldnieks ir Latvijas Nacionālā bibliotēka.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt, kāda vienošanās tiek slēgta starp Platformas pārzini un datu devēju saskaņā ar projekta 22. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 23.4. apakšpunktā ietverto regulējumu un norādīt anotācijā, kādus Platformas pārziņa pienākumus plānots noteikt projekta 23. punktā minētajos Platformas lietošanas noteikumos. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 1. punktā noteikto Platformas pārziņa pienākumus ir pilnvarots noteikt Ministru kabinets projektā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 25. punktā paredzēto Kultūras ministrijas uzdevumu. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 24. punktā ir minēts, ka Platformas lietošanas noteikumus saskaņo ar Kultūras ministriju, tādējādi Kultūras ministrija nelems par to apstiprināšanu vai noraidīšanu, bet gan veiks to saskaņošanu vai atteiks tos saskaņot.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 28. punkta ievaddaļu ar atsauci uz ceturto Platformas koplietošanas informācijas sistēmu: Vienoto digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēmu. Vienlaikus lūdzam anotācijā norādīt, kā tiks nodrošināta piekļuve minētajai sistēmai, ja tā netiks nodrošināta projekta 28. punktā noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta IV nodaļas nosaukumā svītrot vārdus "un pārvaldības", ņemot vērā to, ka Ministru kabinets atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 2. punktā noteiktajam ir pilnvarots noteikt tikai valsts platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 30. un 31. punktu, ņemot vērā to, ka tie neatbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt tiesisko pamatu projektā plānotajai personas datu apstrādei, proti, spēkā esošu ārējo normatīvo aktu, kas ietver pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt datu apstrādes kartību digitālajā kultūras mantojuma platformā. 
Projekta noteikumi tiek izdoti saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1. un 2. punktu, kas noteic, ka Ministru kabinets nosaka valsts platformas pārzini, tā pienākumus un atbildību, kā arī funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama valsts platformas izmantošana, kā arī valsts platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību. Tomēr šī likuma norma nesatur pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt datu apstrādes kartību digitālajā kultūras mantojuma platformā. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā norādīt, uz kurām pamatdarbības informācijas sistēmām attiecas projekts.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 3. punktā svītrot vārdus "valsts un pašvaldības iestāžu funkciju īstenošanu", attiecīgi precizējot projekta 3. punktu gramatiski, ņemot vērā to, ka valsts platformas darbības mērķa saistība ar valsts pārvaldes funkcijām jau izriet no Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 15. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 3. punktā lietot projektā lietotu terminu "kultūras mantojuma digitālais objekts" vai "vienotie kultūras mantojuma atsauces dati", ņemot vērā to, ka projektā nav lietots vārdu savienojums "digitālā kultūras mantojuma dati".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 6. punktā lietot projektā lietotu terminu "kultūras mantojuma digitālais objekts" vai "vienotie kultūras mantojuma atsauces dati", ņemot vērā to, ka projektā nav lietots vārdu savienojums "kultūras mantojuma dati".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta 2.punkta apakšpunktos norādīt terminu  ‘’atsauces datu sistēma’’ un izskaidrot tā definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību projekta 16. punktā lietot vārdu savienojumu "kultūras mantojuma digitālo objektu un datu veidošana", ņemot vērā to, ka no projekta 4. punkta izriet, ka iesniegti Platformā tiek kultūras mantojuma digitālie objekti un dati.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 18. un 19. punktā lietot projektā lietoto terminu "kultūras mantojuma digitālais objekts".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot teikumu, ka datu devējs nodrošina, ka ir ievērots Fizisko personu datu apstrādes likums un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK noteikumi (turpmāk - Vispārīgā datu aizsardzības regula).
Vēršam uzmanību, ka personas datu aizsardzību regulējošie normatīvie akti, pārzinim ir jāievēro neatkarīgi no tā, vai tas papildus tiek noteikts speciālajā normatīvajā aktā. Tāpat projektā ietverot datu devēja pienākumu ievērot Vispārīgas datu aizsardzības regulas prasības, pēc būtības rada apdraudējumu Vispārīgas datu aizsardzības regulas tiešai piemērošanai, kas ir pretrunā Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantam. 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 23.1. apakšpunktā lietot projektā lietoto terminu "kultūras mantojuma digitālais objekts", aizstājot vārdu savienojumu "kultūras mantojuma objekts".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta normu atbilstoši  Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā izmantotai terminoloģijai.
Projekta normā tiek izmantots termins ‘’kvalificētie identifikācijas līdzekļi’’. Tomēr vēršam uzmanību, ka Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 3. panta trešā daļa noteic, ka  "(3) Elektroniskā identifikācija uzskatāma par notikušu un ir pielīdzināma fiziskās personas identitātes pārbaudei klātienē, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, vienā no šādiem gadījumiem:
1) ja tā veikta ar kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli un atbilst šā likuma prasībām;
2) ja tā veikta gadījumā, kad elektroniskās identifikācijas pakalpojuma sniedzējs un elektroniskā pakalpojuma sniedzējs rakstveidā vienojušies par elektronisko identifikāciju un elektroniskās identifikācijas veidu, neizmantojot kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektronisko identifikāciju;
3) ja tā veikta gadījumā, kad elektroniskā pakalpojuma sniedzējs un fiziskā persona rakstveidā vienojušies par fiziskās personas identitātes pārbaudi elektroniskajā vidē, neizmantojot kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības elektronisko identifikāciju."
Tātad Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma noteikumos ir izmantoti šādi termini: "kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis" un "kvalificēts paaugstinātas drošības identifikācijas līdzeklis", un projektā piedāvātais "kvalificēts identifikācijas līdzeklis" neatbilst Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma terminoloģijai.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei, proti, spēkā esošo ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā, kā arī sniedziet īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādus tieši datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, datu glabāšanas termiņu un tā pamatojumu. 
Piedāvātā redakcija
-